Stap 5: Alternatieve verklaringen toesten
In deze stap formuleer je op basis van de (meest waarschijnlijke) alternatieve verklaring(en) die je hebt bedacht een praktische manier om deze te toetsen. Het toetsen van alternatieve verklaringen gebeurt bijvoorbeeld door het formuleren van concrete aanpassingen op pedagogisch of didactisch gebied (handelingsalternatieven).
Hiermee kun je nagaan of ander handelen ook ander gedrag van de leerling oproept, zoals je dat zou verwachten (zie bijlage B). Ook het uitvoeren van een gedragsobservatie (zie bijlage C) kan een manier zijn om alternatieve verklaringen te toetsen (bijvoorbeeld om te checken of de leerling inderdaad boos wordt in een dergelijke situatie of dat er eigenlijk iets anders speelt zoals afleiding of verdriet).
Daarnaast is het belangrijk om alternatieve verklaringen te checken bij de leerling zelf. Het heeft de voorkeur om dit te doen via een gerichte navraag van maximaal 3 minuten (zie bijlage D).
Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.
Verlaat onze website om deze video te bekijken.Opdracht
Bedenk gezamenlijk wat je komende week gaat doen om te toetsen of de (meest waarschijnlijke) alternatieve verklaring zou kunnen kloppen. Denk hierbij aan het uitvoeren van alternatief pedagogisch of didactisch handelen, het uitvoeren van een observatie, het nagaan bij de leerling zelf via een gerichte navraag, of een navraag bij ouders.
In bijlages B, C, en D staan tips met betrekking tot het uitvoeren van deze stap.
Voorbeeld |
Ondersteunende vragen
Wil je de volledige toolkit gebruiken? Meld je dan aan ››