Logo Universiteit Leiden.

nl en

Stap 2: De situatie vanuit het perspectief van de leerling navertellen

In deze stap probeer je jezelf in de schoenen van de leerling te plaatsen en schakel je daarvoor over naar het perspectief van de leerling. Het beschrijven van een situatie vanuit andermans perspectief in de ik-vorm maakt het gemakkelijker om de eigen interpretaties en emoties los te laten. Dat maakt dat je een situatie minder vanuit je eigen perceptie gaat interpreteren, maar dat je je onafhankelijk daarvan voorstelt wat er in de leerling omging.

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Opdracht

Denk na over wat de leerling dacht en voelde in deze situatie. Probeert je actief in de positie van de leerling te verplaatsen. Beschrijf de situatie zo gedetailleerd mogelijk stap voor stap nog een keer, maar nu alsof jij de leerling bent, in ik-vorm. Zorg dat je collega de situatie als het ware als een filmpje voor zich kan zien. Het gaat er niet om dat je al precies kan weten wat er in de leerling om ging. Het doel is vooral dat je nadenkt over wat er mogelijk in de leerling omging.

Als ondersteuner help je in deze fase je collega om naar het perspectief van de leerling te schakelen, door gebruik van de “ik-vorm” voor het leerlingperspectief te stimuleren en vragen te stellen in de vorm “stel je eens voor dat jij…”.

Voorbeeld
Leerkracht vertelt vanuit leerling-perspectief: ‘Ik wilde mijn capuchon niet afdoen, ik wilde me verstoppen voor de juf.’ 
Collega: ‘Hoe voelde jij je op dat moment?’ 
Leerkracht: ‘Niet fijn, boos denk ik.’ 
Collega: ‘Wat dacht je toen?’ 
Leerkracht: ‘Ik vind het moeilijk, misschien. Maar ik weet nog niet goed wat precies moeilijk was, het rekenen zelf, of iets in het moment.’ 

Ondersteunende vragen

Wil je de volledige toolkit gebruiken? Meld je dan aan ›› 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.