Logo Universiteit Leiden.

nl en

Stap 1: De situatie schetsen

Het stap-voor-stap beschrijven van de situatie helpt je om helder te krijgen wat er precies gebeurde.

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Opdracht

Neem een concrete, echt gebeurde en recente situatie van de afgelopen week in gedachten waarbij je het lastig vond om met het gedrag van een leerling om te gaan, waarin het gedrag van een leerling je verraste, of waarin je achteraf niet tevreden was over je eigen handelen in de situatie. Mogelijk is dit een situatie waarin je verandering zou willen aanbrengen, of iets anders zou willen uitproberen.

Beschrijf kort aan je collega welke situatie het betrof, zodat duidelijk wordt met wie de situatie zich afspeelde en wat er gebeurde. 

Als ondersteuner toon je in deze fase begrip en erken je het gevoel van de casusinbrenger. Daarnaast help je de casusinbrenger om zich tot een specifieke situatie te beperken, en de tijd te bewaken.

Voorbeeld
Leerkracht: ‘De leerling gedroeg zich vandaag weer zo dwars, ik kreeg hem niet aan het werk.’ 
Collega: ‘Dat lijkt me lastig, wat gebeurde er dan precies?’

Ondersteunende vragen

Wil je de volledige toolkit gebruiken? Meld je dan aan ›› 

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.