Young Interfaculty Lunch over lesgeven
Op maandag 13 maart organiseerde de YAL samen met de Leiden Teacher Academy (LTA) een interfacultaire lunch over lesgeven.
Meer dan twintig jonge onderzoekers en docenten kwamen bij elkaar en bespraken wat ‘goed’ onderwijs is en wat we kunnen doen om het onderwijs te verbeteren. Verder was er een discussie over interdisciplinair onderwijs, vooral over de focus op wat dat nu eigenlijk inhoudt.
De belangrijkste conclusies uit de bijeenkomst zijn: dat docenten elkaars cursussen vaker zouden moeten bezoeken om peerfeedback te geven (en dat er tijd voor moet komen); dat leraren de interactiviteit van studenten in de klas moeten vergroten; en dat er meer/betere professionele scholing van leraren moet komen (eventueel in de vorm van een aanvullende lerarenopleiding). Lesgeven kan interdisciplinair worden genoemd als de docenten uit verschillende disciplines komen, of in ieder geval de methoden en ideeën van verschillende disciplines worden gebruikt. Lesgeven vanuit de ene discipline aan een studentenpopulatie van een andere discipline wordt niet beschouwd als interdisciplinair onderwijs.
De YAL en LTA werken de komende maanden verder samen aan dit onderwerp. Onder andere bij een workshop tijdens het LTA Onderwijsfestival in mei dit jaar.