Universiteit Leiden

nl en

Serious Games

De Faculteit Governance and Global Affairs van de Universiteit Leiden in Den Haag heeft Serious Games ontwikkeld om leerlingen in het middelbaar onderwijs spelenderwijs kennis te laten maken met haar onderwijs- en onderzoeksgebied.

Op een laagdrempelige manier maken leerlingen kennis met de complexiteit van maatschappelijke vraagstukken zoals die aan de faculteit worden onderwezen en onderzocht. Daarnaast maken de leerlingen kennis met studeren. Wat is wetenschap en wat betekent het om een student te zijn?

Het Grote Migratiespel

In Het Grote Migratiespel worden de leerlingen uitgedaagd in de huid van betrokkenen te kruipen die te maken hebben met de vluchtelingenstroom vanuit Syrië naar Europa. De leerlingen moeten keuzes maken vanuit hun toegewezen rol. Zijn ze de EU, de regering van Nederland, of smokkelaars die mensen de grens over helpen? Elke ronde staan de leerlingen voor nieuwe keuzes met betrekking tot de migranten. Hoeveel vluchtelingen wil de EU bijvoorbeeld opvangen? En hoe gaat Nederland om met de inburgering van aangekomen asielzoekers? Elke beslissing heeft gevolgen voor de groep vluchtelingen. Het spel kan in 1 à 2 uur gespeeld worden.

Speel het spel op school of op de faculteit in Den Haag
Scholen kunnen een Serious Game op de faculteit in Den Haag komen spelen. Bij zo’n bezoek volgen de leerlingen eerst een college over de thematiek van een van de spellen om vervolgens het spel onder leiding van studenten van de faculteit te spelen. Zo ervaren de leerlingen hoe het is om in de collegebanken van Universiteit Leiden te zitten! Het spel kan met groepen vanaf 20 leerlingen tot 250 gespeeld worden.
Meer informatie

LUC’s Klimaatgame

Leiden University College biedt de opleiding "Liberal Arts & Sciences" aan, en focust zich op “Global Challenges”: grote uitdagingen waar de wereld voor staat. Om leerlingen in aanraking te brengen met deze global challenges en ze aan het denken te zetten, is een serious game ontwikkeld.

LUC’s Klimaatgame is een spel met prikkelende dilemma’s over het klimaat, en klimaat-reddende maatregelen. Leerlingen gaan met elkaar al spelende in discussie om te kijken welke maatregelen om CO2 uitstoot te verlagen het meest effectief zijn om uiteindelijk klimaatverandering tegen te gaan. Niet elke keuze is even effectief en je kunt niet alles doen. Door te overleggen met elkaar en keuzes te maken welke middelen ze willen gebruiken, kunnen leerlingen zien of hun beleid aan het eind van het spel effectief is gebleken. Er is zelfs een gouden envelop voor de speler die de minste middelen heeft ingezet!

Als voorbereiding op het spel kijken de leerlingen een kort videocollege, gegeven door een van de aardwetenschappers van Leiden University College. Het spel duurt ongeveer 1 à 1.5 uur en kan via dit formulier worden aangevraagd. Dit spel wordt gespeeld met minimaal 10 en maximaal 50 leerlingen. Het is mogelijk om ook een campus tour of informatiesessie over het University College aan te vragen.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.