Logo Universiteit Leiden.

Zaal
Voor het gebouw

Leids Ontzet

We staan aan de vooravond van een bijzondere viering: in 2024 is het 450 jaar geleden dat Leiden werd ontzet. We hebben een speciale missie voor dit jubileumjaar: 3 oktober van en voor iedereen. We willen niet alleen terugkijken op onze gedeelde geschiedenis, maar ook vooruitkijken naar onze gedeelde toekomst. En wat vertelt ons nou meer over de toekomst dan wetenschap?

Het LUMC zal dit jaar met twee opstellingen op de WetenschapsWarenmarkt staan om jou te laten zien hoe wij aan een gezondere toekomst werken. Het evenement is gratis toegankelijk voor iedereen en leuk voor alle leeftijden. Zien we jou daar ook?

De Regeneratie Reis

Wist je dat een hagedis zijn staart kan laten vallen om een vijand af te leiden? Daarna kan hij zijn staart gewoon zelf weer aan laten groeien. Dat noemen we regeneratie.

Hoe zou dat werken bij een mens? Kom erachter als je met ons mee gaat op De Regeneratie Reis! Gebruik de voorwerpen om te leren wat er gebeurt als je nieren, hart, gewrichten of alvleesklier niet meer werken. Bekijk de filmpjes en praat met onze onderzoekers om te leren hoe zij regeneratie gebruiken om mensen in de toekomst beter te maken.

Diabetes Type 1

Waar denk jij aan als je begint aan je favoriete maaltijd? Denk je aan de smaak, de gezelligheid, of wellicht aan de eerste keer dat je dit gerecht at? Mensen met Diabetes Type 1 moeten in tegenstelling tot jou vaak eerst aan dingen denken zoals: wat is mijn bloedsuiker, ga ik zo meteen bewegen en hoeveel koolhydraten zitten er in deze maaltijd? Diabetes Type 1, ook bekend als suikerziekte, is een chronische ziekte die je op elk moment van de dag bezighoudt.

Doe 3 oktober mee met ons Diabetes Type 1 onderzoeksteam. Hoe werkt Diabetes Type 1? Hoe ziet leven met suikerziekte eruit? Wat voor onderzoek wordt er gedaan in het LUMC naar de genezing van deze ziekte? Ontdek hier hoe wij kennis, zorg, en zelfs stamcellen gebruiken in ons onderzoek.

Meer weten over 3 October University?