Islam en samenleving
De vele gezichten van een wereldgodsdienst
Kennis van moslimsamenlevingen is onmisbaar om in een geglobaliseerde wereld te kunnen functioneren en om onze eigen Nederlandse maatschappij goed te begrijpen. In Leiden verdiepen onderzoekers zich in de talen, cultuur, religie, rechtssystemen en geschiedenis van moslimsamenlevingen en zetten daarmee een eeuwenoude traditie voort.
Nieuws
Maaike Warnaar: Waarom hebben soennieten en sji'ieten minder hekel aan elkaar dan je denkt?
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website ofWat we doen
De collecties van primaire bronnen, brede expertise en veelzijdige benadering van de islam stellen Leidse onderzoekers in staat om moslimsamenlevingen van vandaag en het verleden met elkaar te vergelijken. Religiewetenschappers en regiospecialisten werken daarbij nauw samen met taalkundigen, historici, cultureel-antropologen, politicologen, sociologen en juristen. Hun onderzoek strekt zich uit van West-Europa via Noord-Afrika en het Midden-Oosten tot Zuidoost Azië. Actieve kennis van Arabisch, Turks, Perzisch en bijvoorbeeld Indonesisch stelt onderzoekers in staat om direct contact te leggen met moslims over de hele wereld en toegang te verkrijgen tot bronnen in de originele taal. Dit is noodzakelijk om de dynamiek van de vele historische en moderne moslimsamenlevingen te kunnen begrijpen.
Experts bestuderen populaire Turkse soaps die weerspiegelen wat er speelt in de moderne Turkse samenleving. Ze ontcijferen oude papyri om erachter te komen wat het in de middeleeuwen betekende om een moslim te zijn. Ze volgen hoe wetgevers in moslimlanden lokale tradities, moderne ideeën, wereldlijke wetten en religieuze wetgeving proberen te verenigen in één rechtssysteem. Daarvoor bestuderen ze niet alleen wetboeken, maar onderzoeken ook ter plekke hoe er nu echt met recht en onrecht wordt omgesprongen. Bovendien werken ze samen met Nederlandse moslims om nuance te scheppen in de debatten over de islam in Nederland.
Meer dan vierhonderd jaar geleden begon men in Leiden kennis over het Arabisch te verzamelen om toegang te krijgen tot de Arabische wetenschap. In de negentiende eeuw verbreedde de interesse zich naar islamitisch recht en cultuur. Dat was nodig, want met Indië als kolonie was Nederland het grootste moslimrijk ter wereld. De Arabist Christiaan Snouck Hurgronje bestudeerde in die periode jarenlang de ‘geleefde Islam’ in Indië en vestigde in Leiden een van de belangrijkste expertisecentra op dit gebied. Bestuursambtenaren en ondernemers bewapenden zich er met kennis van lokale gebruiken voordat zij de boot naar Nederlands Indië namen.
Experts
-
Nathal Dessing Topics: islam en samenleving -
Gabrielle van den Berg Topics: azië, islam en samenleving, midden-Oosten -
Tsolin Nalbantian Topics: afrika, etnische minderheden, islam en samenleving, libanon, mensen, migratie en mobiliteit, midden-Oosten, migratie -
Crystal Ennis Topics: economie, internationale betrekkingen, islam en samenleving, midden-Oosten, migratie -
Maaike Warnaar Topics: geschiedenis van modern iran, internationale betrekkingen, iran, islam en samenleving, midden-Oosten, talen en culturen van de wereld -
Maurits Berger Topics: arabische studies, islam en samenleving, islam in europa, islamstudie, migratie, religiewetenschappen, sharia -
Verena Meyer Topics: erfgoed, islam, islam en samenleving, literatuur, regiostudies, zuidoost-azië -
Corey Williams Topics: afrika, afrikaanse diaspora, afrikaanse religie, antropologie van religie, christendom, islam en samenleving, migratie, nigeria, religie en beleid, religie en conflict
Geschiedenis van Islam in Europa
‘Moslims en islam zijn niet iets wat Europa is overkomen, ze zijn onderdeel van Europa. Sterker nog, de islam is een van de grootste constanten in de Europese geschiedenis’. Dat beargumenteert hoogleraar Maurits Berger in de nieuwe Engelstalige podcastserie 'History of Islam in Europe' van de Faculteit Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden.