Universiteit Leiden

nl en

Proefschrift

Zachtjes schudden aan de boom

Een onderzoek naar rationales en kernpraktijken van eerstegraads docenten Godsdienst/Levenbeschouwing gericht op de levensbeschouwelijke identiteitsontwikkeling van hun leerlingen

Auteur
Jeannette den Ouden
Datum
09 september 2020
Links
Fulltext in Leiden University Scholarly Publications

Veel godsdienstleraren en onderzoekers zien de ontwikkeling van levensbeschouwelijke identiteit als een van de overkoepelende doelen van het schoolvak Godsdienst/Levensbeschouwing. Maar hoewel didactisch onderzoek naar godsdienstonderwijs waardevolle theoretische inzichten heeft opgeleverd over de ontwikkeling van de levensbeschouwelijke identiteit van leerlingen, ontbreken gesystematiseerde beschrijvingen van de lesmethoden en onderliggende motivatie van ervaren godsdienstleraren nog steeds. Deze studie is bedoeld om deze leemte op te vullen. Hij behandelt de pedagogisch-didactische opvattingen, didactische benaderingen en doelen van ervaren eerstegraads gekwalificeerde leraren in Godsdienst/Levensbeschouwing en, in het bijzonder, hoe zij bijdragen aan de levensbeschouwelijke identiteitsontwikkeling van hun leerlingen. Den Ouden bestudeerde twee dingen: de beweegredenen van ervaren leraren in Godsdienst/Levensbeschouwing en hun relationele en didactische kernpraktijken. Zij voerde drie deelonderzoeken uit in co-analyse met de leraren zelf. Theorieën over ontwikkeling van wereldbeelden fungeerden als 'zoeklichten' om praktijkgerichte informatie aan individuele leraren te ontlokken en systemische verbanden af te leiden. In een vierde deelstudie, waarbij de Delphi-techniek werd gebruikt, reflecteerde een andere groep docenten op de beschrijvingen van de kernpraktijken om consensus te bereiken over een gedeelde set kernpraktijken. Dit resulteerde in beschrijvingen van een rationale en elf kernpraktijken die deel uitmaken van het pedagogisch-didactische repertoire van ervaren leraren Godsdienst/Levensbeschouwing.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.