Leerproblemen (Msc)
Meer dan 15% van de kinderen in het basis- en voortgezet onderwijs hebben leerproblemen. Zij ondervinden moeilijkheden bij het leren van één of meer basisvaardigheden of voldoen niet aan de basisvereisten. Professionals die deze kinderen behandelen, moeten bekend zijn met de manier waarop kinderen leren, met wat er mis kan gaan en met evidence based interventies.
Onderdeel van
De masterspecialisatie Leerproblemen biedt een combinatie van theoretische inzichten, diagnostische vaardigheden en behandelingsstrategieën. Studenten leren algemene leerproblemen herkennen, zoals dyslexie, hyperlexie en dyscalculie, evenals leerproblemen veroorzaakt door ADHD, ADD of spraak- en taalstoornissen. In de loop van het programma verwerf je de kennis en vaardigheden die nodig zijn voor functies in het onderzoek, onderwijs of de klinische hulpverlening.
Tijdens de specialisatie Leerproblemen:
- doe je grondige kennis op over een maatschappelijk uiterst relevant onderwerp. Schooluitval en laaggeletterdheid hebben niet alleen economische consequenties, ze leiden vaak ook tot veel persoonlijk leed;
- je krijgt wetenschappelijke kennis over de manier waarop leerlingen tussen 3 en 18 jaar leren, en wat er mis kan gaan in dit proces;
- je traint algemene orthopedagogische vaardigheden en leert zoeken naar de beste oplossing op basis van de resultaten van diagnostisch onderzoek;
- je leert te herkennen of je te maken hebt met specifieke leerproblemen (zoals dyslexie of dyscalculie) of met leerproblemen die door iets anders worden veroorzaakt (bijvoorbeeld zwakke cognitieve controle, aandachtsstoornissen of stressgerelateerde problemen);
- je leert actieplannen te ontwerpen en te testen.
On campus-onderwijs
Ons onderwijs vindt on campus plaats en niet online. Je wordt opgeleid voor een sociaal beroep, waarin interacties met kinderen, ouders, opvoeders, leraren, organisaties, beleidsvoerders en teamgenoten centraal staan. Wij zijn ervan overtuigd dat je deze sociale vaardigheden het best ontwikkelt door tijdens je opleiding contact te hebben met docenten en medestudenten; elkaar te ontmoeten. Zo leer je samenwerken en jouw eigen rol binnen die samenwerking bepalen. Daarnaast werk je ook aan andere belangrijke competenties, zoals je vermogen om direct “live” informatie te halen uit colleges, werkgroepen en gesprekken. We verwachten daarbij professioneel gedrag waarbij je niet alleen je eigen perspectief in beschouwing neemt, maar ook het perspectief van de ander, zoals je docent, medestudent of participant. Al deze vaardigheden kun je later toepassen in je beroep als pedagoog.
Onderwijsdagen en aanwezigheid
Het onderwijs van de MSc is altijd overdag en is verspreid over verschillende dagen van de week. Aanwezigheid is vaak verplicht. De opleiding houdt geen rekening met werk- of andere verplichtingen. Je moet aanwezig kunnen zijn als dat nodig is en voldoende tijd voor de studie beschikbaar hebben. Het rooster is veelal aan het begin van het studiejaar bekend. Je kunt het rooster van het huidige studiejaar raadplegen via My Timetable. Je hoeft niet in te loggen om de roosters te kunnen zien.
Let op! Studieprogramma’s, roosters en vakinhouden worden elk studiejaar opnieuw vastgesteld. Houd rekening met wijzigingen.
Voltijdsprogramma spreiden
Dit is een voltijdse master. Mocht je de studie over een langere periode willen verdelen, dan mag dit wel. We raden studenten die dit willen aan om de stage aan het eind van het programma te doen. De studieadviseur denkt graag met je mee.
NVO-registratie
Met de Leidse masterspecialisatie Leerproblemen kun je, in combinatie met de Leidse bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen (specialisatie Leerproblemen), de beroepsregistraties Basis-(Ortho)pedagoog van de Nederlandse Vereniging van Pedagogen en Onderwijskundigen (NVO) behalen. Dat geldt ook voor de NVO Basisaantekening Diagnostiek.
Als je elders een universitaire bacheloropleiding Pedagogische Wetenschappen hebt behaald kun je, soms na het behalen van een of enkele extra vakken, ook in aanmerking komen voor de NVO-registraties.