Universiteit Leiden

nl en
Informatica en Economie - Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen - Universiteit Leiden

Informatica & Economie (BSc)

Studieprogramma

Je volgt een basispakket met informaticavakken, economievakken en speciale integratievakken.

  • Bij de informaticavakken leer je programmeren werken met grote hoeveelheden data om interessante patronen te vinden. Ook ga je dieper in op de achterliggende wiskundige theorieën en leer je software- en hardwaresystemen begrijpen en ontwikkelen. Je maakt kennis met technieken zoals machine learning en kunstmatige intelligentie.
  • Tijdens de economievakken bestudeer je theorieën uit de micro- en macro-economie en pas je die toe. Ook leer je over ondernemerschap en maak je kennis met financieel bedrijfsmanagement.
  • In de integratievakken komen de twee vakgebieden van informatica en (bedrijfs)economie bij elkaar. Je leert hoe ICT, data science en digitalisering effect hebben op organisaties, en hoe de twee op een sterk verworven manier terugkomen in het bedrijfsleven.

Enkele specialisatie vakken uitgelicht

Dit vak geeft een inleiding tot het vakgebied van de wiskundige logica door de syntaxis en semantiek van de propositielogica en van de rijkere taal van de predikaatlogica voor te stellen. Het doel is om de bovenstaande logica's te beschrijven en te onderzoeken door middel van eindige methoden, en om studenten te trainen in het formaliseren van specificaties en in het verifiëren van eigenschappen van systemen.

Bij het ontwikkelen van een software systeem kom je voor een aantal uitdagingen te staan: het gaat vaak om grote projecten die meerdere jaren doorlopen en waarbij verschillende mensen betrokken zijn, de eisen die aan een systeem worden gesteld, veranderen daardoor steeds. Bij Software Engineering wordt ingegaan op de methoden en technieken die nodig zijn of software systemen te ontwerpen en bouwen. Als een professional ga je in groepen aan de slag om een toolset te ontwikkelen. Met behulp van de aangeleerde methoden en technieken leer je de uitdagingen die je tegenkomt op te lossen.

Deze cursus geeft een analytische inleiding in de micro-economie. De micro-economische analyse is een krachtig instrument om menselijk gedrag te analyseren en is daarmee cruciaal voor beleidsmakers: Wanneer moet de overheid ingrijpen en wat zullen de gedragseffecten van beleid zijn? Na een algemene inleiding passen we de micro-economische analyse toe op het gedrag van consumenten en producenten en zien we hoe een evenwicht op de markt tot stand komt. Vervolgens zien we hoe markten onder volledige concurrentie werken, en gaan we in op verschillende vormen van marktimperfecties. Dat betreft in de eerste plaats het bestaan van marktmacht. We onderzoeken waarom de marktvormen monopolistische concurrentie, oligopolie en monopolie kunnen ontstaan, wat de gevolgen van deze marktvormen voor de welvaart zijn en hoe het mededingingsbeleid hierop een antwoord kan geven. Tot slot spenderen we aandacht aan andere vormen van marktfalen, zoals externe effecten, asymmetrische informatie en publieke goederen.

Marketing Management in the 21st Century gives you a general introduction to the world of marketing, which is essentially about creating customer value and building long-term relationships with customers. How this is done is the focus of the course. We will reflect on the main theoretical concepts of marketing and apply them to the processes that organizations undergo during the analysis, design, implementation and control of marketing programs. The course teaches you how to analyze business-to-consumer markets, translate that information into a marketing strategy and develop an actionable marketing program. It discusses how consumers behave and how organizations can best respond to this. It also looks at the modern tools available to organizations, including new methods of pricing and promotion. You will learn from guest speakers about the use of modern marketing techniques and how the (online) environment will shape marketing in the future.

Tijdens dit integratievak maak je kennis met de theorie van projectmanagement. Je voert in teamverband een project uit voor een externe opdrachtgever en doet ervaring op in samenwerken en het effectief communiceren met je teamleden en opdrachtgever.

In dit vak ligt de nadruk op het creëren van een overzicht van Informatica & Economie vanuit een wetenschappelijke, professionele en maatschappelijke invalshoek. Tijdens de colleges zal de wetenschap achter een aantal belangrijke thema's binnen I&E aan bod komen. Tijdens bedrijfsbezoeken zullen studenten ervaren hoe het bedrijfsleven omgaat met Informatica & Economie. Om maatschappelijke bewustzijn te creëren, zullen actuele nieuwsartikelen of whitepapers interactief behandeld worden. In het tweedejaars vak Integratie: Business-IT-alignment zal dieper op deze onderwerpen worden ingegaan.

Bekijk alle vakken in de studiegids

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie.