Nieuws
-
Mier Gerda, het koningshuis en de spekjestest: onderzoek door basisschoolleerlingen 10 juni 2024
Onderdeel van het jaarlijkse Wetenschapscongres junior is een wetenschapsquiz. Deze begon met een oefenvraag ‘Alleen volwassenen kunnen onderzoek doen...
-
Hoe meet je kwaliteit van onderwijs? 14 mei 2024
Wat weten we eigenlijk echt over onderwijskwaliteit en het meten daarvan? Daarover ging het tijdens het eerste Hoger Onderwijs Kenniscafé.
-
World Teachers Festival: leraren vieren 'wereldwijd' onderwijs 07 mei 2024
Op 21 maart 2024 waren de 'leerlingen' bij Wolfert Tweetalig in Rotterdam geen tieners, maar zo'n 180 leraren en lerarenopleiders uit heel Nederland e...
-
Onderwijs door een culturele lens 06 mei 2024
Docenten bekeken multiculturele klassen met een VR-bril en gingen daarover in gesprek voor het onderzoek ‘Cultuurresponsief lesgeven in multiculturele...
-
Tweetalig en internationaal onderwijs centraal bij het World Teachers Programme 22 april 2024
Bij dit tweetalige profiel volg je de universitaire lerarenopleiding met speciale aandacht voor taal, cultuur en diversiteit in tweetalig en internati...
-
Pieter Boddaert over de opleiding tot leraar in het voortgezet onderwijs 27 maart 2024
Nadat hij de opleiding tot leraar in het voortgezet onderwijs heeft afgerond, werkt Pieter Boddaert momenteel als docent Maatschappijleer en Nederland...
-
‘Stemmen van Afrika’ wint populariseringsprijs: ‘Taal is meer dan grammatica’ 19 maart 2024
Platform Stemmen van Afrika bestaat tien jaar én won de jaarlijkse populariseringsprijs van de Landelijke Onderzoekschool Taalwetenschap (LOT). Hoog t...
-
Ontsnappen uit een sarcofaag: studenten van de minor Living Education Lab maken een onderwijstool 18 maart 2024
Hoe gaan leerlingen meer vragen stellen bij een museumbezoek? Laat ze een Egyptische prinses bevrijden uit een sarcofaag! In de minor Living Education...
-
‘Taal is een aspect van je identiteit, dat moeten we leerlingen al vroeg bijbrengen’ 04 maart 2024
Taal is altijd aanwezig: als je praat, whatsappt of in Teams vergadert. Het begrijpen hoe we met elkaar communiceren en wat communicatie met ons doet ...
-
Professor voor de klas: ‘Is mijn zus strafbaar als ze mijn gum steelt?’ 08 februari 2024
Op de verjaardag van de universiteit gaven hoogleraren traditiegetrouw les aan groep 7 tijdens Meet the professor. De professoren kregen een stortvloe...
-
Tijd voor vakvernieuwing? Yes! Doch! ¡Sí! Oui! Ja! 05 februari 2024
Meer ruimte voor taalbewustzijn en cultuur in de klas. Dit is nodig om taalonderwijs te maken voor de wereld van nu. En dan wordt het ook leuker om ta...
-
Leerlingen moeten niet leren hoe ze moeten denken, maar dat ze moeten denken 29 januari 2024
Hoe maak je relevante lessen over toen voor leerlingen van nu? Daarover ging het op de ICLON-nascholingsdag Geschiedenis, want geschiedenisonderwijs k...
-
Kennismaken met lesgeven in de Educatieve minor 08 januari 2024
Daisy Baars gaf op de middelbare school bijles in Duits en vond dat heel leuk om te doen. Ook Julian van den Beukel gaf vroeger weleens bijles. Hij da...
-
Mensen denken met hun lichaam 05 januari 2024
Wat maakt het lichaam? Veranderen woorden de werkelijkheid? Deze en andere vragen kwamen aan de orde op de ICLON-nascholingsdag Filosofie over het exa...
-
College Hageveld wint Max Havelaar Toesprakentoernooi: ‘Spreken is de échte kunst’ 28 november 2023
'Je kan schrijven als Multatuli, maar spreken is de échte kunst', meent hoogleraar Marc van Oostendorp. Hij is een van de juryleden op het Max Havelaa...