Nieuws
-
Europese CLIL-gemeenschap verzamelt zich in Leiden08 november 2024
Onlangs verwelkomde het ICLON zo'n 75 collega's uit 15 Europese landen voor een bijeenkomst over Content and Language Integrated Learning (CLIL) in on...
-
Politicoloog geeft gastles aan vwo-leerlingen: ‘sommigen wisten meer dan ik op die leeftijd’05 november 2024
Het is een vol klaslokaal: meer dan dertig leerlingen uit 5 en 6 vwo zijn aanwezig om te luisteren naar de lezing van politicoloog Leila Demarest. Ze ...
-
‘Schoolopleiders en werkplekbegeleiders zijn de handen, voeten, oren en ogen in de school’20 oktober 2024
Leraar worden en een eerstegraads onderwijsbevoegdheid halen doe je via de academische lerarenopleiding van het ICLON. Goede begeleiding van deze stud...
-
Een theorie klopt (bijna) nooit in de praktijkWaarom natuurkundestudenten volgens Paul Logman meer leren van het nieuwe, open labonderwijs 14 oktober 2024
Ingewikkelde theorie en een moeilijke toets hebben bij studenten in Leiden vaak de voorkeur boven een practicum. Toch is universitair docent Paul Logm...
-
‘Echte influencers staan voor de klas’23 september 2024
Iedereen wil iets zinvols doen, iets inhoudelijks, iets van betekenis. Het beroep van leraar heeft alles in zich. Daarom start Universiteiten van Nede...
-
Van nooit docent willen worden tot een blije leerkracht Grieks en Latijn18 september 2024
Corine van den Bergh studeerde klassieke talen aan de Universiteit Leiden. Na haar studie ontdekt ze dat een baan in het onderwijs toch is wat haar ge...
-
‘Leraren moeten echt niet te lang praten want dat wordt saai’23 augustus 2024
Vraag aan leerlingen wie hun favoriete leraar is en ze weten eigenlijk meteen wel iemand te noemen. Maar waarom is diegene hun favoriet? Wat moet je w...
-
Hoe wetenschappelijke inzichten de interactie tussen overheid en burgers kunnen verbeteren24 juli 2024
De relatie tussen overheid en burger staat onder druk: overheidsstructuren en procedures sluiten niet aan bij de verwachtingen en het gedrag van burge...
-
Onderzoeker voor de klas: ‘We moeten de natuur beter nabootsen’27 juni 2024
Hoe voorzien we de groeiende wereldbevolking van duurzame energie? Op het Rotterdamse Laurens Lyceum bespreekt hoogleraar Marc Koper met leerlingen de...
-
Nicky Verver over de cursus 'Omgaan met Weerstand'12 juni 2024
Het Kenniscentrum voor Psychologie en Economisch Gedrag (KCPEG) biedt diverse cursussen en workshops aan voor professionals. Nicky Verver, werkzaam al...
-
Hoe meet je kwaliteit van onderwijs?14 mei 2024
Wat weten we eigenlijk echt over onderwijskwaliteit en het meten daarvan? Daarover ging het tijdens het eerste Hoger Onderwijs Kenniscafé.
-
World Teachers Festival: leraren vieren 'wereldwijd' onderwijs07 mei 2024
Op 21 maart 2024 waren de 'leerlingen' bij Wolfert Tweetalig in Rotterdam geen tieners, maar zo'n 180 leraren en lerarenopleiders uit heel Nederland e...
-
Tweetalig en internationaal onderwijs centraal bij het World Teachers Programme22 april 2024
Bij dit tweetalige profiel volg je de universitaire lerarenopleiding met speciale aandacht voor taal, cultuur en diversiteit in tweetalig en internati...
-
Pieter Boddaert over de opleiding tot leraar in het voortgezet onderwijs27 maart 2024
Nadat hij de opleiding tot leraar in het voortgezet onderwijs heeft afgerond, werkt Pieter Boddaert momenteel als docent Maatschappijleer en Nederland...
-
Ontsnappen uit een sarcofaag: studenten van de minor Living Education Lab maken een onderwijstool18 maart 2024
Hoe gaan leerlingen meer vragen stellen bij een museumbezoek? Laat ze een Egyptische prinses bevrijden uit een sarcofaag! In de minor Living Education...