Universiteit Leiden

nl en

Van nooit docent willen worden tot een blije leerkracht Grieks en Latijn

Corine van den Bergh studeerde klassieke talen aan de Universiteit Leiden. Na haar studie ontdekt ze dat een baan in het onderwijs toch is wat haar gelukkig maakt. Nu is ze docent en volgt ze de deeltijd lerarenopleiding bij het ICLON.

Corine van den Bergh (eigen beeld)

Alsnog naar de lerarenopleiding

‘Toen ik startte met de opleiding Griekse en Latijnse Taal en Cultuur, had ik me voorgenomen om nooit docent te worden. Om die reden deed ik werkervaring op bij een uitgeverij en het Rijksmuseum van Oudheden. Stage lopen bij het Rijksmuseum van Oudheden vond ik erg leuk, omdat ik daar lesmateriaal mocht ontwikkelen. Maar ik vond het jammer om niet te zien welke effecten mijn werk had op de praktijk, omdat ik het lesmateriaal niet kon uitvoeren. Daarom solliciteerde ik als docent Klassieke Talen en ik ben daar nog steeds ontzettend blij mee!’

'Toen ik startte met de opleiding Griekse en Latijnse Taal en Cultuur, had ik me voorgenomen om nooit docent te worden'

‘Na een jaar zonder opleiding voor de klas te staan, leek het mij zinvol en nuttig om alsnog een opleiding te doen, om zo het vak als docent an sich beter onder de knie te krijgen. Ik wilde meer bekwaam zijn in het lesgeven zelf. De aanleiding om voor deze opleiding te kiezen was dus praktisch van aard: ik had al een baan en wilde een opleiding in het verlengde hiervan doen.’  

Vele rollen als docent

‘Op dit moment volg ik met veel plezier met de lerarenopleiding. Mijn vaste stamgroep zie ik bijna elke week en dat vind ik ontzettend leuk. We hebben een hechte band opgebouwd, delen verhalen uit de praktijk met elkaar en vragen elkaar om advies. Ook vind ik het heel fijn dat er een aantal vakgenoten zijn waarmee ik kan sparren over de didactiek van specifiek mijn vak.’

'Als docent bekleed je vele rollen. Het beheersen van je vak is eigenlijk pas de basis.'

‘Vanuit de opleiding worden er theorieën geboden waardoor je situaties kunt analyseren. Vanuit die analyse kun je tot een plan van aanpak komen voor het geval eenzelfde situatie zich nog een keer voordoet. Het is ook fijn, dat de opleiding aandacht heeft voor de vele rollen die je als docent hebt. Het beheersen je vak is eigenlijk is pas de basis. Het gaat ook over kennis overdragen, samenwerken binnen een organisatie en het contact met leerlingen en ouders. Zo vond ik het voeren van gesprekken in het begin lastig, omdat gesprekken alle kanten op kunnen gaan. Daarom vond ik het college over gesprekstechnieken ontzettend leuk en interessant. Het heeft ervoor gezorgd dat ik zelfverzekerder een gesprek aanga, waardoor ik betere gesprekken kan voeren. Het leren van de theorie achter de praktijk helpt mij dus enorm in het behalen van mijn doel van deze opleiding: een goede docent zijn.’   

Het ICLON

Het ICLON is het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsonderzoek en Nascholing van de Universiteit Leiden. Het ICLON verzorgt universitaire opleidingen om leraar te worden in het voortgezet onderwijs en biedt nascholing voor docenten op middelbare scholen. Daarnaast laat het ICLON ook leerlingen op basisscholen en middelbare scholen kennismaken met wetenschap en doet het ICLON zelf ook wetenschappelijk onderzoek op het gebied van voortgezet en hoger onderwijs.

Klik hier voor meer informatie over het ICLON
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.