Leer alles over gezondheid en welzijn op het Leids Kennisfestival op 22 juni

Hoe leef je lang en leuk in Leiden? Ontdek het tijdens het Leids Kennisfestival voor gezondheid en welzijn op 22 juni, waar wetenschappers hun onderzoek en onderwijs op dit gebied op een aansprekende manier presenteren.

Dit gratis evenement, georganiseerd door het Leiden Healthy Society Center in het kader van de Dutch Bio Science Week for a healthier future, biedt een dag vol activiteiten en inzichten over gezondheid en welzijn. Jong en oud kunnen leren, ervaren en genieten van alles wat Leiden te bieden heeft op het gebied van gezondheid en wetenschap.

Wat is het Leids Kennisfestival?

Het Leids Kennisfestival is een initiatief van het Leiden Healthy Society Center, dat de krachten bundelt van de Universiteit Leiden, mboRijnland, Hogeschool Leiden en de gemeente Leiden. Samen streven zij ernaar om van Leiden een van de gezondste steden van Nederland te maken door kennis, initiatieven en samenwerking te bevorderen.

Het festival vindt plaats op zaterdag 22 juni van 13:00 tot 17:00 uur in de Hooglandse Kerk. De toegang is gratis en inschrijven is niet nodig. Voel je vrij om binnen te lopen en deel te nemen aan de interactieve activiteiten die geschikt zijn voor alle leeftijden. Reken op ongeveer anderhalf uur om alle activiteiten te beleven. Je kunt in je eigen tempo over het terrein struinen en op elk moment het festival bezoeken.

Hoogtepunen

Het evenement biedt diverse interactieve en educatieve activiteiten. Je maakt kennis met de nieuwste zorgtechnologieën en wetenschappelijke innovaties die gezondheid en welzijn stimuleren. Ook leer je over verschillende aspecten van gezondheid en wetenschap, van luchtkwaliteit tot lichttherapie.

Daarnaast kun je deelnemen aan praktische workshops en interactieve activiteiten. Beleef bijvoorbeeld één van de VR-ervaringen, gericht op het bevorderen van gezonde keuzes of het placebo-effect en empathische communicatie met patiënten. Ook zijn er interactieve spellen en workshops over gezondheid en welzijn voor zowel kinderen als volwassenen. Zo is er een bakfiets gevuld met de nieuwste zorg­technologieën, kun je van de kerk abseilen en leer je alles over hoe magie tegen pijn werkt.

Daarnaast zijn er gezondheidschecks, ademhalingsoefeningen voor ontspanning en quizzen over gezondheid. Voor jonge bezoekers zijn er ook leuke activiteiten, zoals het Leiden Babylab en spellen die kinderen helpen begrijpen wat stress en angst is en hoe ze daarmee om kunnen gaan.

Sprekers en lezingen

Op het podium van het festival volg je interessante lezingen. De officiële opening van de Dutch Bio Science Week vindt plaats om 14:00 uur. Tijdens de opening spreken o.a. wethouder Fleur Spijker (Economie, Kennis, Sport en Gezondheid), directeur Leiden Bio Science Park Esther Peters, en hoogleraar Gezondheidspsychologie Andrea Evers over het belang van deze week en het belang van de Life Sciences & Health-sector.

Eén van de hoogtepunten is een lezing over de invloed van leefstijl op je hersenen door Erik Scherder, professor in de neuropsychologie, bekend van vele televisieoptredens en de app Ommetje. Daarna zijn er mini-colleges van experts op gebied van voeding, hersenfunctie, financiële onzekerheid en depressie bij jongeren.

Samen voor een gezond Leiden

Bezoekers van het Leids Kennisfestival doen niet alleen kennis en ervaringen op, maar dragen ook bij aan een gezondere toekomst voor Leiden. Dit evenement brengt wetenschappers, zorgprofessionals, studenten en bewoners samen om kennis en ideeën uit te wisselen en nieuwe samenwerkingen aan te gaan.

Meer informatie over het Leids Kennisfestival en het volledige programma is te vinden op de website van Leiden Kennisstad. Zorg dat je erbij bent op 22 juni in de Hooglandse Kerk en ontdek hoe jij lekker lang en leuk kunt leven in Leiden.

Leiden Healthy Society Center

Het Leids Kennisfestival voor ieders gezondheid en welzijn wordt georganiseerd door het Leiden Healthy Society Center. Het Leiden Healthy Society Center verbindt kennis, initiatieven en vraagstukken op het gebied van gezondheid en welzijn en stimuleert samenwerking. Partners zijn Universiteit Leiden, mboRijnland, Hogeschool Leiden en gemeente Leiden. Deze organisaties werken samen om van Leiden één van de meest gezonde steden van Nederland te maken. Meer informatie op www.leidenhealthysocietycenter.nl.