‘Ik vond mezelf altijd stressbestendig, maar ik ben nu toch wel onzeker’
In een week tijd moesten docenten hun vakken omvormen tot online onderwijs. Een enorme uitdaging, want remote teaching was binnen de Universiteit Leiden zeker nog geen gemeengoed. Suzan Verberne, docent en onderzoeker bij het LIACS, deelt haar ervaringen. ‘In de eerste week thuiswerken had ik te veel hooi op mijn vork genomen.’
Dit is het eerste deel in een serie waarin onze docenten vertellen hoe zij de switch naar online onderwijs hebben gemaakt.
Suzan Verberne geeft in het najaarssemester het mastervak Text Mining en nu in het voorjaarssemester het bachelorvak Data Science. Dat wordt door zo'n 40 studenten gevolgd, uit verschillende programma's van de faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Daarnaast zit ze in de examencommissie en begeleidt ze tien tot vijftien bachelor- en masterstudenten gedurende het collegejaar.
Ervaringen delen met collega’s
‘Hoorcolleges, werkgroepen, toetsen: ik moest alle soorten onderwijs vertalen naar een online variant. Een gelukkige omstandigheid was dat er twee weken vrij geroosterd waren vanwege de Bètabanenmarkt en de hertentamenweek; dat gaf tijd om het online onderwijs voor te bereiden. Eerste prioriteit had het door laten lopen van scriptiebegeleidingen en begeleiding van promovendi. Ik spreek elke student eens in de twee weken, en dat zet ik nu dus allemaal online voort. Bij het LIACS gebruikten we al Slack (een online samenwerkingsprogramma, red.), mijn collega’s zijn daarin meteen gaan delen met welke tools voor online onderwijs zij aan de slag zijn gegaan. Ik heb alle ervaringen gelezen en ben met Kaltura gaan werken. De Live Room functie blijkt erg geschikt voor interactieve colleges.’
Onderwijs gaat even voor onderzoek
‘In de eerste week thuiswerken had ik te veel hooi op mijn vork genomen. Op woensdag had ik negen afspraken staan. Dat was wel erg intensief, zeker in combinatie met het thuisonderwijs aan onze twee kinderen van acht en vijf. Gelukkig kan ik dat delen met mijn man. We werken nu allebei 2,5 dag in de week en dat lijkt te werken; we wisselen elkaar dan af in ons zolder"kantoor" (zie foto). Het gevolg is wel dat ik een deel van mijn onderzoekswerk nu stil moet leggen want normaal werk ik vier dagen. Onderwijs is even belangrijker.’
Suzan’s tip voor collega’s
‘Mijn tips voor mededocenten: stel prioriteiten, probeer je studenten regelmatig te spreken, en informeer ook naar hun persoonlijke omstandigheden. Sommige studenten zijn gestresst nu, of hebben zorgen over familie, die soms ook in het buitenland woont.’
Toch niet zo stressbestendig
‘Wat me mee viel, is dat ik het eigenlijk wel leuk blijk te vinden om de kinderen thuis te hebben en meer betrokken te zijn bij hun schoolwerk. Wat me tegen valt: dat de onzekerheid van de situatie me vrij veel stress geeft. Ik vond mezelf altijd stressbestendig, maar nu is er zoveel anders dan anders dat ik echt moet wennen. Tegelijkertijd realiseer ik me dat wij als gezin gelukkig zijn met goede gezondheid, een stabiele financiële situatie, en twee ouders die kunnen thuiswerken.’
‘In praktische zin valt het me tegen dat er binnen ons instituut weinig consensus is over de tools die we gebruiken. Er is gewaarschuwd dat Zoom niet veilig omgaat met persoonlijke data, maar Skype werkt weer niet goed bij Linux-gebruikers. Ik vind dit zelf niet een goed moment om nieuwe software te gaan proberen, met uitzondering van Kaltura voor online onderwijs, dat door de universiteit ondersteund wordt.’
Online tentamens worden uitdaging
‘De komende tijd gaat het maken van online tentamens nog een uitdaging worden. Voor mijn bachelorvak heb ik normaal gesproken een gesloten-boek-tentamen in combinatie met computerpractica. Het praktische deel gaat op afstand gewoon door, maar het tentamen moeten we gaan aanpassen. Ook hier reken ik op de collectieve ervaringen van mijn collega's. En naast het onderwijs ben ik ook wel wat zenuwachtig over hoe het verder zal gaan met de activiteiten voor de komende maanden: het basisonderwijs, sport- en muziekactiviteiten die we normaal als gezin hebben, vakanties, conferenties en andere academische evenementen die we gepland hadden.’
Redactie: Marieke Epping
Beeld: Suzan Verberne
Mail de redactie