Diversiteit in de klas: waar valt nog veel winst te behalen?
Wat is duurzame diversiteit? En welke rol speelt bewustzijn in het onderwijs? Belangrijke vragen die tijdens de tweede Uni for City themamiddag naar voren kwamen. Ditmaal stond het thema 'Diversiteit in de Klas' centraal. Een thema waar de Universiteit Leiden vanuit haar educatieve rol een goede bijdrage aan kan leveren.
Bewustwording is de eerste stap naar diversiteit
De themamiddag, die plaatsvond op de Haagse Campus Wijnhaven, startte met een twistgesprek tussen de Universiteit Leiden, de gemeente Den Haag en de stad. Onder leiding van Lyonne van Gaalen, namen Annemarie Thomassen (ICLON), Siela Ardjosemito Jethoe (Gemeente Den Haag/de Haagse Hogeschool), en Halil Ibrahim Karaaslan (docent Maatschappijleer), het thema 'Diversiteit in de Klas' onder de loep.
Voor Annemarie Thomassen is diversiteit altijd al een belangrijk thema geweest. Ze geeft voorbeelden van verschillende initiatieven waar de Universiteit Leiden mee bezig is, waaronder de Kenniswerkplaats waar docenten zelf onderzoek doen en delen vanuit de praktijk, en het Haagse mentorprogramma. ‘Je ergens bewust van worden is het belangrijkste,’ aldus Thomassen, ‘men moet beseffen - en erkennen - dat je altijd door een bepaalde bril naar de feiten kijkt.’
Siela Ardjosemito Jethoe kaartte aan dat op vrijwel alle onderwerpen winst te behalen is wat betreft diversiteit. Volgens haar komt het neer op de vraag wat je prioriteiten zijn: ‘Diversiteit wordt vaak gezien als een “project”, waardoor de prioriteit ervan laag ligt. Maar diversiteit is breder en gaat verder dan enkel het halen van quota. Zet in op duurzame diversiteit en omarm de groepijnen van de verbetering van diversiteit!’
‘Voor veel bedrijven en besturen is diversiteit beleid, maar in de samenleving is diversiteit gewoon de realiteit', stelt Halil Ibrahim Karaaslan. ‘Overheden en besturen kunnen actief helpen de bubbel te doorbreken door zelf diverser, een betere afspiegeling van de maatschappij, te worden.’ Hij benadrukt dat diversiteit ook meer is dan alleen iemands huidskleur, ook religie speelt een belangrijke rol in het debat. ‘Een omstreden voorbeeld is het weigeren van gebedsruimtes op scholen, omdat scholen “neutraal” moeten zijn. Maar tegelijkertijd wordt er wel een pride-vlag wordt gehesen, dit staat haaks op die neutraliteit.’
Klaslokalen en kwartetspellen
Na het twistgesprek volgden de break-outsessie. De aanwezigen konden kiezen tussen de workshops 'Islam in de Klas' en 'Bloedlink'.
Fatiha Azzarhouni, mede-oprichtster en projectleider van de Leiden Islam Academie, gaf een kijkje in de online module ‘Islam in de Klas’. Deze digitale leeromgeving werd speciaal ontwikkeld voor basisschoolleraren om hen beter vaardiger te maken in hoe zij omgaan met lastige Islam-gerelateerde situaties in de klas. ‘Deze methode stelt deelnemers in staat om hun eigen oplossingen en antwoorden te laten vinden voor professionele dilemma’s in plaats van de mijne voor te leggen. De insteek is bewustzijn creëren, maar zonder normatief te handelen,’ vertelt Azzarhouni.
Dimphna van Kempen van het Nationaal Theater organiseerde een verkorte versie van de workshop die zij met middelbare scholieren doet na het zien van het theaterstuk ‘Bloedlink’. Deze workshop stelt een docent in staat om indirect moeilijke thema’s aan te snijden met jongeren. ‘We speelden een kwartet met maatschappelijke beladen thema’s, zoals gender en religie’, legt een van de deelnemers uit. ‘Bij een kwartet werd een scène gespeeld die ons informatie gaf over de situatie van Ben; hij was teruggekeerd naar Algerije, maar we wisten niet waarom. Na elke scène werd ons gevraagd wie er in de gespeelde situatie het meeste ‘druk’ zette.’
Wat wordt er met deze uitkomsten gedaan? Aan de hand van de Uni for City themamiddagen hopen we in kaart brengen waar de behoeftes en vragen liggen rondom deze thema’s. Zo kunnen we samen toewerken naar manieren waarop de Universiteit Leiden haar onderwijs en onderzoek zo kunnen inrichten dat het een wezenlijke bijdrage levert aan de stad.
Volgende sessies Uni for City
Diversiteit in de Klas was de tweede van vier themamiddagen in de reeks Uni for City. In de komende maanden staan de volgende bijeenkomsten op het programma:
• Armoede in de Stad | Vrijdag 13 december | 15:00 - 17:00 | Leiden
• Laaggeletterdheid in het Gezin | Vrijdag 17 januari | 15:00-17:00 | Leiden
Lees op deze pagina meer over de Uni for City themamiddagen.
Beeld: Simone Both