Wetenschappers, alumni en studenten over de verkiezingen van 21 maart

Ga je op 21 maart naar de stembus, dan mag je natuurlijk voor de gemeenteraad stemmen. Maar je kunt ook je mening geven over de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten (Wiv). Leidse wetenschappers, studenten en alumni gaven de afgelopen maanden veelvuldig reactie op beide verkiezingen. Een overzicht.

Deze alumni, medewerkers en studenten willen jouw stem

Veel studenten, medewerkers en alumni van de Universiteit Leiden zijn politiek actief. In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen van 21 maart vertellen kandidaatraadsleden in Den Haag en Leiden waarom je vooral op hen moet stemmen, en wat zij willen veranderen als ze in de gemeenteraad komen.

‘De gemeente wordt ondermijnd door schaalvergroting en minachting’

Doorgeschoten schaalvergroting en minachting voor de gemeenteraad ondermijnen de lokale democratie. Dat stellen de Leidse hoogleraar Staats- en bestuursrecht Wim Voermans en historicus Geerten Waling in hun boek ‘Gemeente in de genen’. Voermans licht toe waarom zij het boek schreven.

De Leidse Plaatselijke Kamer van Verenigingen organiseerde op 14 maart een verkiezingsdebat in de Leidse stadsgehoorzaal.

De Wiv: onmisbaar voor terrorismebestrijding of verkapte ‘sleepwet’?

Maakt de Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten de Nederlandse samenleving veiliger voor criminaliteit en terrorisme, of is het een enorme inbreuk op de privacy van onschuldige Nederlanders? Het pro- en anti-kamp voeren al maandenlang een stevig debat. Ook Leidse wetenschappers (van juristen tot terrorisme-experts) leverden een bijdrage aan het debat. Heb jij je mening nog niet gevormd? Lees dan de interviews met Paul Abels en Gerrit-Jan Zwenne nog eens terug. Of kijk voor meer wetenschappelijk commentaar op het Wiv-blog.