Kim Beerden wint LUS Onderwijsprijs 2016
Kim Beerden, universitair docent Oude Geschiedenis, heeft de LUS Onderwijsprijs 2016 gewonnen.
Beerden ontving de prijs tijdens de opening van het academisch jaar, op 5 september 2016 in de Pieterskerk. Ze kreeg de prijs – een plek in de Leiden Teachers Academy én 25.000 euro voor onderwijsvernieuwing – uit handen van Mikal Tseggai, voorzitter van het Leids Universitair Studentenplatform (LUS). Jaarlijks eert het LUS een docent die zich ‘bijzonder verdienstelijk’ heeft gemaakt op het gebied van onderwijs.
Grote inzet
Tseggai prees Kim Beerden als ‘een inhoudelijk sterke docent, die altijd grote inzet toont voor het verbeteren van haar onderwijs en het prikkelen van haar studenten’. Volgens haar studenten integreert Beerden moeiteloos onderzoek en theorie op een manier die begrijpelijk en verrassend is voor studenten. Ze beschrijven haar als geliefd en motiverend. Daarnaast loven ze haar enthousiasme over haar specialismes in religie-, voedsel- en mentaliteitsgeschiedenis.
Dankwoord
Beerden gaf in haar dankwoord aan dat ze veel ziet in de kracht van blended learning - de combinatie van contactonderwijs en online leren. In een eerder interview liet ze zien hoe ze dit in haar onderwijs inzet, bijvoorbeeld door studenten elkaars werk te laten reviewen.
Veel waardering
Ook de twee andere genomineerden, Jan van Lith, hoofd van de afdeling verloskunde van het LUMC en Marion Boers, universitair docent Nederlandse kunstgeschiedenis, krijgen veel waardering van hun studenten en het LUS voor hun inzet en enthousiasme. Lees hun interviews in de rechter zijbalk.
Over de LUS Onderwijsprijs
De drie genomineerden voor de LUS Onderwijsprijs waren allen voorgedragen door hun studenten. Uiteindelijk bezoekt het LUS enkele colleges, waarna zij een ‘shortlist’ maken met drie finalisten. Daarbij let het LUS onder meer op onderwijsinnovatie, interactie met studenten en in hoeverre de docent in staat is zijn of haar onderwijs blijvend te verbeteren.
Interview met Kim Beerden
Het geheim van Beerdens onderwijsmethode? ‘Het draait uiteindelijk allemaal om de interactie tussen de docent en zijn of haar studenten,’ zegt ze in een interview naar aanleiding van haar nominatie voor de LUS Onderwijsprijs.