‘Ik lijk een nette dame’
Tijdens de opening van het academisch jaar wordt traditiegetrouw de LUS Onderwijsprijs uitgereikt aan de beste docent op de universiteit. Maak kennis met de genomineerden. Deze week: Marion Boers.
‘Ik win eigenlijk nooit wat’, zegt Marion Boers, universitair docent Nederlandse kunstgeschiedenis. ‘Ik heb zelfs geen zwemdiploma, omdat ik geen vijf meter onder water kan zwemmen. Dus ik ben erg verrast dat ik nu genomineerd ben voor de LUS Onderwijsprijs.’
Waar heb je deze nominatie aan te danken?
‘Ik probeer geen docent te zijn, maar een leermeester. Dat wil zeggen dat ik niet boven, maar naast de student wil staan. We ontdekken de stof samen, door middel van discussie. Dat vraagt van mij dat ik de studenten bij de les betrek, en dat ik aan moet voelen wanneer ze afdwalen. Een docent moet dus goed kunnen luisteren. En je moet je in kunnen leven in de belevingswereld van je publiek. Ik hoef geen Pokémon Go te spelen, maar moet wel weten wat het is.’
Hoe weet je studenten te boeien?
‘Ik probeer de kunstgeschiedenis zo goed mogelijk aan te laten sluiten bij de huidige tijd, bijvoorbeeld tijdens de colleges iconografie. Neem nou het schilderij van Hans Memling met een afbeelding van de hemelpoort. Dat is een beeld dat nog steeds opduikt in films en op televisie, al hebben we het niet altijd door. Dat laat ik bijvoorbeeld zien aan de hand van de Nespresso-reclame waarin John Malkovich de hemelbewaarder Petrus speelt. En ook in de filmtrilogie Lord Of The Rings komt enorm veel symboliek terug.’
Volgens studenten maak je controversiële onderwerpen bespreekbaar
‘Tijdens mijn colleges laat ik zien dat kunst en commercie hecht met elkaar verbonden zijn. Dat vinden veel kunstbewonderaars maar moeilijk te accepteren. Of het nu om Anton Heyboer gaat of Jan van Goyen, ze passen grofweg dezelfde technieken toe om hun werken aan de man te brengen. Zo creëren ze allebei een mythe rond hun eigen persoon. Van Goyen maakte bijvoorbeeld nooit iets af, dus je moest erg je best doen om een schilderij bij hem los te krijgen. Dat dreef de prijs op. Maar kun je hen dat kwalijk nemen? Ook vroeger moest de kunstenaar voor brood op de plank zorgen.’
Wat is anders aan jouw stijl van lesgeven?
‘Ik zie er tamelijk kakkineus uit. Veel studenten denken aanvankelijk dan ook dat ik een nette dame ben. Maar ik mag graag vertellen over seks, drugs en rock-‘n-roll. Neem nu de werken van Hendrick Goltzius: dat is regelrechte zeventiende-eeuwse porno. Als hij een vrouwenbuik schilderde, werd de textuur bijna tastbaar. Zoveel zachtheid sprak er uit zijn penseelstreken. Dat zie je bijvoorbeeld in het schilderij Lot en zijn dochters (zie hoofdafbeelding, red.). Wij nemen er geen aanstoot aan, omdat we tegenwoordig heel wat gewend zijn. Maar een keurige koopman uit die tijd? Die werd er waarschijnlijk bloedgeil van.’
Over de LUS Onderwijsprijs
De LUS Onderwijsprijs is een initiatief van het Leids Universitair Studentenplatform. Jaarlijks eren zij een universitair docent die zich ‘bijzonder verdienstelijk’ heeft gemaakt op het gebied van onderwijs. Alle genomineerden worden voorgedragen door hun eigen studenten. Uiteindelijk bezoekt het LUS enkele colleges, waarna zij een ‘shortlist’ maken met drie finalisten. Daarbij let het LUS onder meer op onderwijsinnovatie, interactie met studenten en in hoeverre de docent in staat is zijn of haar onderwijs blijvend te verbeteren. Dit jaar zijn de genomineerden Kim Beerden (Geesteswetenschappen), Jan van Lith (LUMC) en Marion Boers (Geesteswetenschappen).