Tessa Mearns
Universitair docent
- Naam
- Dr. T.L. Mearns
- Telefoon
- +31 71 527 6106
- t.l.mearns@iclon.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-4914-0365

Tessa Mearns is universitair docent bij het ICLON.
'Voordat ik op het ICLON kwam werken gaf ik zelf les, eerst in Engeland en vanaf 2010 op een grote, multiculturele school voor tweetalig onderwijs in Eindhoven. In 2015 heb ik mijn promotieonderzoek over de motivatie van havo-leerlingen in het tweetalig en ‘regulier’ onderwijs afgerond. Ik ben in 2017 op het ICLON begonnen, als universitair docent (UD).
Ik ben coördinator van het World Teachers Programme (WTP), een tweetalige variant van de ICLON lerarenopleiding voor studenten die zich willen richten op het lesgeven in meertalige en multiculturele contexten, zoals het tweetalig onderwijs (tto) of internationale scholen. In het WTP ben ik supervisor en verzorg ik gespecialiseerde seminars over Content and Language Integrated Learning (CLIL), interculturele communicatie, wereldburgerschap en cultuurresponsief onderwijs. Ik begeleid ook het onderzoek van de studenten. Sinds 2022 ben ik naast de lerarenopleiding en onderzoeksgroep ook actief betrokken bij docentprofessionalisering.
Mijn eigen onderzoek gaat over CLIL en tweetalig onderwiijs, over ‘equity, diversity and inclusion’ (EDI), en als het lukt, over allebei samen. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een studie over assessment in CLIL, een studie over EDI in de lerarenopleiding en een studie over de manier waarop de lerarenopleiding, de studenten en de scholen gebruikmaken van een instrument gericht op het ontwikkelen van competenties in CLIL, culturresponsiviteit en inclusie, kritisch denken en interculturele competentie. Daarnaast ben ik betrokken bij internationale projecten en consortia over CLIL en vaktaal, en over inclusief hoger onderwijs. Ik begeleid ook nog zes promovendi over verschillende onderwerpen gerelateerd aan CLIL, EDI en taalonderwijs.
Voor mij staat de ‘lerende’ altijd centraal. Vooral bij professionalisering moet het onderwijs aansluiten bij de behoeftes en leerdoelen van diegenen die je voor je neus hebt en bij hun context op school. En tegelijkertijd ben ik niet bang om je een beetje uit te dagen om vanuit een ander perspectief te kijken. Daarnaast geloof ik sterk in co-learning: ik leer net zo veel van cursisten en studenten (en hun leerlingen) als dat zij van mij leren.
Ik wil heel graag dat cursisten hun eigen leerdoelen bereiken – ook al soms in een wat bijgestelde vorm – en dat zij zicht hebben in hun eigen groei en waar ze verder naartoe willen. Vanuit een wat egoïstisch perspectief vind ik het ook heel fijn als ik voor mezelf wat leerpunten kan meenemen voor de toekomst.'
Universitair docent
- ICLON
- Onderzoek
- Liu X., Mearns T.L. & Admiraal W. (2024), “For me, it is important to maintain self while adapting.”: Understanding Chinese foreign language teachers’ identity in an intercultural context, Asia Pacific Journal of Education : .
- Jong N.H. de, Berns J. & Mearns T.L. (2023), Toetsing als vertrekpunt voor vernieuwing, Levende Talen Magazine 110(3): 30-35.
- Dale L. & Mearns T.L. (2023), CLIL challenges in designing learning experiences. In: Banegas D.L. & Zappa-Hollman S. (red.), The Routledge Handbook of content and language integrated learning: Routledge.
- Mearns T.L., Kampen E. van & Admiraal W. (2023), CLIL in The Netherlands: three decades of innovation and development. In: Banegas D.L. & Zappa-Hollman S. (red.), The Routledge handbook of content and language integrated learning: Routledge.
- Jong N.H. de, Berns J. & Mearns T.L. (2023), Toetsing als vertrekpunt voor vernieuwing, Levende Talen Magazine 110(3): 30-35.
- Ertugruloglu E.O., Mearns T.L. & Admiraal W.F. (2023), Scaffolding what, why and how?: A critical thematic review study of descriptions, goals, and means of language scaffolding in Bilingual education contexts, Educational Research Review 40: 100550.
- Çal A., Mearns T.L. & Admiraal W.F. (2023), Two worlds apart? : Engineering students’ perceptions of workplace English, Business and Professional Communication Quarterly : 1-27.
- Banegas D.L. & Mearns T.L. (2023), The Language Quadriptych in content and language integrated learning: findings from a collaborative action research study, Journal of Multilingual and Multicultural Development : .
- Liu X., Mearns T. & Admiraal W. (2023), Teacher-student relationship as a lens to explore teacher identity in an intercultural context, Teaching and Teacher Education 136: 104379.
- Mearns T.L. (28 april 2022), A disciplinary literacies perspective on subject teaching (or: why every teacher is NOT a language teacher). Teaching and Teacher Learning. Leiden: ICLON Leiden University. [blog].
- Mearns T.L. & Jong N.H. de (2021), Sketching a motivational landscape: motivational variation within bilingual secondary education in the Netherlands, Journal of Immersion and Content-Based Language Education 9(1): 85-111 (4).
- Çal A., Admiraal W.F. & Mearns T.L. (2021), The what - how - why of English in the workplace: perspectives from Turkish engineers, European Journal of Engineering Education : .
- Mearns T., Struys E. & Surmont J. (2021), The fifth C: CLIL principles and practices in local contexts [symposium] (AILA 2021 World Congress). [overig].
- Mearns T. & LeBruyn B. (2021), Language learning through language content: Rediscovering our subject [symposium] (AILA 2021 World Congress). [overig].
- Mearns T.L. & Dale L. (2021), Een vak leren op de vleugels van taal: dubbelinterview over de didactiek van tweetalig onderwijs, Levende Talen Magazine 108(4): 4-8.
- Mearns T. (2020), Motivatie: Een taal leren. Leuk?. In: Dönszelmann S., Beuningen C. van, Kaal A. & Graaff R. de (red.), Handboek Vreemdetalen Didactiek: Vertrekpunten, Vaardigheden, Vakinhoud. Bussum: Coutinho. 87-100.
- Mearns T. & Hajer M. (2020), Taalbeleid, CLIL en tweetalig onderwijs: Over de grenzen van de vakles. In: Dönszelmann S., Beuningen C. van, Kaal A. & Graaff R. de (red.), Handboek Vreemdetalen Didactiek: Vertrekpunten, Vaardigheden, Vakinhoud. Bussum: Coutinho. 167-180.
- Mearns T. & Platteel T. (2020), Exploring teacher support for a content and language integrated modern languages curriculum, Language, Culture and Curriculum : .
- Mearns T.L. (2019), ‘Waar gaat je vak over?’ Actieonderzoek naar inhoud in de mvt-les, Levende Talen Magazine 106(8): 10-15.
- Mearns T. (2019), Het breken van het CLIL-monopolie: Reflecties op de CLIL Connect Conference 2019, Levende Talen Magazine 106(4): .
- Mearns T. & Tammenga-Helmantel M. (2019), De toekomst van het talenonderwijs ligt in handen van de lio’s: Een inhoudsrijke Landelijke LIO-dag 2019, Levende Talen Magazine 106(5): 49.
- Mearns T.L. & Graaff R. de (2018), Bucking the trend? Motivational differences between boys and girls who opt in or out of bilingual education, Journal of Immersion and Content-Based Language Education 6(1): 1-26.
- Kampen E. van, Mearns T.L., Meirink J.A., Admiraal W.F. & Berry A. (2018), How do we measure up? A review of Dutch CLIL subject pedagogies against an international backdrop, Dutch Journal of Applied Linguistics 7(2): 127-154.
- Mearns T.L. & Graaff R. de (2018), Bilingual education and CLIL in the Netherlands: The paradigm and the pedagogy, Dutch Journal of Applied Linguistics 7(2): 122-128.
- Mearns T.L., Graaff R. de & Coyle D. (2017), Motivation for or from bilingual education? A comparative study of learner views in the Netherlands, International Journal of Bilingual Education and Bilingualism : 1-14.
- Mearns T.L. (2015), Chicken, Egg or a Bit of Both? Motivation in bilingual education (TTO) in the Netherlands (Dissertatie, School of Education, University of Aberdeen / Utrecht University). Promotor(en): Coyle D.
- Mearns T.L., Coyle D. & Graaff R. de (2014), Aspirations and assumptions: a researcher's account of pupil involvement in school-based research, International Journal of Research & Method in Education 37(4): 442-457.
- Mearns T.L. (2012), Using CLIL to enhance pupils’ experience of learning and raise attainment in German and health education: a teacher research project, The Language Learning Journal 40(2): 175-192.
- Visitatievoorzitter TTO (VO & MBO)
- Taalcoach