Tessa Mearns
Universitair docent
- Naam
- Dr. T.L. Mearns
- Telefoon
- +31 71 527 6106
- t.l.mearns@iclon.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-4914-0365
Tessa Mearns is universitair docent bij het ICLON.
'Voordat ik op het ICLON kwam werken gaf ik zelf les, eerst in Engeland en vanaf 2010 op een grote, multiculturele school voor tweetalig onderwijs in Eindhoven. In 2015 heb ik mijn promotieonderzoek over de motivatie van havo-leerlingen in het tweetalig en ‘regulier’ onderwijs afgerond. Ik ben in 2017 op het ICLON begonnen, als universitair docent (UD).
Ik ben coördinator van het World Teachers Programme (WTP), een tweetalige variant van de ICLON lerarenopleiding voor studenten die zich willen richten op het lesgeven in meertalige en multiculturele contexten, zoals het tweetalig onderwijs (tto) of internationale scholen. In het WTP ben ik supervisor en verzorg ik gespecialiseerde seminars over Content and Language Integrated Learning (CLIL), interculturele communicatie, wereldburgerschap en cultuurresponsief onderwijs. Ik begeleid ook het onderzoek van de studenten. Sinds 2022 ben ik naast de lerarenopleiding en onderzoeksgroep ook actief betrokken bij docentprofessionalisering.
Mijn eigen onderzoek gaat over CLIL en tweetalig onderwiijs, over ‘equity, diversity and inclusion’ (EDI), en als het lukt, over allebei samen. Ik ben nu bijvoorbeeld bezig met een studie over assessment in CLIL, een studie over EDI in de lerarenopleiding en een studie over de manier waarop de lerarenopleiding, de studenten en de scholen gebruikmaken van een instrument gericht op het ontwikkelen van competenties in CLIL, culturresponsiviteit en inclusie, kritisch denken en interculturele competentie. Daarnaast ben ik betrokken bij internationale projecten en consortia over CLIL en vaktaal, en over inclusief hoger onderwijs. Ik begeleid ook nog zes promovendi over verschillende onderwerpen gerelateerd aan CLIL, EDI en taalonderwijs.
Voor mij staat de ‘lerende’ altijd centraal. Vooral bij professionalisering moet het onderwijs aansluiten bij de behoeftes en leerdoelen van diegenen die je voor je neus hebt en bij hun context op school. En tegelijkertijd ben ik niet bang om je een beetje uit te dagen om vanuit een ander perspectief te kijken. Daarnaast geloof ik sterk in co-learning: ik leer net zo veel van cursisten en studenten (en hun leerlingen) als dat zij van mij leren.
Ik wil heel graag dat cursisten hun eigen leerdoelen bereiken – ook al soms in een wat bijgestelde vorm – en dat zij zicht hebben in hun eigen groei en waar ze verder naartoe willen. Vanuit een wat egoïstisch perspectief vind ik het ook heel fijn als ik voor mezelf wat leerpunten kan meenemen voor de toekomst.'
Universitair docent
- ICLON
- Onderzoek
- Jong N.H. de, Mearns T.L. & Beuningen C.G. van (2023), Onderwijs gaat niet zonder taal – en toetsing ook niet. Onderwijs Research Dagen 2023 'Kans op Balans'. Amsterdam. [lezing].
- Mearns T. (15 augustus 2021), Exploring teacher support for a content and language integrated modern languages curriculum [paper]. Groningen. [lezing].
- Ertugruloglu E. Admiraal W. Mearns T. (2019), Taalondersteuning in zaakvakken in de context van tweetalig onderwijs en internationale schakelklassen: lespraktijk en leeropbrengst. Paper presented at the 5th International Conference for the Caribbean Association for Dutch Studies (CARAN), 27-30 November 2019, Paramaribo, Surinam. [lezing].
- Visitatievoorzitter TTO (VO & MBO)
- Taalcoach
- MR-lid (Oudergeleding)