Petra van den Bekerom
Universitair docent
- Naam
- Dr. P.E.A. van den Bekerom
- Telefoon
- +31 70 800 9500
- p.e.a.van.den.bekerom@fgga.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-0299-5657
Dr. Petra van den Bekerom is universitair docent Publiek Management aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden, Faculteit Governance and Global Affairs. Centraal in haar onderzoek staan de rol van publieke dienstverlening bij het bevorderen van gelijkheid en het waarborgen van de toegang voor iedereen tot de publieke diensten. De samenleving wordt steeds complexer en diverser, en de manier waarop publieke diensten worden geleverd verandert snel. Daarom moeten publieke diensten inclusief en representatief zijn voor de verschillende gemeenschappen die zij bedienen. Haar onderzoek richt zich op het verbeteren van de publieke dienstverlening door middel van representatieve bureaucratie, prestatiemanagement en netwerkmanagement, vaak met een speciale focus op het onderwijs. Deze toewijding aan gelijkheid is ook terug te zien in haar onderwijs. Ze heeft een passie voor het uiteenrafelen van complexe onderzoeksconcepten en -methoden in duidelijke, begrijpelijke taal voor studenten. Met meer dan tien jaar ervaring heeft zij een breed scala aan cursussen op verschillende niveaus gecreëerd, gecoördineerd en gegeven, waarbij zij gebruik maakt van diverse onderwijsmethoden om studenten van diverse achtergronden te betrekken en te inspireren.
Dr. Petra van den Bekerom is universitair docent Publiek Management aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden, Faculteit Governance and Global Affairs. Centraal in haar onderzoek staan de rol van publieke dienstverlening bij het bevorderen van gelijkheid en het waarborgen van de toegang voor iedereen tot de publieke diensten. De samenleving wordt steeds complexer en diverser, en de manier waarop publieke diensten worden geleverd verandert snel. Daarom moeten publieke diensten inclusief en representatief zijn voor de verschillende gemeenschappen die zij bedienen. Haar onderzoek richt zich op het verbeteren van de publieke dienstverlening door middel van representatieve bureaucratie, prestatiemanagement en netwerkmanagement, vaak met een speciale focus op het onderwijs.
Deze toewijding aan gelijkheid is ook terug te zien in haar onderwijs. Ze heeft een passie voor het uiteenrafelen van complexe onderzoeksconcepten en -methoden in duidelijke, begrijpelijke taal voor studenten. Met meer dan tien jaar ervaring heeft zij een breed scala aan cursussen op verschillende niveaus gecreëerd, gecoördineerd en gegeven, waarbij zij gebruik maakt van diverse onderwijsmethoden om studenten van diverse achtergronden te betrekken en te inspireren.
Voordat ze in 2011 bij de Universiteit Leiden kwam werken, was Petra werkzaam als junior onderzoeker en docent bij het departement Sociologie van de Universiteit Utrecht (2009-2011). Van 2011 tot 2016 was ze PhD- kandidaat en docent bij het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden. In november 2016 verdedigde ze haar proefschrift getiteld “Networking and performance in public organizations: A study of primary schools in the Netherlands”. Tijdens haar promotieonderzoek was ze gastonderzoeker bij de afdeling Political Science van Texas A&M University (bij prof. Kenneth Meier).
Sinds 2016 is ze werkzaam als universitair docent Publiek Management aan het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden. Haar werk is gepubliceerd in toonaangevende wetenschappelijke tijdschriften zoals The Journal of Public Administration Research and Theory en Public Administration. Ze is medevoorzitter van het nieuwe NIG-colloquium 'Diversity, Representation, and Inclusion'. Ze doceert vakken op het gebied van sociaalwetenschappelijk onderzoek en publiek management.
Universitair docent
- Faculteit Governance and Global Affairs
- Instituut Bestuurskunde
- Voet J. van der & Bekerom P. van den (2024), Performance information, expectations and satisfaction with public service delivery in the context of co-production initiatives, Public Management Review : 1 (22).
- Bekerom P. van den & Voet J. van der (2024), Prestatie-informatie en prestatiemanagement. In: Groeneveld S. Voet J. van der (red.), Publiek management: Bewegen tussen bestuur en organisatie: Coutinho.
- Staalduinen D.J. van, Bekerom P.E.A. van den, Groeneveld S.M., Franx A., Stiggelbout A.M. & Akker-van Marle M.E van den (2023), Differing professional perspectives on the interprofessional collaboration in IPUs: a mixed-methods Study, International Journal of Integrated Care 23(3): 1-12.
- Staalduinen D.J. van, Bekerom P.E.A. van den, Groeneveld S.M., Stiggelbout A.M. & Van den Akker-van Marle M.E. (2023), Relational coordination in value-based health care, Health Care Management Review 48(4): 334-341.
- Staalduinen D.J. van, Bekerom P.E.A. van den, Groeneveld S.M., Kidanemariam M., Stiggelbout A.M. & Akker-van Marle M.E. van den (2022), The implementation of value-based healthcare: a scoping review, BMC Health Services Research 22: 270.
- Bekerom P. van den & Voet J. van der (2021), Disentangling the perceived performance effects of publicness and bureaucratic structure: A survey-experiment, Journal of Behavioral Public Administration 4(2): 16.
- Bekerom P. van den, Voet J. van der & Christensen J. (2020), Are Citizens More Negative About Failing Service Delivery by Public Than Private Organizations? Evidence From a Large-Scale Survey Experiment, Journal of Public Administration Research and Theory : 1–22.
- Doornkamp L., Bekerom P. van den & Groeneveld S. (2019), The individual level effect of symbolic representation: An experimental study on teacher-student gender congruence and students’ perceived abilities in math, Journal of Behavioral Public Administration 2(2): 1-11.
- Bekerom P. van den, Voet J. van der & Christensen J. (2019), Prestatiepercepties van burgers over publieke en private dienstverlening. Den Haag: Universiteit Leiden.
- Schalk J., Bekerom P. van den & Heijden M. van der (2018), Netwerkmanagement. In: Noort W. van, Groeneveld S., Hoek M. van der, Schalk J. & Voet J. van der (red.), Publiek management. Bussum: Uitgeverij Coutinho. 101-115.
- Hoek M. van der & Bekerom P. van den (2018), Prestatiemanagement. In: Noort W. van, Groeneveld S., Hoek M. van der, Schalk J. & Voet J. van der (red.), Publiek management. Bussum: Uitgeverij Coutinho. 227-242.
- Bekerom P.E.A. van den, Schmidt J.E.T. & Broekema W.G. (2018), Dynamiek en crisis. In: Noort W. van, Groeneveld S., Hoek M. van der, Schalk J. & Voet J. van der (red.), Publiek Management. Bussum: Uitgeverij Coutinho. 131-146.
- Bekerom P.E.A. van den, Schalk J. & Torenvlied R. (2017), Transforming input into output: how downward networking mediates the effect of external networking on organizational performance, Public Performance and Management Review 40(4): 625-651.
- Christensen J., Bekerom P.E.A. van den & Voet J. van der (2017), Representative Bureaucracy and Specialist Knowledge in the European Commission, Public Administration 95(2): 450–467.
- Bekerom P. van den, Torenvlied R. & Akkerman A. (2016), Constrained by Red Tape: How Managerial Networking Moderates the Effects of Red Tape on Public Service Performance, American Review of Public Administration 47(3): 300-322.
- Bekerom P.E.A. van den (8 november 2016), Networking and performance in public organizations : a study of primary schools in the Netherlands (Dissertatie. Institute of Public Administration, Governance and Global Affairs, Leiden University). Promotor(en): René Torenvlied, Agnes Akkerman & Vincent Buskens.
- Bekerom P. van den, Torenvlied R. & Akkerman A. (2015), Managing All Quarters of the Compass? How Internally Oriented Managerial Networking Moderates the Impact of Environmental Turbulence on Organizational Performance, American Review of Public Administration 46(6): 639 - 659.