Michiel Hooykaas
Docent
- Naam
- Dr. M.J.D. Hooykaas
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- m.j.d.hooykaas@biology.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-8586-3849
Michiel Hooykaas werkt bij Naturalis Biodiversity Center (michiel.hooykaas@naturalis.nl) en is gastonderzoeker/docent bij de Universiteit Leiden. Hij heeft een achtergrond in biologie en wetenschapscommunicatie en deed promotieonderzoek op de afdeling Science Communication and Society naar soorten-geletterdheid en culturele portrettering van dieren.
Meer informatie over Michiel Hooykaas
Supervisor(s)
Nieuws
Onderzoek en outreach
Michiel Hooykaas is geïnteresseerd in het beeld dat mensen hebben van biodiversiteit. Wereldwijd gaat biodiversiteit verloren, en om die achteruitgang een halt toe te roepen is het belangrijk dat de samenleving zich van de verscheidenheid aan leven bewust is. Hooykaas introduceerde het nieuwe concept soorten-geletterdheid (species literacy), dat brede en diepe kennis over soorten omvat. Met zijn onderzoek stelde hij vast dat Nederlanders een gebrekkige kennis hebben van de dieren die in hun nabije omgeving leven. De patronen die hij ontdekte bij het bestuderen van culturele representaties van dieren weerspiegelden de gevonden scheve kennispatronen. Veel Nederlanders lijken daardoor waardevolle ervaringen met biodiversiteit mis te lopen. In zijn projecten zoekt Hooykaas naar manieren om het publiek in aanraking te brengen met biodiversiteit, zodat mensen hun ogen kunnen openen voor de natuur en een relatie tussen mensen en biodiversiteit kan ontstaan die wederzijds verrijkend is.
Onderwijs
Michiel Hooykaas geeft sinds 2012 les aan biologiestudenten van de Universiteit Leiden. Hij coördineerde in het verleden diverse cursussen van de opleiding Biologie, waaronder een module over populair wetenschappelijk schrijven, een boekproject en cursussen gericht op de diversiteit en morfologie van dieren. Tegenwoordig coördineert hij de BSc biologiecursus Biodiversiteit Dier, waarin de stamboom van het dierenrijk centraal staat. Bij Naturalis houdt Hooykaas zich als Coördinator Hoger Onderwijs bezig met onderwijsstrategie en coördinatie.
Docent
- Wiskunde en Natuurwetenschappen
- Instituut Biologie Leiden
- IBL onderwijs
- Hooykaas M.J.D., Schilthuizen M., Albers C.J. & Smeets I. (2022), Species identification skills predict in-depth knowledge about species, PLoS ONE 17(4): e0266972.
- Hooykaas M.J.D. (30 juni 2022), Species literacy: the perception and cultural portrayal of animals (Dissertatie. Institute of Biology Leiden (IBL), Faculty of Science, Leiden University). Promotor(en): Smeets I. & Schilthuizen M.
- Hooykaas M.J.D., Holierhoek M.G., Westerveld J.S., Schilthuizen M. & Smeets I. (2022), Animal biodiversity and specificity in children’s picture books, Public Understanding of Science 31(5): 671-688.
- Hooykaas M.J.D., Schilthuizen M. & Smeets I. (2020), Expanding the role of biodiversity in Laypeople’s lives: The view of communicators, Sustainability 12(7): 2768.
- Hooykaas M.J.D., Schilthuizen M., Aten C., Hemelaar E.M., Albers C.J. & Smeets I. (2019), Identification skills in biodiversity professionals and laypeople: a gap in species literacy, Biological Conservation 238: 108202.
- Populair wetenschappelijk werk