Universiteit Leiden

nl en

Michiel Dam

Universitair docent

Naam
Dr. M. Dam
Telefoon
+31 71 527 5190
E-mail
m.dam@iclon.leidenuniv.nl
ORCID iD
0000-0003-2331-0194

Michiel Dam is universitair docent bètadidactiek bij het ICLON.

Meer informatie over Michiel Dam

Michiel Dam is sinds 2017 universitair docent bij het ICLON, Universiteit Leiden. In 2014 is hij gepromoveerd op bèta vakdidactisch onderzoek naar de invoering van de concept-contextbenadering voor biologiedocenten in een duaal traject naast lesgeven als biologiedocent in het voortgezet onderwijs. Daarna heeft hij twee keer een postdoc positie gehad (Universiteit Leiden en Universiteit van Amsterdam) waarin hij met name kwalitatief onderzoek heeft gedaan naar hoe docenten (in opleiding) in hun dagelijkse lespraktijk leerlingen kunnen activeren op een gedifferentieerde wijze.

Zijn huidige focus ligt met name op bèta vakdidactisch onderzoek, waarbij hij met behulp van onder andere verworven beurzen en externe financieringen onderzoek doet naar de centrale thema’s die vallen onder het leren van docenten, het onderwijzen in de bètavakken en de samenwerking van lerarenopleidingen en scholen voor voortgezet onderwijs.

Onderwerpen van zijn onderzoek:

  • Domeinspecifieke denk- en werkwijzen (vakperspectieven) en hoe deze kunnen dienen voor domeinspecifiek redeneren in de bètavakken, samenhang en leerprogressies in de bètavakken (bijvoorbeeld hoe leerlingen vanuit grote ideeën kunnen leren denken in de biologie over leerjaren heen, startend vanaf de entree in het primair onderwijs, en lopend tot einde van het voortgezet onderwijs);
  • Effectieve manieren om lastige inhouden in het bèta domein te onderwijzen (bijvoorbeeld cellulaire respiratie, veldwerk, controversiële en/of gevoelige onderwerpen);
  • Effectieve, praktisch bruikbare manieren waarop innovaties in de bètavakken kunnen worden ingevoerd in het voortgezet onderwijs;
  • Hoopvol klimaatonderwijs en hoe jongeren actief te maken als betrokken probleemoplossers;
  • Hoe praktijkgericht onderzoek op scholen en het onderzoek dat wordt gedaan in lerarenopleidingen effectief kunnen worden verbonden.

Momenteel begeleidt hij drie promovendi in hun onderzoek.

Universitair docent

  • ICLON
  • Onderzoek

Werkadres

Willem Einthoven
Kolffpad 1
2333 BN Leiden
Kamernummer B2.38

Contact

Publicaties

  • Logtenberg A. & Dam M. (19 januari 2024), Controverse in de klas: Biologie en geschiedenis - waar raken we elkaar (klimaat, racisme, seksualiteit, religie en wetenschap) . NIBI Conferentie 2023. NIBI, Egmond aan Zee. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Dam M., Ummels M. & Wieringa N. (19 maart 2024), De impact van praktijkonderzoek op leraren in opleiding en hun toekomstige beroep. VELON conference 2024. VELON, Utrecht. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Dam M. (21 maart 2024), Pedagogy of hope in times of crises. World Teachers Festival 2024. Rotterdam. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Dam M & Faes S. (16 november 2024), Misconcepten in de biologie opsporen en aanpakken [Detecting and Addressing Misconceptions in Biology]. NIBI onderwijsconferentie 2024. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Dam M & Schult C. (5 juli 2024), HOPEFUL CLIMATE EDUCATION IN A TIME OF CLIMATE CRISIS. ERIDOB. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Ummels M Wieringa N. & Dam M. (2 juli 2024), The impact of teacher research on pre-service biology teachers and their future profession. ERIDOB. Lyon. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Dam M. 10 november 2023 - 11 november 2023. Hoopvol klimaatonderwijs [Hopeful climate education]. Conferentiebijdrage op de NIBI conferentie. [Presentation at the 2023 NIBI conference] . NIBI conference. Egmond aan Zee, the Netherlands. [overige onderzoeksactiviteiten]. Overige onderzoeksactiviteiten
  • Dam M. 2023. Selected as fellow for the Leiden Teacher Academy (LTA). Leiden University, LTA. [prijs]. Prijzen & (inter)nationale onderscheidingen
  • Logtenberg A. & Dam M. (2021), Controverse in de klas: afstand of nabijheid. Egmond aan Zee. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Dam M. & Neut I. (2021), Introductie nieuwe syllabus. Egmond aan Zee. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Dam M. & Goossen E.A.M. (2020), Samenhang tussen biologie en scheikunde beter begrijpen. Presentatie op de NIBI conferentie (Nederlands Instituut voor de Biologie), Egmond aan Zee, NL. [lezing]. Uitvoering / lezing
  • Geen relevante nevenwerkzaamheden
Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.