Marjo de Graauw
Universitair docent
- Naam
- Dr. M. de Graauw
- Telefoon
- +31 71 527 6319
- m.de.graauw@lacdr.leidenuniv.nl
Marjo de Graauw is universitair docent bij de bacheloropleiding Bio-Farmaceutische Wetenschappen (BFW). Naast het verzorgen van (leerlijn)onderwijs zet zij zich actief in voor inhoudelijke en didactische vernieuwing. Marjo is initiator en projectleider van diverse onderwijsinnovatieprojecten, zoals Science Skills Platform - een veelzijdige digitale leeromgeving waar studenten vaardigheden kunnen trainen voor tijdens en na hun studie, en Labprep.video - een webomgeving met interactieve videoprotocollen om studenten beter voor te bereiden op hun laboratorium practica. Marjo is tevens honorary teaching fellow bij de Leiden Teachers’ Academy (LTA) en een van de eersten die binnen de Universiteit Leiden een Senior Kwalificatie Onderwijs (SKO) behaald heeft.
Meer informatie over Marjo de Graauw
Nieuws
Marjo zet zich sinds 2013 actief in voor inhoudelijke en didactische vernieuwing binnen de opleiding Bio-Farmaceutische Wetenschappen en de faculteit Wis- en Natuurwetenschappen. Speerpunten hierbij zijn:
- Onderwijs meer verweven met (geneesmiddel)onderzoek;
- Studenten actiever betrekken bij het oplossen van maatschappelijk relevante vraagstukken;
- Verhogen van (digitaal) activerend leren;
- Vergroten van aandacht voor ontwikkeling van vaardigheden en arbeidsmarktvoorbereiding.
Marjo onderzoekt de effectiviteit van de (gesubsidieerde) onderwijsvernieuwingen vanuit verschillende ontwerpgerichte onderzoeksprojecten. In de diverse nieuwsitems is meer informatie te vinden over de resultaten van deze onderwijsinnovatieprojecten, zie ook het onderstaand overzicht.
Door deelname aan universiteitsbrede ontwikkel- en adviesgroepen deelt Marjo kennis en ervaring binnen een breed netwerk en draagt zij bij aan het strategisch onderwijsbeleid van de universiteit.
Overzicht van enkele onderwijsinnovatieprojecten van Marjo de Graauw
- Improving laboratory education with interactive video protocols. A. Zweemer, L. Holtman, Q. Verhoog, D. van der Es, M. Dilweg, I. Bot, T. Fariaby, A. Gerritsen, M. Ruler, M. de Graauw (2022); nieuwsbericht.
- Improved collaboration, research and writing skills when using the Science Skills Platform in the minor course Molecular Design. L. Brincker, W. de Vries, M. Schaaf, and M. de Graauw (2021); nieuwsbericht.
- A large-scale remote BSc-3 research course supported by a digital skills learning environment. L. Brincker, W. de Vries and M. de Graauw (2020); summary & news item.
- Successful implementation of the Brightspace FWN e-learning skills platform in a first year BSc research course. L. Brincker, W. de Vries and M. de Graauw (2020); samenvatting & nieuwsbericht.
- Peer feedback on academic writing: undergraduate students’ peer feedback role, peer feedback perceptions and essay performance; B. Huisman, N. Saab, J. van Driel and P. van den Broek (2018), Assessment & Evaluation in Higher Education, 43:6, 955-968.
- A questionnaire to assess students’ beliefs about peer-feedback; B. Huisman, M. de Graauw, N. Saab, J. Van Driel & P. Van Den Broek (2019); Innovations in Education and Teaching International.
- Training students to become REAL scientists; J. Geerling, M. Cleiren, S. Tax and M. de Graauw. Conference Netwerk Academische Communicatieve Vaardigheden – Expertmeeting.
- Stimuleren van een onderzoeksmindset tijdens tweedejaarse BSc practicum Bio-Farmaceutische Wetenschappen. C. Groeneveldt, J. Geerling, M. de Graauw (2017); samenvatting.
- Stimuleren van professionele ontwikkeling van de student: invoering van een leerlijn Academische Vorming. M. de Graauw, J. Geerling, N. Campagne, T. Bos, J. Elenbaas, E. Theunissen, M. Dilweg, L. Bijsterveld, A. Khoshchin, L. Commandeur, W. Remmerswaal (2016); samenvatting.
- Bevorderen van hogere orde leren tijdens onderzoekspractica: Van student tot zelfstandig onderzoeker. J. Elenbaas, J. Geerling, M. de Graauw (2016); samenvatting, nieuwsbericht
Universitair docent
- Wiskunde en Natuurwetenschappen
- Leiden Academic Centre for Drug Research
- LACDR/Onderwijs