Marieke Kroneman
Duale promovendus
- Naam
- Dr. M. Kroneman
- Telefoon
- +31 70 800 9589
- m.kroneman@iclon.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0001-8516-7691
Werktitel proefschrift: ’Peer education over lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender leefstijlen op scholen voor VMBO’. Participeert als duale promovendus in het programma van Leiden University Dual PhD Centre.
Participatie van jongeren en kinderen in de oplossing van maatschappelijke vraagstukken wordt al sinds de vorige eeuw toegepast in jeugdzorg, preventie en jeugdbeleid (Winter & Kroneman (red.) (2003). Participatief jeugdonderzoek). Verondersteld wordt dat jongeren betrekken in het debat over maatschappelijke kwesties, een positieve invloed zal hebben op hun burgerschapsopvattingen waaronder respect voor andersdenkenden. Ik ben benieuwd of peer education in een lesprogramma op het vmbo, de sociale acceptatie van lesbische, homoseksuele, biseksuele en transgender leerlingen op scholen voor vmbo, kan vergroten.
Duale promovendus
- ICLON
- Onderzoek
- Kroneman Marieke, Admiraal Wilfried & Kleistra Yvonne (2022), Attitudes toward LGB peers and students’ citizenship competences: Peer education for a double purpose?, Journal of LGBT Youth : 1-21.
- Kroneman M. (15 september 2022), Peer education as an opportunity for practicing respect for sexual and gender diversity (Dissertatie. Leiden University Graduate School of Teaching (ICLON), Faculty of Social and Behavioural Sciences, Leiden University) ICLON PhD Dissertation Series. Promotor(en) en copromotor(en): Admiraal W.F., Kleistra Y.
- Kroneman M., Admiraal W.F. & Kleistra Y. (2021), Peer education on sexual diversity in Dutch secondary education: peer educators’ perceptions of activities and perceived outcomes, Journal of Gay & Lesbian Social Services : 1-23.
- Kroneman M., Admiraal W.F. & Ketelaars M.P. (2019), A Peer-educator intervention: Attitudes towards LGB in prevocational secondary education in the Netherlands, Journal of LGBT Youth 16(1): 62-82.