Marieke Bos
Universitair hoofddocent
- Naam
- Dr. M.G.N. Bos
- Telefoon
- +31 71 527 6624
- m.g.n.bos@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-1632-9217
Marieke Bos is universitair docent bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden.
Meer informatie over Marieke Bos
Nieuws
Podcast
Marieke Bos is universitair docent bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden.
Onderzoek naar mentale gezondheid van jongeren
Marieke’s onderzoek is gericht op het begrijpen van neurobiologische mechanismes die een rol spelen bij het ontstaan en het in stand houden van psychopathologie bij adolescenten en jongvolwassenen. Voor haar onderzoek maakt Marieke gebruik van experimentele taken in combinatie met neurobiologische metingen: zoals hormonen, psychofysiologische maten (hartslag, huidgeleiding, EMG) en beeldvormende technieken (MRI).
Marieke's werk is verbonden aan het Brain and Development Research Center van de Universiteit Leiden en aan Promenta Research Center dat een samenwerking is vanuit Universiteit van Olso en o.a., Universiteit van Leiden.
Onderwijs
• Advanced Psychodiagnostics
• Supervisor klinische stage
• Begeleiding masterscriptie
Kort CV
Marieke studeerde Klinische Psychologie aan de Universiteit van Amsterdam en is werkte daarna als psycholoog bij FORA (Forensische diagnostiek) en als junior onderzoeker bij De Waag (ambulante forensische GGZ-instelling). Vervolgens rondde ze de Research Master aan de UvA af, waarna zij direct aan haar promotieonderzoek begon naar de plasticiteit van emotionele herinneringen (Promotoren: prof. Merel Kindt en prof. Tom Beckers).
Marieke deed haar postdoctorale onderzoek naar de sociaalemotionele ontwikkeling van kinderen en jongeren met austisme (www.focusonemotions.nl) en was als senior post-doc verbonden aan het Brain & Development Research Center, waarbij ze onderzoek deed naar de relatie tussen structurele brein ontwikkeling en psychopathologie bij adolescenten. Sinds 2018 is Marieke als universitair docent verbonden aan de afdeling Ontwikkeling- en Onderwijspsychologie.
Begeleiding promovendi
I.H. van de Groep (2018 – nu)
Dr. E. Broekhof (2015 -2019)
Registraties
BAPD kwalificatie, Nederlands Instituut voor Psychologen
Relevante links
Leiden Psychology Blog
LinkedIn
Twitter
Brain and Development Research Center
Brightwave onderzoek
Universitair hoofddocent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie
- Ferschmann L., Bos M.G.N., Herting M.M., Mills K.L. & Tamnes C.K. (2022), Contextualizing adolescent structural brain development: environmental determinants and mental health outcomes, Current Opinion in Psychology 44: 170-176.
- Zanolie C.K.K., Ma I., Bos M.G.N., Schreuders E., Vandenbroucke A.R.E., van Hoorn J., van Duijvenvoorde A.C.K., Wierenga L.M., Crone E.A.M. & Güroglu B. (2022), Understanding the dynamics of the developing adolescent brain through team science, Frontiers in Integrative Neuroscience 16: .
- Groep I.H. van de, Bos M.G.N., Jansen L.M.C., Kocevska D., Bexkens A., Cohn M., Domburgh L. van, Popma A. & Crone E.A. (2022), Resisting aggression in social contexts: the influence of life-course persistent antisocial behavior on behavioral and neural responses to social feedback, NeuroImage: Clinical 34: 102973.
- Groep I.H. van de, Bos M.G.N., Jansen L.M.C., Achterberg M., Popma A. & Crone E.A.M. (2021), Overlapping and distinct neural correlates of self-evaluations and self-regulation from the perspective of self and others, Neuropsychologia 161: 108000.
- Mills K.L., Siegmund K.D., Tamnes C.K., Ferschmann L., Wierenga L.M., Bos M.G.N., Luna B., Li C. & Herting M.M. (2021), Inter-individual variability in structural brain development from late childhood to young adulthood, NeuroImage 242: 118450.
- Broekhof E., Bos M.G.N. & Rieffe C.J. (2021), The roles of shame and guilt in the development of aggression in adolescents with and without hearing loss, Research on Child and Adolescent Psychopathology 49(7): 891-904.
- Li B., Bos M.G.N., Stockmann L. & Rieffe C. (2020), Emotional functioning and the development of internalizing and externalizing problems in young boys with and without autism spectrum disorder, Autism: International Journal of Research and Practice 24(1): 200-210.
- Asscheman J.S., Zanolie K., Bexkens A. & Bos M.G.N. (2020), Mood variability among early adolescents in times of social constraints: a daily diary study during the COVID-19 pandemic, Open Science Framework : .
- Wierenga L.M., Bos M.G.N., Rossenberg F. van & Crone E.A. (2019), Sex effects on development of brain structure and executive functions: Greater variance than mean effects, Journal of Cognitive Neuroscience 31(5): 730-753.
- Altikulac S., Bos M.G.N., Foulkes L., Crone E.A. & Hoorn J. van (2019), Age and gender effects in sensitivity to social rewards in adolescents and young adults, Frontiers in Behavioral Neuroscience 13: e171.
- Broekhof E., Bos M.G.N., Camodeca M. & Rieffe C.J. (2018), Longitudinal associations between bullying and emotions in deaf and hard of hearing adolescents, Journal of Deaf Studies and Deaf Education 23(1): 17-27.
- Novin S., Bos M.G.N., Stevenson C.E. & Rieffe C.J. (2018), Adolescents' responses to online peer conflict: How self-evaluation and ethnicity matter, Infant and Child Development 27(2): e2067.
- Peper J.S., Braams B.R., Blankenstein N.E., Bos M.G.N. & Crone E.A.M. (2018), Development of Multifaceted Risk Taking and the Relations to Sex Steroid Hormones: A Longitudinal Study, Child Development 89(5): 1887-1907.
- Becht A.I., Bos M.G.N., Nelemans S.A., Peters S., Vollebergh W.A.M., Branje S.J.T., Meeus W.H.J. & Crone E.A.M. (2018), Goal-directed correlates and neurobiological underpinnings of adolescent identity: A multimethod multisample longitudinal approach, Child Development 89(3): 823-836.
- Bos M.G.N., Peters S., Van de Kamp F.C., Crone E.A.M. & Tamnes C.K. (2018), Emerging depression in adolescence coincides with accelerated frontal cortical thinning, Journal of Child Psychology and Psychiatry 59(9): 994-1002.
- Tamnes C.K., Bos M.G.N., Van de Kamp F.C., Peters S. & Crone E.A.M. (2018), Longitudinal development of hippocampal subregions from childhood to adulthood, Developmental Cognitive Neuroscience 30: 212-222.
- Bos M.G.N., Diamantopoulou S., Stockmann L., Begeer S. & Rieffe C.J. (2018), Emotion Control Predicts Internalizing and Externalizing Behavior Problems in Boys With and Without an Autism Spectrum Disorder, Journal of Autism and Developmental Disorders 48(8): 2727-2739.
- Bos M.G.N., Wierenga L.M., Blankenstein N.E., Schreuders E., Tamnes C.K. & Crone E.A. (2018), Longitudinal structural brain development and externalizing behavior in adolescence, Journal of Child Psychology and Psychiatry 59(10): 1061-1072.
- Wierenga L.M., Bos M.G.N., Schreuders E., Kamp F. van der, Peper J.S., Tamnes C.K. & Crone E.A. (2018), Unraveling age, puberty and testosterone effects on subcortical brain development across adolescence, Psychoneuroendocrinology 91: 105-114.
- Schutter D.J.L.G., Meuwese R., Bos M.G.N., Crone E.A. & Peper J.S. (2017), Exploring the role of testosterone in the cerebellum link to neuroticism: From adolescence to early adulthood, Psychoneuroendocrinology 78: 203-212.
- Rieffe C., Pouw L. & Bos M. (2016), Een beetje boos is okay; emotie regulatie bij kinderen, Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme 15(4): 154-158.
- Gazendam F.J., Kamphuis J.H., Eigenhuis A., Huizenga H.M., Soeter M., Bos M.G.N., Sevenster D. & Kindt M. (2015), Personality predicts individual variation in fear learning: A multilevel growth modeling approach, Clinical Psychological Science 3(2): 175-188.
- Broekhof E., Ketelaar L., Stockmann L., Van Zijp A., Bos M.G.N. & Rieffe C. (2015), The understanding of intentions, desires and beliefs in young children with Autism Spectrum Disorder, Journal of Autism and Developmental Disorders 45(7): 2035-2045.
- Gunther Moor B., Bos M.G.N., Crone E.A. & Van der Molen M.W. (2014), Peer rejection cues induce cardiac slowing after transition into adolescence, Developmental Psychology 50(3): 947-955.
- Bos M.G.N., Beckers T. & Kindt M. (2014), Noradrenergic blockade of memory reconsolidation: A failure to reduce conditioned fear responding, Frontiers in Behavioral Neuroscience 8: e412.
- Bos M.G.N., Schuijer J., Lodestijn F., Beckers T. & Kindt M. (2014), Stress enhances reconsolidation of declarative memory, Psychoneuroendocrinology 46: 102-113.
- Bos M.G.N., Jacobs van Goethem T.H., Beckers T. & Kindt M. (2014), Cortisol response mediates the effect of post-reactivation stress exposure on contextualization of emotional memories, Psychoneuroendocrinology 50: 72-84.
- Bos M.G.N., Jentgens P., Beckers T. & Kindt M. (2013), Psychophysiological response patterns to affective film stimuli, PLoS ONE 8(4): e62661.
- Huizenga H.M., Van der Molen M.W., Bexkens A., Bos M.G.N. & Van den Wildenberg W.P.M. (2012), Muscle or motivation? A stop-signal study on the effects of sequential cognitive control, Frontiers in Psychology 3: e126.
- Bos M.G.N., Beckers T. & Kindt M. (2012), The effects of noradrenergic blockade on extinction in humans, Biological Psychology 89(3): 598-605.
- betrokken bij de start @ease Leiden//werven van vrijwiligers// training geven