Karline Janmaat
Bijzonder hoogleraar Cognitieve gedragsecologie
- Naam
- Prof.dr. K.R.L. Janmaat
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- k.r.l.janmaat@fsw.leidenuniv.nl
Sinds september 2020 is Karline Janmaat bijzonder hoogleraar in de Cognitieve gedragsecologie bij de sectie Cognitieve Psychologie van het Instituuut Psychologie en het Instituut Biologie aan de Universiteit Leiden en de ARTIS dierentuin in Amsterdam.
Meer informatie over Karline Janmaat
Nieuws over Karline Janmaat
Sinds september 2020 is Karline Janmaat bijzonder hoogleraar in de Cognitieve gedragsecologie bij de sectie Cognitieve Psychologie van het Instituuut Psychologie en het Instituut Biologie aan de Universiteit Leiden en de ARTIS dierentuin in Amsterdam.
Kort CV
Karline heeft ecologie gestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam (UvA) en heeft in 2007 haar PhD behaald in de Evolutionaire Psychologie aan de University of St Andrews. Daarna was zij als postdoctoraal onderzoeker verbonden aan het Max Planck Instituut (MPI) voor Evolutionaire Antropologie te Leipzig voor een periode van 8 jaar. Binnen dit instituut heeft zij daarna voor een periode van 3 jaar de Foraging Cognition onderzoeksgroep geleid.
Momenteel vervult Karline een part-time U.D. positie aan het Instituut voor Biodiversiteit en Ecosysteem Dynamica aan de Universiteit van Amsterdam. Daar ontwikkelde zij de succesvolle minor Evolutionary Pyschobiologie. Karline is ook groepsleider geweest van de onderzoeksgroep “Comparative movement ecology of human and non-human foragers” verbonden aan het MPI voor Diergedrag in Konstanz.
Onderzoek
Karline heeft de afgelopen 20 jaar vergelijkend psychologisch onderzoek gedaan naar de foerageer cognitie van mensen, mensapen en kleinere apen. Haar onderzoek omvat studies naar de omvang van cognitieve vaardigheden van foeragerende dieren, zoals het episodisch geheugen, flexibele routeplanning, en de sociaal-ecologische context waarin dieren deze gebruiken. Door haar onderzoeksresultaten te verwerken in een groter vergelijkend raamwerk van gedragsdata en samenwerkingen te creëren tussen veld- en laboratoriumonderzoekers, wil ze ons begrip van de evolutionaire functie van foerageercognitie en de variatie en plasticiteit ervan vergroten. Daarbij onderzoekt zij het welzijn van dierentuindieren en probeert deze waar nodig te verbeteren door bestaande kennis over de dagelijkse uitdagingen waarmee soortgenoten in de natuurlijke habitat worden geconfronteerd te implementeren in haar onderzoek.
Cognitieve gedragsecologie
Met een team van internationale en interdisciplinaire studenten, ARTIS-management en ARTIS-verzorgers onderzoekt Karline het gedrag van de dieren in het wild en in ARTIS en faciliteert ze cognitieve verrijkingsprojecten. Ze communiceert haar onderzoeksresultaten en dat van haar directe collega's via diverse media, de ARTIS Academie en het Groote Museum.
Onderwijs
Momenteel coördineert en doceert Karline vakken in de minors Brain and Cognition (LEI) en Evolutionary Psychobiology (UvA) en begeleidt zij BSc, MSc en PhD projecten in ARTIS en het veld. Karline begeleidt ook internationale en interdisciplinaire studenten van de minors Biologie (LEI en UvA) en Psychologie (LEI) en de MSc-trajecten Toegepaste Cognitieve Psychologie (LEI) en Ecologie en Evolutie (UvA).
Prijzen
- Templeton Charity Foundation grant
- Southwest National Primate Research grant
- Franklin Mosher Baldwin Memorial Fellowship grant
- Leakey Foundation grant
- Max Planck Society Stipendium
- Stiching Kronendak grant
- Treub Foundation grant
- Alberta Mennega foundation grant
Begeleide Promovendi
- Haneul Jang, Examining human spatial abilities in a tropical forest: a mixed-methods study among the Mbendjele BaYaka of the Republic of Congo, 2020.
- Simone D. Ban, Inference des connaissances spatio-temporelles et des preferences alimentaires sur la prise de decisions des chimpanzes sauvages du Parc National de Tai (Côte d’Ivoire), lors de la recherché de nourriture, 2017.
- Miguel Guinea Luengo, Navigating in rainforests movement pattern in a neotropical primate: The black howler monkey, 2020.
- Bill Loubelo, Cartographie du gradient végétation par télédétection et évaluation des stocks de carbone forestier dans les forêts du nord Congo, 2018
Relevante Links
Bijzonder hoogleraar Cognitieve gedragsecologie
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Cognitieve Psychologie
Universitair hoofddocent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Cognitieve Psychologie
Universitair hoofddocent
- Wiskunde en Natuurwetenschappen
- Instituut Biologie Leiden
- IBL Animal Sciences
- Garcia C., Biro D., Janmaat K.R.L. & Prat S. (2023), Editorial:: cognition, foraging, and energetics in extant and extinct primates, Frontiers in Ecology and Evolution 11: .
- Veen J., Jang H., Raubenheimer D., Pinxteren B.O.C.M. van, Kandza V., Meirmans P.G., Dam N. van, Dunker S., Hoffmann P., Worrich A. & Janmaat K.R.L. (2023), Development of embodied capital: diet composition, foraging skills, and botanical knowledge of forager children in the Congo Basin, Frontiers in Ecology and Evolution 11: 935987.
- Allritz M., Call J., Schweller K., McEwen E.S., Guinea M. de, Janmaat K.R.L., Menzel C.R. & Dolins F.L. (2022), Chimpanzees (Pan troglodytes) navigate to find hidden fruit in a virtual environment, Science Advances 8(25): eabm4754.
- Jang H., Janmaat K.R.L., Kandza V. & Boyette A.H. (2022), Girls in early childhood increase food returns of nursing women during subsistence activities of the BaYaka in the Republic of Congo, Proceedings of the Royal Society B: Biological Sciences 289(1987): 20221407.
- Janmaat K.R.L., Guinea M. de, Collet J., Byrne R.W., Robira B., Loon E. van, Haneul J., Biro D., Ramos-Fernández G., Ross C., Presotto A., Allritz M., Alavi S. & Belle S. van (2021), Using natural travel paths to infer and compare primate cognition in he wild, iScience 24(4): 102343.
- Guinea M. de, Estrada A., Janmaat K.R., Nekaris K.A.I. & Belle S. van (2021), Disentangling the importance of social and ecological information in goal-directed movements in a wild primate, Animal Behaviour 173(3): 41-51.
- Universitair Docent