Eveline de Boer
Medewerker kennisvalorisatie
- Naam
- Dr. E. de Boer
- Telefoon
- +31 71 527 1748
- e.de.boer@iclon.leidenuniv.nl
Eveline de Boer studeerde biologie in Leiden. Haar afstudeerscriptie had betrekking op evolutie en ontwikkeling met de nadruk op het verouderingsproces. Nadat zij in 2008 afstudeerde, volgde zij de lerarenopleiding tot biologiedocent aan het ICLON. Tegenwoordig geeft zij les op het Rijnlands Lyceum te Oegstgeest. In 2013 ontving zij de promotiebeurs voor leraren van het NWO, waarmee zij in augustus 2014 begonnen is.
Het onderzoek waar Eveline aan werkt heeft betrekking op beginnende docenten. De eerste jaren van een docent zijn vaak de zwaarste. Om te voorkomen dat beginnende docenten ontmoedigd raken willen wij hen helpen bij het ontwerpen van activerende lessen die ook nog eens de leerresultaten van leerlingen verbeteren. Het model dat daarbij gebruikt wordt geeft hen ondersteuning bij het ontwerpen van lessen op verschillende onderdelen. Zo wordt er gekeken naar inhoud en vorm van de les, maar wordt er ook gereflecteerd of het allemaal mogelijk is. De docenten kijken daarnaast naar wat er mis is gegaan tijdens de les en hoe zij dit kunnen omzetten in een succeservaring.
Medewerker kennisvalorisatie
- ICLON
- Nascholing en Wetenschapsorientatie
- Boer E.de (15 juni 2022), Towards an ecological approach to teacher professional development: how preservice biology teachers direct their learning routes in authentic classroom settings (Dissertatie. Leiden University Graduate School of Teaching (ICLON), Faculty of Science, Leiden University) ICLON PhD Dissertation Series. Promotor(en) en copromotor(en): Driel J.H. van & Janssen F.J.J.M., Dam M.
- Boer E. de, Janssen F.J.J.M., Driel J.H. van & Dam M. (2021), Perspective-Based Generic Questions as a Tool to Promote Student Biology Teacher Questioning, Research in Science Education 51(5): .
- E de Boer (2019), Ontwikkeling van agency van docenten-in-opleiding: een ecologisch perspectief [Ontwikkeling van agency van docenten-in-opleiding: Een ecologisch perspectief] (vertaling Boer E. de Janssen F.J.J.M. Dam M. Driel J.H. van), Pedagogische Studien 96(6): 354-377.
- Boer E. de, Janssen F.J.J.M & Van Driel J.H. (2016), Using an Attribution Support Tool to Enhance the Teacher Efficacy of Student Science Teachers, Journal of Science Teacher Education 27(3): 303-324.