Dietsje Jolles
Universitair hoofddocent
- Naam
- Dr. D.D. Jolles
- Telefoon
- +31 71 527 2727
- d.d.jolles@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0003-1241-1467
Dietsje Jolles is universitair hoofddocent bij het Instituut Pedagogische Wetenschappen van de Universiteit Leiden. Daarnaast is ze bestuurslid van het Leiden Institute for Brain and Cognition (LIBC). In haar onderzoek maakt Dietsje gebruik van inzichten uit de cognitieve neurowetenschappen, de ontwikkelingspsychologie en de onderwijswetenschappen om beter te begrijpen hoe mensen leren en cognitieve vaardigheden verwerven.
Meer informatie over Dietsje Jolles
Kort CV
Dietsje Jolles is Universitair Docent bij de programmagroep onderwijswetenschappen en één van de hoofdonderzoekers in het Brain & Education lab. Daarnaast is ze bestuurslid van het Leiden Institute for Brain and Cognition (LIBC)
Dietsje is in 2011 gepromoveerd aan de Universiteit Leiden met het proefschrift “The changing brain – Neurocognitive development and training of working memory”. Na haar promotie heeft ze 2,5 jaar onderzoek gedaan aan de Universiteit van Stanford, waarvoor ze een Rubicon fellowship ontving van NWO. In 2014 begon ze als universitair docent Pedagogische Wetenschappen in Leiden en van zomer 2017 tot lente 2019 heeft ze onderzoek gedaan aan de University of California in Los Angeles (UCLA). Sinds 2021 is ze één van de coördinatoren van de Earli Special Interest Group 22: Neuroscience and Education. Haar huidige onderzoek wordt gefinancierd door een Jacobs Foundation Research Fellowship (2019-2021) en een Marie Skłodowska-Curie Innovative Training Network grant (2020-2024).
Onderzoek
In haar onderzoek maakt Dietsje gebruik van inzichten uit de cognitieve neurowetenschappen, de ontwikkelingspsychologie en de onderwijswetenschappen om beter te begrijpen hoe mensen leren en cognitieve vaardigheden verwerven. Daarbij richt ze zich vooral op de late kindertijd en vroege adolescentie, een belangrijke overgangsfase in de ontwikkeling. Dietsjes onderzoek kan worden samengevat in twee hoofdonderwerpen: (1) training en transfer van fundamentele cognitieve vaardigheden, waaronder werkgeheugen, numerieke vaardigheden en ruimtelijke vaardigheden, en (2) ontwikkeling en individuele verschillen in leren, waarbij onder andere wordt gekeken naar de rol van cognitieve controle, leerstrategieën en achtergrondkennis. Deze onderwerpen worden benaderd vanuit verschillende invalshoeken en met verschillende methoden, waaronder gedragsexperimenten, interventiestudies en neuroimaging onderzoek (fMRI). Op deze manier probeert Dietsje beter zicht te krijgen op de complexe interactie tussen leren en ontwikkeling, binnen en buiten de schoolcontext.
Beurzen
- Gewaardeerd! (KNAW Pilot fonds wetenschapscommunicatie, met Brain & Education lab en Change Leiden, 2021)
- Marie Skłodowska-Curie Innovative Training Network, consortium member (2020)
- Jacobs Foundation Research Fellowship (2019)
Werkdagen
Maandag, woensdag, vrijdag
Afwisselend op dinsdag en donderdag
Universitair hoofddocent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Pedagogische Wetenschappen
- Onderwijswetenschappen
- Brod G., Kucirkova N., Shepherd J., Jolles D. & Molenaar I. (2023), Agency in educational technology: interdisciplinary perspectives and implications for learning design, Educational Psychology Review 35(25): .
- Zhu C., Leung C.O.Y., Lagoudaki E., Velho M., Segura-Caballero N., Jolles D., Duffy G., Maresch G., Pagkratidou M. & Klapwijk R. (2023), Fostering spatial ability development in and for authentic STEM learning, Frontiers in Education 8: .
- Brod G., Greve A., Jolles D., Theobald M. & Galeano-Keiner E.M. (2022), Explicitly predicting outcomes enhances learning of expectancy-violating information, Psychonomic Bulletin & Review 29: 2192-2201.
- Tetering M.A.J. van, Jolles J., Elst W. van der & Jolles D.D.. Front. Psychol. 12.
- Stroet K.F.A., Endedijk H.M., Liende M. van der, Eijsink T. & Gijlers H. Jolles D. (2022), Schoolsucces als de scholen dicht zijn?: Een onderzoek naar de rol van ondersteuning door leerkrachten en ouders tijdens de coronacrisis, Pedagogische Studien 99(3): 200-221.
- Abreu-Mendoza R.A., Pincus M., Chamorro Y., Jolles D.D., Matute E. & Rosenberg-Lee M. (2021), Parietal and hippocampal hyper‐connectivity is associated with low math achievement in adolescence – A preliminary study, Developmental Science 25: .
- Jolles J. & Jolles D.D. (2021), On Neuroeducation: Why and How to Improve Neuroscientific Literacy in Educational Professionals, Frontiers in Psychology 12: .
- Bruïne A. de, Jolles D. & Broek P. van den (2021), Minding the load or loading the mind: the effect of manipulating working memory on coherence monitoring, Journal of Memory and Language 118: .
- Jolles D. & Huijser J. (2021), Tweeluik over het nut van kennis over hersenen en cognitie, Didaktief : .
- Endedijk H.M., Stroet K.F.A. & Jolles D.D. (2021), Onderwijs aan de keukentafel, Tijdschrift voor Orthopedagogiek 5: 22-29.
- Jolles D.D., Mennigen E., Gupta M.W., Hegarty C.E., Bearden C.E. & Karlsgodt K.H. (2020), Relationships between intrinsic functional connectivity, cognitive control, and reading achievement across development, NeuroImage 221: 117202 (117202).
- van Moort M.L., Jolles D., Koornneef A. & van den Broek P. (2020), What you read versus what you know: Neural correlates of accessing context information and background knowledge in constructing a mental representation during reading, Journal of Experimental Psychology: General 149(11): 2084-2101.
- Karlsson J., Jolles D., Koornneef A., Van den Broek P. & Van Leijenhorst L. (2019), Individual differences in children’s comprehension of temporal relations: Dissociable contributions of working memory capacity and working memory updating, Journal of Experimental Child Psychology 185: 1-18.
- Mennigen E., Jolles D.D., Hegarty C.E., Gupta M., Jalbrzikowski M., Olde Loohuis L.M., Ophoff R.A., Karlsgodt K.H. & Bearden C.E. (2019), State-Dependent Functional Dysconnectivity in Youth With Psychosis Spectrum Symptoms, Schizophrenia Bulletin : .
- Hegarty C. E., Jolles D.D., Mennigen E., Jalbrzikowski M., Bearden C.E. & Karlsgodt K.H. (2019), Disruptions in White Matter Maturation and Mediation of Cognitive Development in Youths on the Psychosis Spectrum, Biological Psychiatry Cognitive Neuroscience and Neuroimaging 4: 423-433.
- Bruïne A., Jolles D. & Van den Broek P.W. (2019), Minding the load or loading the mind: Manipulating working memory in coherence monitoring. 29th annual meeting of the Society for Text and Discourse, New York. 29th annual meeting of the Society for Text and Discourse 9 juli 2019 - 11 juli 2019.
- Beker K., Van den Broek P. & Jolles D. (2019), Children's integration of information across texts: reading processes and knowledge representations, Reading & Writing 32(3): 663-687.
- Rosenberg-Lee M., Iuculano T., Bae S.R., Richardson J., Qin S., Jolles D.D. & Menon V. (2018), Short-term cognitive training recapitulates hippocampal functional changes associated with one year of longitudinal skill development, Trends in Neuroscience and Education 10: 19-29.
- Van Moort M.L., Jolles D., Koornneef A. & Van den Broek P. (2018), Validation: Knowledge- and Text-based Monitoring during Reading. International Meeting of the Psychonomic Society, Amsterdam. 11 mei 2018 - 13 mei 2018. [conferentie poster].
- Van Moort M.L., Jolles D., Koornneef A. & Van den Broek P. (2018), What you read vs. what you know: Neural correlates of text-based and knowledge-based monitoring during reading. 8th International Summer School on Literacy Research (25/08/2018-30/08/2018, Egmond aan Zee). 8th International Summer School on Literacy Research 25 augustus 2018 - 30 augustus 2018.
- Van Moort M.L., Jolles D., Koornneef A. & Van den Broek P. (2018), Validating What You Know and What You Just Read: Neural Correlates of Knowledge-based and Text-based Monitoring During Reading. 28th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Brighton. 17 juli 2018 - 19 juli 2018. [conferentie poster].
- Van Moort M.L., Jolles D., Koornneef A. & Van den Broek P. (2018), Neural correlates of integration during reading: influence of context information and background knowledge on integration processes and subsequent memory. 25th Annual Meeting of the Scientific Society for the Study of Reading, Brighton. 18 juli 2018 - 21 juli 2018. [conferentie poster].
- Van Moort M.L., Jolles D., Koornneef A. & Van den Broek P. (2018), Validation: Knowledge- and Text-based Monitoring during Reading. International Meeting of the Psychonomic Society, Amsterdam. 10 mei 2018 - 12 mei 2018. [conferentie poster].
- De Bruïne A., Jolles D. & Van den Broek P. (2018), Monitoring information during reading: Investigating the role of working memory in a dual-task paradigm. International Meeting of the Psychonomic Society, Amsterdam. 10 mei 2018 - 12 mei 2018. [conferentie poster].
- De Bruïne A., Jolles D. & Van den Broek P. (2018), Monitoring information during reading: Investigating the role of working memory in a dual-task paradigm. 28th Annual Meeting of the Society for Text and Discourse, Brighton. 17 juli 2018 - 19 juli 2018. [conferentie poster].
- De Bruïne A., Jolles D. & Van den Broek P. (2018), Monitoring information during reading: Investigating the role of working memory in a dual-task paradigm. 25th Annual Meeting of the Scientific Society for the Study of Reading, Brighton. 18 juli 2018 - 21 juli 2018. [conferentie poster].
- De Bruïne A., Jolles D. & Van den Broek P. (2018), Monitoring information during reading: Investigating the role of working memory in a dual-task paradigm. 8th International Summer School on Literacy Research 25 augustus 2018 - 30 augustus 2018. Egmond aan Zee: 8th International Summer School on Literacy Research.
- Beker K., Jolles D. & Van den Broek P.W. (2017), Meaningful learning from texts: The construction of knowledge representations. In: León J.A. & Escudero I. (red.), Reading comprehension in educational settings. Book series: Studies in Written Language and Literacy nr. 16. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company. 29-62.
- De Bruïne A., Jolles D. & Van den Broek P.W. (2017), Monitoring information during reading: Investigating the role of working memory in a dual-task paradigm. Winter conference of the Nederlandse Vereniging voor Psychonomie (NVP), Egmond aan Zee. Winter conference of the Nederlandse Vereniging voor Psychonomie (NVP), Egmond aan Zee. 14 december 2017 - 16 december 2017. [conferentie poster].
- Beker K., Jolles D., Lorch R.F.Jr. & Van den Broek P.W. (2016), Learning from texts: Activation of information from previous texts during reading, Reading and Writing 29(6): 1161-1178.
- Jolles D.D., Supekar K., Richardson J., Tenison C., Ashkenazi S., Rosenberg-Lee M., Fuchs L. & Menon V. (2016), Reconfiguration of parietal circuits with cognitive tutoring in elementary school children, Cortex 83: 231-245.
- Beker K., Van den Broek P.W. & Jolles D.D. (2016), Children’s integration of information across texts: Reading processes and knowledge representations. 26th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse, Kassel. 26th Annual Meeting of the Society for Text & Discourse 18 juli 2016 - 20 juli 2016.
- Jolles D.D., Ashkenazi S., Kochalka J., Evans T., Richardson J., Rosenberg-Lee M., Zhao H., Supekar K., Chen T. & Menon V. (2016), Parietal hyper-connectivity, aberrant brain organization, and circuit-based biomarkers in children with mathematical disabilities, Developmental Science 19(4): 613-631.
- Jolles D., Wassermann D., Chokhani R., Richardson J., Tenison C., Bammer R., Fuchs L., Supekar K. & Menon V. (2016), Plasticity of left perisylvian white-matter tracts is associated with individual differences in math learning, Brain, Structure and Function 221(3): 1337-1351.
- Van Leijenhorst L., Jolles D.D. & Van den Broek P.W. (2016), Onderwijspedagogiek in neurocognitief perspectief: De rol van de neurowetenschappen in onderwijzen en leren. In: IJzendoorn M.H. van & Rosmalen L. van (red.), Pedagogiek in beeld. Herziene druk. Houten: Bohn Stafleu van Loghum. 363-375.
- Peters S., Jolles D.J., Van Duijvenvoorde A.C.K., Crone E.A. & Peper J.S. (2015), The link between testosterone and amygdala-orbitofrontal cortex connectivity in adolescent alcohol use, Psychoneuroendocrinology 53: 117-126.
- Pannekoek J.N., Van der Werff S.J.A., Meens P.H.F., Van den Bulk B.G., Jolles D.D., Veer I.M., Van Lang N.D.J., Rombouts S.A.R.B., Van der Wee N.J.A. & Vermeiren R.R.J.M. (2014), Aberrant resting-state functional connectivity in limbic and salience networks in treatment-naïve clinically depressed adolescents, Journal of Child Psychology and Psychiatry 55(12): 1317-1327.
- Rosenberg-Lee M., Richardson J., Jolles D., Cheng K., Qin S., Luculano T. & Menon V. (2014), Dissociable hippocampal and parietal contributions to children's math fact learning. Stanford University School of Medicine, Stanford, USA. Stanford University School of Medicine, Stanford. 1 januari 2014 - 1 januari 2014. [conferentie poster].
- Jolles D.D. (2014), Parietal hyper-connectivity and enchanced signal amplitude in children with math disabilities. Stanford University School of Medicine, Stanford, USA. [conferentie poster].
- Supekar K., Swigart A., Tenison C., Jolles D.D., Rosenberg-Lee M., Fuchs L. & Menon V. (2013), Neural predictors of individual differences in response to math tutoring in primary-grade school children, Proceedings of the National Academy of Sciences 110(20): 8230-8235.
- Kleibeuker S., Koolschijn P.C., Jolles D., De Dreu C.K.W. & Crone E.A. (2013), The neural coding of creative idea generation across adolescence and early adulthood, Frontiers in Human Neuroscience 7: e905.
- Jolles D.D., Van Buchem M.A., Crone E.A. & Rombouts S.A.R.B. (2013), Functional brain connectivity at rest changes after working memory training, Human Brain Mapping 34(2): 396-406.
- Kleibeuker S.W., Koolschijn P.C., Jolles D.D., Schel M.A., Dreu C.K.W. de & Crone E.A. (2013), Prefrontal cortex involvement in creative problem solving in middle adolescence and adulthood, Developmental Cognitive Neuroscience 5: 197-206.
- Jolles D.D. & Crone E.A. (2012), Training the developing brain: a neurocognitive perspective, Frontiers in Human Neuroscience 6: 76.
- Jolles D.D., Van Buchem M.A., Rombouts S.A.R.B. & Crone E.A. (2012), Practice effects in the developing brain: A pilot study, Developmental Cognitive Neuroscience 2(S1): S180-S191.
- Jolles D.D., Kleibeuker S.W., Rombouts S.A.R.B. & Crone E.A. (2011), Developmental differences in prefrontal activation during working memory maintenance and manipulation for different memory loads, Developmental Science 14(4): 713-724.
- Jolles D.D. (27 september 2011), The changing brain : neurocognitive development and training of working memory (Dissertatie. Leiden Institute for Brain and Cognition, Faculty of Social and Behavioural Sciences, Leiden University). Promotor(en): Rombouts S.A.R.B., Crone E.A. & Buchem M.A. van.
- Jolles D.D., Van Buchem M.A., Crone E.A. & Rombouts S.A.R.B. (2011), A comprehensive study of whole-brain functional connectivity in children and young adults, Cerebral Cortex 21(2): 385-391.
- Jolles D.D., Grol M.J., Buchem M.A. van, Rombouts S.A.R.B. & Crone E.A. (2010), Practice effects in the brain: changes in cerebral activation after working memory practice depend on task demands, NeuroImage 52(2): 658-668.