Anneke Wurth
Vakdidacticus Nederlands
- Naam
- Drs. J.G.R. Wurth
- Telefoon
- +31 71 527 7162
- j.g.r.wurth@iclon.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0009-0009-4632-1524
Drs. Anneke Wurth (1977) is werkzaam als vakdidacticus Nederlands en lerarenopleider aan het ICLON, Universiteit Leiden. Hiervoor was ze werkzaam in het voortgezet onderwijs als eerstegraads docent Nederlands, opleidingscoördinator, begeleider op school en faalangstreductietrainer. In haar studie en docentschap in het voortgezet onderwijs kon het vakdomein Mondelinge taalvaardigheid rekenen op haar warme belangstelling. Ze doet momenteel vakdidactisch onderzoek naar dit vakdomein.
Anneke onderzoekt hoe de huidige lespraktijk bij mondelinge taalvaardigheid (havo en vwo bovenbouw) eruit ziet en hoe deze verbeterd kan worden. Hiertoe interviewt ze bovenbouwdocenten Nederlands, verricht ze literatuuronderzoek en is ze bezig met ontwerponderzoek.
- ICLON
- Onderzoek
Vakdidacticus Nederlands
- ICLON
- Onderzoek
- Wurth J.G.R., Tigelaar E.H., Hulshof H.,Jong J. de & Admiraal W.F. (2022), Teacher and student perceptions of L1-oral language lessons in Dutch secondary education, L1-Educational Studies in Language and Literature 22: 1-27.
- Wurth J.G.R., Tigelaar E.H., Hulshof H., Jong J.C. de & Admiraal W.F. (2019), Key elements of L1-oral language teaching and learning in secondary education. A literature review, L1-Educational Studies in Language and Literature 19: 1-23.
- Hulshof H. & Wurth J.G.R. (2018), Nederlands in perspectief. In: Janssen F.J.J.M., Hulshof H. & Veen K. van (red.), Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen? Een perspectiefgerichte benadering 55-80.
- Hoekstra S., Piët J. & Wurth J.G.R. (2018), Goed gebekt: gemotiveerd en zichtbaar leren spreken in de lespraktijk. Mottart A. & Vanhooren S. (red.), 32ste HSN-CONFERENTIE. : HSN. 234-238.
- Wurth J.G.R., Admiraal W.F., Jong J.C. de, Hulshof H. & Tigelaar E.H. (2017), Ontwerpcriteria voor effectief spreekvaardigheidsonderwijs: de rol van feedback. Mottart A. & Vanhooren S. (red.), 31ste conferentie onderwijs Nederlands. HSN-Conferentie Onderwijs Nederlands 18 november 2016 - 19 november 2016 nr. 31. Gent: HSN. 83-87.
- Wurth J.G.R., Jong J.C. de, Hulshof H., Tigelaar E.H. & Admiraal W.F. (2016), Naar een betere mondelinge taalvaardigheid, het belang van feedback!, Bundel HSN. HSN-Conferentie Onderwijs Nederlands 18 november 2016 - 19 november 2016 nr. 30. Den Haag: Taalunie.
- Wurth J.G.R., Logt A. van der, Coppen P.A. & Hulshof H. (2016), Nederlands. In: Janssen F.J.J.M., Hulshof H. & Veen K. van (red.), Uitdagend gedifferentieerd vakonderwijs. Leiden/Groningen: Universiteit Leiden/Universiteit Groningen. 141-156.
- Wurth J.G.R., Jong J.C. de, Hulshof H., Tigelaar E.H. & Admiraal W.F. (2016), Naar een betere mondelinge taalvaardigheid, het belang van feedback!. Mottart A. & Vanhooren S. (red.), HSN-bundel 2016. nr. 30.