Anke Klein
Universitair hoofddocent
- Naam
- Dr. A.M. Klein
- Telefoon
- +31 71 527 6673
- a.m.klein@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-0914-0996
Anke Klein is universitair hoofddocent bij de afdeling Ontwikkelings-en-Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden. Haar onderzoek richt zich op de overdracht van angsten van de ouders op hun kinderen, en de behandeling van internaliserende problemen over de gehele levensloop. Daarnaast heeft ze de dagelijkse leiding over het Kenniscentrum voor Angst en Stress bij Jeugd, dat ze samen met Michiel Westenberg en Anika Bexkens heeft opgericht. De missie van dit kenniscentrum is om kinderen en jongeren en alle betrokkenen te helpen omgaan met angst en stress.
Meer informatie over Anke Klein
Nieuws
Video's & podcasts
-
Video: animatievideo over corona speciaal voor kinderen
-
Video: Kinderen bezorgd over het coronavirus? 3 tips voor ouders!
-
Podcast: Over SPIL-programma bij Radio Lef
-
Podcast Beyond Coding: Growing an Idea into a Product with Erwin de Gier
-
Podcast Trifork: Overcoming childhood specific phobias with technology
In de media
-
NRC - Artikel
-
Trouw - Artikel
-
Sleutelstad Radio Science 071 - Interview
-
NPO 3 Brandpunt+ - Artikel
-
NRC - Artikel
-
Annual Leiden University Brochure - Artikel
-
VGCT magazine - Artikel
-
Radio Lef - Podcast
-
AD - Artikel
-
NOS Jeugdjournaal - Interview
-
WNL - Goedemorgen Nederland - Interview
-
Radio 5 - Interview
-
NOS Jeugdjournaal - Interview
-
Video: Animatievideo over angst voor corona voor kinderen
-
Video: Animatievideo over corona speciaal voor kinderen in het Nederlands
Anke Klein is universitair hoofddocent bij de afdeling Ontwikkelings-en-Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden. Haar onderzoek richt zich op de overdracht van angsten van de ouders op hun kinderen, en de behandeling van internaliserende problemen over de gehele levensloop. Daarnaast heeft ze de dagelijkse leiding over het Kenniscentrum voor Angst en Stress bij Jeugd, dat ze samen met Michiel Westenberg en Anika Bexkens heeft opgericht. De missie van dit kenniscentrum is om kinderen en jongeren en alle betrokkenen te helpen omgaan met angst en stress.
Onderzoek naar angst bij kinderen
Kleins onderzoek is gericht op de overdracht van angsten van de ouders op hun kinderen, en de behandeling van internaliserende problemen over de gehele levensloop. De kracht van haar onderzoek ligt in de combinatie van theoretisch gestuurde, maar klinisch relevante vraagstukken en de verschillende technieken om normaal en abnormaal gedrag te bestuderen, zowel bij kinderen als volwassenen en ouderen. Momenteel werkt ze aan vier projecten:
- De behandeling van specifieke fobieën bij kinderen (gesubsidieerd door ZonMw, LUBEC, Leiden University)
- Sociale angst bij kinderen en de invloed van vriendschap (gesubsidieerd door NWO, IIE Scholar Rescue Fund, UvA Minds, University of Amsterdam)
- Cognitieve processen bij kinderen met sociale angst (gesubsidieerd door BSI Radboud Universiteit, Macquarie University)
- Eenzaamheid, angst en depressie over de levensloop (gesubsidieerd door Universiteit van Amsterdam, Macquarie University)
Kort CV
Klein combineerde de studies Pedagogische Wetenschappen en Psychologie en behaalde drie mastertitels in de Klinische Orthopedagogiek, Ontwikkelingspsychologie en een tweejarige Research Master bij de Radboud Universiteit. Ze behaalde haar PhD, Cum Laude, over angst bij kinderen aan dezelfde universiteit (Promotoren: Prof. Mike Rinck, Prof. Eni Becker, Prof Susan Bögels). Tijdens haar PhD project werkte ze intensief samen met Prof. Ron Rapee en Prof. Jennifer Hudson en hun groep. Ze werkte een deel van haar tijd in hun lab in het Centre for Emotional Health, Macquarie University, Sydney, Australië.
Na haar promotie werkte ze als postdoc aan de Universiteit van Amsterdam waar ze samen met Prof. Reinout Wiers en Dhr. Peter Vonk een groot project leidde naar de effectiviteit van een online CGT-behandeling voor studenten met angst en/of depressieve klachten. In 2016 ontving ze een Niels Stensen Fellowship waarmee ze twee jaar aan de Ruhr Universiteit Bochum in Duitsland werkte in het lab van Prof. Silvia Schneider. In 2018 ontving Klein een prestigieuze 5-jarige ZonMw postdoc fellowship om haar eigen onderzoekslijn en onderzoeksgroep verder vorm te geven. In 2019 kwam Klein naar Leiden met haar onderzoeksgroep.
Beurzen
Klein heeft verschillende beurzen ontvangen met een totale waarde van 3.8M euro:
- 2021 Projectadvisor on ZonMw individual fellowship awarded to Dr. Anika Bexkens
- 2020 Erasmus+ International Credit Mobility program (PI)
- 2020 Onderwijsinnovatiesubsidie SPIL Program, Gemeente Leiden (Co-PI).
- 2020 IIE Scholar Rescue Fund toegekend aan Dr. Uysal (Supervisor)
- 2019 Hestia beurs, NWO (PI)
- 2019 Incoming Visitor’s Travel Grant, NWO (PI)
- 2019 Reisbeurs, Radboud Universiteit (PI)
- 2018 Individuele Postdoc Fellowship, ZonMw (PI)
- 2018 Joint-PhD fellowship voor Ms. Wolters in samenwerking met Universiteit van Amsterdam en Macquarie University (PI)
- 2018 Projectbeurs voor PhD project Ms. Baartmans, Universiteit van Amsterdam, UvAminds (CoPI)
- 2017 Distinguished Women Scientists Fund, LNVH (PI)
- 2017 Van der Gaag Early Career Scientist Fund, KNAW (PI)
- 2017 Visiting Fellowship voor Prof. Rapee, Radboud Universiteit (PI)
- 2017 Projectbeurs, Universiteit van Amsterdam (CoPI)
- 2017 Joint-PhD fellowship voor Ms. Mobach in samenwerking met Radboud Universiteit en Macquarie University (PI)
- 2017 Beurs om een internationaal symposium te organiseren, Radboud Universiteit (PI)
- 2016 Niels Stensen Fellowship (PI)
- 2016 Projectbeurs, Stichting PFGV (CoPI)
- 2010 Projectbeurs voor PhD-project Ms. van Niekerk, ZonMw, Radboud Universiteit, ProPersona (CoPI)
- 2009 Outgoing Mobility Scholarship, Radboud Universiteit (PI)
- 2008, 2012, 2014 Erasmus Mundus Travel Fellowships (PI)
Begeleide promovendi
- C. Liu Mental health problems among Chinese immigrant adolescents in Western society, 2022 - nu.
- R. Zimmermann Childhood specific phobia: the role of parents, 2022, nu.
- A. Hagen De combinatie van een-sessie behandeling met een app voor het behandelen van kinderen met een specifieke fobie, 2019 - nu.
- N. Wolters Sociale relaties, eenzaamheid, angst en depressie over de gehele levensloop (afgerond).
- J. Baartmans De rol van klasgenoten en ouders bij kinderen met sociale angst (afgerond).
- L. Mobach Cognitieve vertekeningen bij kinderen met sociale angst: Meten en behandeluitkomsten (afgerond).
- R. van Niekerk De rol van ouderlijke angst in de overdracht van angst bij kinderen (afgerond).
Registraties
- BKO kwalificatie
- BSI graduate school PhD program certificaat
- BAPD kwalificatie, Nederlands Instituut voor Psychologen
- NVO kwalificatie, Nederlandse Vereniging voor Orthopedagogen
- EBL Creatieve therapie behandeling A, B en C certificaten
Publicaties
Op deze publicatielijst vind je Kleins publicaties van voordat ze naar Leiden kwam.
Universitair hoofddocent
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie
- Klein A.M., Niekerk R.E. van, Rinck M., Allart E. & Becker E.S. (2024), Interpretation biases in childhood spider fear: content-specificity, priming, and avoidance, Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry 83: 101941.
- Klein A.M., Hagen A., Mobach L., Zimmermann R., Baartmans J.M.D., Rahemenia J., Gier E. de, Schneider S. & Ollendick T.H. (2024), The importance of practicing at home during and following cognitive behavioral therapy for childhood anxiety disorders: a conceptual review and new directions to enhance homework using mHealth technology, Clinical Child and Family Psychology Review 27: 602-625.
- Klein A.M., Hagen A., Rahemenia J., Gier E. de, Rapee R.M., Nauta M., Bruin E. de, Biesters J., Rijswijk L. van, Bexkens A., Baartmans J.M.D., Mobach L., Zimmermann R., Krause K., Bögels S.M., Ollendick T.H. & Schneider S. (2024), Combining one-session treatment with a homework program including app-based technology to enhance the treatment of childhood specific phobias: a study protocol of a multicenter pragmatic randomized controlled trial, Contemporary Clinical Trials Communications 41: 101346.
- Baartmans J.M.D., Steensel B.F.J.A. van, Kossakowski J.J., Klein A.M. & Bögels S.M. (2023), Intergenerational relations in childhood anxiety: a network approach, Scandinavian Journal of Psychology : .
- Amanvermez Y., Karyotaki E., Cuijpers P., Ciharova M., Bruffaerts R., Kessler R.C., Klein A.M., Wiers R.W. & Wit L. M. de (2023), Sources of stress among domestic and international students: a cross-sectional study of university students in Amsterdam, The Netherlands, Anxiety, Stress & Coping : .
- Ciharova M., Cuijpers P., Amanvermez Y., Riper H., Klein A.M., Bolinski F., Wit L.M. de, Heijde C.M. van der, Bruffaerts R., Struijs S., Wiers R.W. & Karyotaki E. (2023), Use of tailoring features and reasons for dropout in a guided internet-based transdiagnostic individually-tailored cognitive behavioral therapy for symptoms of depression and/or anxiety in college students, Internet Interventions 34: 100646.
- Wolters N.E., Mobach L., Wuthrich V.M., Vonk P., Heijde C.M. van der, Wiers R.W., Rapee R.M. & Klein A.M. (2023), Emotional and social loneliness and their unique links with social isolation, depression and anxiety, Journal of Affective Disorders 329: 207-217.
- Baartmans J.M.D., Steensel B.F.J.A. van, Kossakowski J.J., Klein A.M. & Bögels S.M. (2023), Intergenerational relations in childhood anxiety: a network approach, Scandinavian Journal of Psychology 65(2): 346-358.
- Baartmans J.M.D., Steensel F.J.A. van, Klein A.M. & Bögels S.M. (2022), The role of comorbid mood disorders in cognitive behavioral therapy for childhood social anxiety, Cognitive Therapy and Research 46: 983-991.
- Koelen J.A., Vonk A., Klein A., Koning L. de, Vonk P., Vet S. de & Wiers R. (2022), Man vs. machine: a meta-analysis on the added value of human support in text-based internet treatments (“e-therapy”) for mental disorders, Clinical Psychology Review 96: 102179.
- Mobach L., Rinck M., Becker E.S., Carl T., Klein A.M., Rapee R.M. & Hudson J.L. (2022), Facing uncertainty: interpretation of ambiguous emotional faces in childhood social anxiety disorder, Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology 51(6): 955-969.
- Reinholdt-Dunne M.L., Blicher A., Rinck M. & Klein A.M. (2022), Executive attention control impairments and social anxiety symptoms in children, Journal of Experimental Psychopathology 13(2): 1-9.
- Karyotaki E., Klein A.M., Ciharova M., Bolinski F., Krijnen L., Koning L. de, Wit L. de, Heijde C.M. van der, Ebert D.D., Riper H., Batelaan N., Vonk P., Auerbach R.P., Kessler R.C., Bruffaerts R., Struijs S.Y., Wiers R.W. & Cuijpers P. (2022), Guided internet-based transdiagnostic individually tailored Cognitive Behavioral Therapy for symptoms of depression and/or anxiety in college students: a randomized controlled trial, Behaviour Research and Therapy 150: 104028.
- Baartmans J.M.D., Steensel F.J.A. van, Klein A.M., Wiers R.W.H.J. & Bögels S.M. (2022), The role of parental anxiety symptoms in the treatment of childhood social anxiety disorder, Behaviour Research and Therapy 156: 104157.
- Nottage M.K., Oei N.Y.L., Wolters N., Klein A.M., Heijde C.M. van der, Vonk P., Wiers R.W. & Koelen J. (2022), Loneliness mediates the association between insecure attachment and mental health among university students, Personality and Individual Differences 185: 111233.
- Koelen J.A., Mansueto A.C., Finnemann A., Koning L. de, Heijde C.M. van der, Vonk P., Wolters N.E., Klein A., Epskamp S. & Wiers R.W. (2021), COVID‐19 and mental health among at‐risk university students: a prospective study into risk and protective factors, International Journal of Methods in Psychiatric Research 31: .
- Klein A.M., Wolters N.E., Bol E.J.M., Koelen J., Koning L. de, Roetink S.S.M., Blom J.J. van, Pronk T., Heijde C. van der, Salemink E., Bolinski F., Riper H., Karyotaki E., Cuijpers P., Schneider S., Rapee R.M., Vonk P. & Wiers R.W. (2021), Online computer or therapist-guided cognitive behavioral therapy in university students with anxiety and/or depression: study protocol of a randomised controlled trial, BMJ Open 11: e049554.
- Henricks L.A., Pouwels J.L., Lansu T.A.M., Lange W.G., Becker E.S. & Klein A.M. (2021), Prospective associations between social status and social anxiety in early adolescence, British Journal of Developmental Psychology 39(3): 462-480.
- Mobach L., Rapee R.M. & Klein A.M. (2021), The role of distorted cognitions in mediating treatment outcome in children with social anxiety disorder: a preliminary study, Child Psychiatry and Human Development : .
- Klein A.M., Liber J.M., Lang N.D.J. van, Reichart C., Nauta M., Widenfelt B.M. van & Utens E.M.W.J. (2021), The role of social skills in predicting treatment-recovery in children with a social anxiety disorder, Research on Child and Adolescent Psychopathology 49(11): 1461-1472.
- Cuijpers P., Smit F., Aalten P., Batelaan N., Klein A.M., Salemink E., Spinhoven P., Struijs S.Y., Vonk P., Wiers R.W., Wit L. de, Gentili C., Ebert D.D., Bruffaerts R., Kessler R.C. & Karyotaki E. (2021), The associations of common psychological problems with mental disorders among college students, Frontiers in Psychiatry 12: 573637.
- Bijsterbosch G., Mobach L., Verpaalen I.A.M., Bijlstra G., Hudson J.L., Rinck M. & Klein A.M. (2020), Validation of the child models of the Radboud Faces Database by children, International Journal of Behavioral Development 45: 146-152.