Universiteit Leiden

nl en

Onderzoeksproject

Boek Leer te Durven/DDD

In 2008 is in Nederland de interventie ‘Denken + Doen = Durven’ ontwikkeld (Bögels, 2008). Dit cognitieve gedragstherapie programma is bedoeld voor kinderen en jongeren tussen de 8 en 18 jaar met een angststoornis en wordt gegeven door een professional zoals een psycholoog, orthopedagoog of gedragswetenschapper. In 2013 is in Nederland ook de preventieve interventie ‘Leer te Durven!’ ontwikkeld (Simon & Bögels, 2013). Deze interventie richt zich op kinderen van 8 tot 12 jaar met verhoogde angstklachten en heeft als doel om te voorkomen dat deze klachten erger worden.

Contact
Anke Klein

De ‘Denken + Doen = Durven’  en 'Leer te Durven' interventies overlappen inhoudelijk sterk met elkaar en daarom wordt er door een team gewerkt aan een nieuwe, geïntegreerde versie.

Het team bestaat uit:

  • Susan Bögels is psycholoog, psychotherapeut, en mindfulness trainer, gespecialiseerd in Cognitieve Gedragstherapie en Mindfullness voor kinderen en ouders.
  • Ellin Simon is universitair hoofddocent Klinische Kinder- en Jeugdpsychologie aan de Open Universiteit. In haar onderzoek en onderwijs richt zij zich op het belang van vroegtijdig ingrijpen bij psychopathologie bij kinderen en jongeren.
  • Anke Klein is universitair hoofddocent bij de afdeling Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden. Haar onderzoek richt zich op de overdracht van angsten van ouders op hun kinderen, en de behandeling van internaliserende problemen over de gehele levensloop.
  • Bonny van Steensel is universitair docent bij de afdeling Pedagogische Wetenschappen (orthopedagogiek) aan de Universiteit van Amsterdam. Daar verzorgt zij onderwijs en doet zij wetenschappelijk onderzoek.

Voor meer informatie, bezoek de website: https://www.denkendoendurven.nl/

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.