Anika Bexkens
Hoogleraar Evidence Based Clinical Practice for Child and Adolescent Mental Health
- Naam
- Prof.dr. A. Bexkens
- Telefoon
- +31 71 527 6566
- a.bexkens@fsw.leidenuniv.nl
- ORCID iD
- 0000-0002-9577-8661
Anika Bexkens-Sifrim overbrugt de kloof tussen wetenschap, praktijk en onderwijs door haar rol als onderzoeker, clinicus en docent te combineren. Ze richt zich op evidence-based practice, wat inhoudt dat klinische beslissingen voor individuele cliënten worden genomen door klinische expertise en cliëntvoorkeuren te integreren met het beste wetenschappelijke bewijs. In haar onderzoek ontwikkelt ze diagnostische beoordelings- en interventiemodellen om de behandeling van angst bij jongeren met en zonder lichte verstandelijke beperking te verbeteren.
Meer informatie over Anika Bexkens
Nieuws
Promovendi
Anika Bexkens-Sifrim overbrugt de kloof tussen wetenschap, praktijk en onderwijs door haar rol als onderzoeker, clinicus en docent te combineren. Ze richt zich op evidence-based practice, wat inhoudt dat klinische beslissingen voor individuele cliënten worden genomen door klinische expertise en cliëntvoorkeuren te integreren met het beste wetenschappelijke bewijs. In haar onderzoek ontwikkelt ze diagnostische beoordelings- en interventiemodellen om de behandeling van angst bij jongeren met en zonder lichte verstandelijke beperking te verbeteren.
Onderzoek naar het verbeteren van de GGZ
In haar onderzoek richt Anika zich op het verbeteren van de geestelijke gezondheidszorg voor kinderen en adolescenten met en zonder verstandelijke beperking. Ze ontving een ZonMW Praktijkfellowship om een nieuwe interventie voor angstbehandeling bij adolescenten met een lichte verstandelijke beperking te ontwikkelen en te testen.
Facing Fears Together
In het project Facing Fears Together onderzoekt ze manieren om ervaringsdeskundige leeftijdsgenoten met angst en een lichte verstandelijke beperking te betrekken bij het behandelproces. Dankzij een subsidie van GGZ Delfland kon ze de reikwijdte van dit project uitbreiden, waarmee het voordeel van ervaringsdeskundige mentoren bij de behandeling van alle jongeren met angststoornissen wordt getest.
Het projectteam bestaat uit wetenschapper-practitioners die zowel in de praktijk als in onderzoek werken. Daarnaast heeft ze samen met collega's bij GGZ Delfland een onderzoekslijn ontwikkeld over het gebruik van VR tijdens therapie. Momenteel werken ze aan het verbeteren van therapie voor depressie met behulp van VR. Tot slot werkt Anika samen met collega Anke Klein aan het verbeteren van de behandeling voor kinderen en jongeren met zowel angst- als stemmingsproblemen.
Onderwijs
In haar onderwijs richt Anika zich op het trainen van toekomstige psychologen en gezondheidszorgpsychologen in evidence-based practice, een model voor klinische besluitvorming dat psychologen helpt de beste zorg, wetenschappelijk onderbouwde zorg te bieden. Ze is ook betrokken bij cursussen die klinische vaardigheden trainen, zoals diagnostische beoordeling en cognitieve gedragstherapie.
Korte CV
Anika Bexkens is hoogleraar binnen de sectie Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie van het Instituut Psychologie aan de Universiteit Leiden. Ze combineert deze positie met haar werk als klinisch psycholoog bij GGZ Delfland en LUBEC.
Ze behaalde haar master aan de Universiteit van Amsterdam in 2007 en promoveerde in december 2013, eveneens aan de Universiteit van Amsterdam. Anika's promotieproject richtte zich op risicogedrag bij adolescenten met een lichte tot borderline verstandelijke beperking en/of gedragsstoornis. Tijdens dit wetenschapper-practitioner project trainde ze ook als gezondheidszorgpsycholoog en rondde dit klinische opleidingstraject af in 2011.
Daarna begon ze in 2013 te werken aan de Universiteit Leiden, waar ze lid werd van de sectie Ontwikkelings- en Onderwijspsychologie.
In 2014 begon ze als gezondheidszorgpsycholoog bij GGZ Delfland, waar ze in 2020 haar postmaster klinisch psycholoog en psychotherapeut certificering voltooide.
Om wetenschap en praktijk verder te integreren, begon ze in 2021 bij de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie bij LUBEC, waar ze een team leidt dat zich richt op diagnostische beoordeling en behandeling van een breed scala aan ontwikkelings- en geestelijke gezondheidsproblemen, met een speciale focus op angst- en traumagerelateerde problemen. In 2023 begon ze als hoofd van het onderwijs in de postmaster klinische opleiding voor psychologen (GZ-opleiding).
Momenteel combineert ze deze rollen als professor, klinisch psycholoog en hoofdopleider, waarmee ze wetenschap, praktijk en onderwijs integreert.
Beurzen
- 2023: ZonMW Praktijkgericht Onderzoek in de Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ), Behandeling van comorbide angst en depressie bij kinderen en adolescenten. Combinatie van kindtherapie (CBT) en oudertherapie (SPACE). Mede-aanvrager met Dr. Anke Klein (€600.000).
- 2023: NWA-Wetenschapscommunicatie (WECOM). De kracht van wetenschapscommunicatie bij de vroege opsporing en behandeling van kinderen met angst en stress. Mede-aanvrager met Dr. Anke Klein, Dr. Marieke Bos en Prof. Dr. Michiel Westenberg (€150.000).
- 2022: GGZ Delfland: Facing Fears Together - Onderzoeksbudget voor promotieonderzoek Facing Fears Together. Verdere ontwikkeling van ervaringsdeskundige begeleide CBT voor adolescenten met een angststoornis zonder verstandelijke beperkingen.
- 2021: ZonMW Praktijkfellowship: Facing Fears Together voor jongeren met verstandelijke beperkingen: Ontwikkeling van ervaringsdeskundige begeleide CBT voor de behandeling van angststoornissen bij jongeren met verstandelijke beperkingen.
- 2021: Suffugium Beurs van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie voor een Proof-of-Concept (Single-Case Experimental Design) studie naar virtual reality gericht op het verbeteren van positieve affectiviteit bij adolescenten met een depressieve stoornis (€22.000).
- 2020: Onderwijsinnovatiebeurs van de Gemeente Leiden voor vroege herkenning en interventie van angstproblemen bij kinderen en adolescenten, en het opzetten van duurzame samenwerking met primair en voortgezet onderwijs in Leiden (€50.000).
- 2019: Onderzoeksbudget toegekend aan mijn onderzoeksteam door GGZ Delfland voor promotieproject over virtual reality behandeling ter verbetering van positieve affectiviteit bij adolescenten en volwassenen met een depressieve stoornis. De kandidaat is een geregistreerd gezondheidszorgpsycholoog.
Hoogleraar Evidence Based Clinical Practice for Child and Adolescent Mental Health
- Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Instituut Psychologie
- Ontwikkelings- & Onderwijspsychologie
- Klein A.M., Hagen A., Rahemenia J., Gier E. de, Rapee R.M., Nauta M., Bruin E. de, Biesters J., Rijswijk L. van, Bexkens A., Baartmans J.M.D., Mobach L., Zimmermann R., Krause K., Bögels S.M., Ollendick T.H. & Schneider S. (2024), Combining one-session treatment with a homework program including app-based technology to enhance the treatment of childhood specific phobias: a study protocol of a multicenter pragmatic randomized controlled trial, Contemporary Clinical Trials Communications 41: 101346.
- Draai D.A. van der, Duijn E. van, Beurs D.P. de, Bexkens A. & Beekman A.T.F. (2021), Factors of specialized mental health care use in the Netherlands: a scoping review applying Andersen-Newman's care utilization model, Health Services Insights 14: 1-13.
- Olivier E., Roos C. de & Bexkens A. (2021), Eye movement desensitization and reprocessing in young children (ages 4-8) with posttraumatic stress disorder: a multiple-baseline evaluation (Sept, 10.1007/s10578-021-01237-z, 2021), Child Psychiatry and Human Development : .
- Asscheman J.S., Zanolie K., Bexkens A. & Bos M.G.N. (2020), Mood variability among early adolescents in times of social constraints: a daily diary study during the COVID-19 pandemic, Open Science Framework : .
- Dekkers T.J., Popma A., Sonuga-Barke E.J.S., Oldenhof H., Bexkens A., Jansen B.R.J. & Huizenga H.M. (2020), Risk taking by adolescents with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): A behavioral and psychophysiological investigation of peer influence, Journal of Abnormal Child Psychology 48: 1129-1141.
- Wagemaker E., Huizenga H.M., Dekkers T.J., Escury-Koenigs A.L.C. d', Salemink E. & Bexkens A. (2020), When do those "risk-taking adolescents" take risks? The combined effects of risk encouragement by peers, mild-to-borderline intellectual disability and sex, Journal of Abnormal Child Psychology 48(4): 573-587.
- Wagemaker E., Huizenga H.M., Dekkers T.J., Escury-Koenigs A.L.C. d', Salemink E. & Bexkens A. (2020), “Je bent een loser als je stopt!” De rol van groepsdruk bij risicogedrag van jongeren met een licht verstandelijke beperking, Tijdschrift Kinder- en Jeugd Psychotherapie 47(3): 41-55.
- Dekkers T.J., Huizenga H.M., Popma A., Bexkens A., Zadelaar J.N. & Jansen B.R.J. (2020), Decision-making deficits in adolescent boys with and without Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): an experimental assessment of associated mechanisms, Journal of Abnormal Child Psychology 48(4): 495-510.
- Dekkers L.M.S., Bexkens A., Hofman A.D., Boeck P. de, d'Escury A.L.C. & Huizenga H.M. (2019), Formal modeling of the resistance to peer influence questionnaire: A comparison of adolescent boys and girls with and without mild-to-borderline intellectual disability, Assessment 26(6): 1070-1083.
- Bexkens A., Huizenga H.M., Neville D.A., d'Escury-Koenigs A.L.C., Bredman J.C., Wagemaker E. & Van der Molen M.W. (2019), Peer-influence on risk-taking in male adolescents with mild to borderline intellectual disabilities and/or behavior disorders, Journal of Abnormal Child Psychology 47(3): 543-555.
- Wagemaker E., Bexkens A., Dekkers T.J., Salemink E. & Huizenga H.M. (2019), LVB-jongeren en groepsdruk, Kind en Adolescent Praktijk 18(1): 33-35.
- Maric M., Bexkens A. & Bogels S.M. (2018), Is clinical anxiety a risk or a protective factor for executive functioning in youth with ADHD? A meta-regression analysis, Clinical Child and Family Psychology Review 21(3): 340-353.
- Dekkers T.J., Agelink van Rentergem J.A., Koole A., Wildenberg W.P.M. van den, Popma A., Bexkens A., Diekmann A., Stoffelsen R. & Huizenga H.M. (2018), Time-on-task-effecten bij kinderen met en zonder ADHD: Uitputting van executieve functies of uitputting van motivatie?, Tijdschrift voor Neuropsychologie 13(3): 179-191.
- Bexkens A., Petry K., Graas D. & Huizinga M. (2018), Kinderen met een licht verstandelijke beperking binnen het regulier onderwijs: Een visie op M-decreet en Passend onderwijs, Zorgbreed 59: 8-14.
- Huizinga M., Graas D. & Bexkens A. (2017), Kinderen met een licht verstandelijke beperking in het passend onderwijs. Visie op ondersteuning in de klas. Apeldoorn: Garant.
- Dekkers T.J., Agelink van Rentergem J.A., Koole A., Van den Wildenberg W.P.M., Popma A., Bexkens A., Stoffelsen R., Diekmann A. & Huizenga H.M. (2017), Time-on-task effects in children with and without ADHD: Depletion of executive resources or depletion of motivation?, European Child and Adolescent Psychiatry 26(12): 1471-1481.
- Bexkens A., Collot d’Escury A., Molen M. van der & Huizenga H. (2017), Risicogedrag bij jongeren met een licht verstandelijke beperking. In: Didden R., Moonen X. & Douma J. (red.), Met het oog op behandeling 4. Utrecht: Landelijk Kenniscentrum LVB en Expertisecentrum de Borg. 143-146.
- Bexkens A., Jansen B.R.J., Van der Molen M.W. & Huizenga H.M. (2016), Cool decision-making in adolescents with behavior disorder and/or mild-to-borderline intellectual disability, Journal of Abnormal Child Psychology 44(2): 357-367.
- Dekkers T.J., Popma A., Agelink van Rentergem J.A., Bexkens A. & Huizenga H.M. (2016), Risky decision making in attention-deficit/hyperactivity disorder: A meta-regression analysis, Clinical Psychology Review 45: 1-16.
- Dekkers T.J., Agelink van Rentergem J.A., Popma A., Bexkens A. & Huizenga H.M. (2016), Risicovol beslisgedrag bij ADHD: een metaregressieanalyse, Neuropraxis 20(6): 170-176.
- Graas D., Bexkens A. & Huizinga M. (1 augustus 2015), Passend is dat onderwijs pas als ook het kind er beter van wordt. NRC Handelsblad.
- Graas D., Bexkens A. & Huizinga M. (2015), Passend onderwijs voor kinderen met een licht verstandelijke beperking: terugblikken en vooruitzien, Tijdschrift voor Orthopedagogiek 54: 384-399.
- Bexkens A., Graas D. & Huizinga M. (2014), Kinderen met een LVB in het passend onderwijs: als dat maar goed gaat, De psycholoog 49: 24-29.
- Bexkens A., Ruzzano L., Callot d' Escury-Koenigs A.M.L., Van der Molen M.W. & Huizenga H.M. (2014), Inhibition deficits in individuals with intellectual disability: A meta-regression analysis, Journal of Intellectual Disability Research 58(1): 3-16.
- Huizenga H.M., Van der Molen M.W., Bexkens A. & Van den Wildenberg W.P.M. (2013), Formal models of "resource depletion", Behavioral and Brain Sciences 36(6): 694-695.
- Huizenga H.M., Van der Molen M.W., Bexkens A., Bos M.G.N. & Van den Wildenberg W.P.M. (2012), Muscle or motivation? A stop-signal study on the effects of sequential cognitive control, Frontiers in Psychology 3: e126.
- Zeguers M.H.T., Snellings P., Tijms J., Weeda W.D., Tamboer P., Bexkens A. & Huizenga H.M. (2011), Specifying theories of developmental dyslexia: a diffusion model analysis of word recognition, Developmental Science 14(6): 1340-1354.
- Bexkens A., Bredman J., d'Escury-Koenigs A.L.C., Huizenga H. & Van der Molen M. (2010), Peer-influences on risk-taking in adolescents with mild ID, 23(5): 520-520.
- Bexkens A., Collot d'Escury A., Huizenga H. & Molen M.W. van der (2009), Risicogedrag bij jongeren met een licht verstandelijke beperking, Onderzoek & Praktijk 7: 14-17.
- Hoofdopleider GZ opleiding K&J, regio Leiden
- Klinisch Psycholoog