Merk jij soms dat je staat te zweten voor de klas terwijl je studenten achterover leunen? Jij je eigen vragen vaker beantwoordt dan de studenten dat doen? Zijn je studenten vooral bezig met het halen van een goed cijfer met minimale inspanning?
Diversiteit en inclusie zijn kernwaarden van de Universiteit Leiden en de Faculteit der Rechtsgeleerdheid heeft de ambitie uitgesproken om beide te verbeteren binnen het onderwijs. Daarbij heeft onze faculteit niet alleen een eigen website over dit thema, maar ook een eigen coördinator Diversiteit en Inclusie.
“Dat antwoord had ik niet”… “Echt geen idee”… “Moest ik die uitspraak echt helemaal lezen?... Sorry, vandaag ben ik niet voorbereid.” Antwoorden die menig docent wel eens heeft gekregen tijdens een werkgroep. Meestal ga je dan, na enig aandringen en licht teleurgesteld, door naar een student(e) die wel goed is voorbereid en actief wil meedoen.
‘Aan het einde van een bewogen dag, voel ik me geroepen om iedereen hier aanwezig een duidelijke boodschap mee te geven’, zei Ton Liefaard tijdens de opening van het Rondetafelgesprek van de Kernvisie BRUIST op donderdag 25 mei.
Het is april 2023 en we zijn onderweg met de kernvisie! In deze tweede kernvisieblog ga ik als projectleider van de kernvisie in op wat ik hoop dat de kernvisie de faculteit kan brengen, op de kortere én de lange termijn.
We zijn begonnen! Met de Kernvisie – …de wat? Bij sommigen is de Kernvisie bekend, bij anderen minder. De komende tijd zal de Kernvisie op steeds meer plekken zichtbaar worden in onze faculteit.