Waarom moet collectief leren in de praktijk hersteld worden?
Waarom is het van belang om het collectief leren in de praktijk te herstellen? Jet Bussemaker, hoogleraar wetenschap, beleid en maatschappelijke impact, in het bijzonder in de zorg, schrijft hierover in het Tijdschrift voor Sociale Vraagstukken.
Volgens Bussemaker is het collectief leren verloren gegaan door de invloed van new public management (NPM). Bussemaker benadrukt de noodzaak van principes zoals het uitgaan van de eigen kracht van de burger, proactief werken en integrale aanpakken. Ze bekritiseert de impact van NPM, die leidde tot een focus op groei en efficiëntie ten koste van publieke en professionele waarden.
Daarnaast wijst Bussemaker op de nadelige effecten van de dominantie van evidence-based practice (EBP) en de nadruk op meetbaarheid en standaardisatie. Bussemaker vertelt dat de combinatie tussen NPM en EBP leidde tot een ommekeer van handelen op basis van intuïtie en eigen ervaring, naar autoriteit die tot stand komt na een kritische beoordeling van de wetenschappelijke literatuur.
Het proces van collectief leren richt zicht op 'oprechte nieuwsgierigheid en het begrijpen van elkaars taal, begrippen en lessen voor interventies, zowel van professionals onderling als met en van burgers.' De oplossing kan worden gevonden in maatschappelijke en professionele waarden, zoals verbinden, samenwerken, verheffen en ambachtelijkheid.
Lees het hele artikel op de website van Sociale Vraagstukken