Geesteswetenschappers over de protesten rond Black Lives Matter
Karwan Fatah-Black sprak tijdens de Leidse protesten voor Black Lives Matter en sprak dit weekend in verschillende media over dit onderwerp. Ook Sara Polak, Gert Oostindie en Michiel van Groesen deelden hun kennis over de protesten en alles wat daaromheen gebeurt. Een overzicht van de berichten in de media:
Karwan Fatah-Black
Karwan Fatah-Black is historicus en docent koloniaal verleden. Een greep uit de media waarin hij de protesten duidde:
NOS
'De protesten gaan over racisme en dat heeft twee kanten', zegt Fatah-Black. 'Racisme is niet alleen onaardig doen tegen zwarte mensen. Het gaat ook over de zelfoverschatting van witte mensen, en het idee dat zij de dragers zijn van de beschaving. De beelden drukken dat gedachtegoed uit.'
'M' op NPO
Helpt de wereldwijde beeldenstorm in de strijd tegen racisme? In onder meer Amerika, Engeland en België worden standbeelden van omstreden figuren uit de geschiedenis zoals slavenhandelaar Edward Colston, vernield of neergehaald door anti-racisme demonstranten. Er raast een beeldenstorm over de wereld, maar helpen deze acties in de strijd tegen racisme?
Trouw
'De enorme opkomsten zijn niet alleen te verklaren uit het voortslepende debat over Zwarte Piet. Het gaat ook over de toeslagenaffaire bij de Belastingsdienst, waar mensen vanwege hun dubbele nationaliteit zijn aangepakt. Of over de mensen die minder kans maken als ze solliciteren onder hun eigen naam.'
Reformatorish Dagblad
'De roep om de standbeelden van de leiders van de Amerikaanse Confederatie weg te halen, is niet nieuw.' Fatah-Black wijst in dit verband op een uitspraak van de American Historical Association, de grootste vereniging van historici in de VS. 'Zij riepen al eerder op tot bezinning bij deze beelden. Ze zouden segregatie bevorderen. Ook de zuidelijke vlag is omstreden; die wordt gezien als een symbool van racisme. In dit verband is het begrijpelijk dat Pelosi oproept tot het weghalen van de beelden.'
Den Haag FM
Fatah-Black vindt dat de Gouden Koets verplaatst zou moeten worden naar een museum. 'De Gouden koets is duidelijk een verwijzing naar de koloniale onderdanigheid, met de Indiërs en mensen van Afrikaanse afkomst die de witte vrouw handelsgoederen brengen.'
Leiden Sleutelstad en Leidsch Dagblad
Karwan Fatah-Black sprak tijdens de Leidse protesten voor Black Lives Matter.
Sara Polak
Sara Polak is universitair docent, onder andere bij North American Studies (MA) en bestudeert de literatuur en cultuur van de Verenigde Staten. Ze specialiseerde zich in mediacommunicatie van Amerikaanse presidenten en op de rol die verhalen spelen bij het vormen van een collectieve identiteit.
RTL nieuws
Op verschillende plekken in Amerika zijn deze week standbeelden van hun sokkel getrokken. Robert E. Lee, Jefferson Davis en zelfs Christoffel Columbus moesten eraan geloven. Maar wie waren deze mensen eigenlijk? Sara Polak beantwoordt een aantal vragen.
Gert Oostindie
Gert Oostindie is hoogleraar Koloniale en postkoloniale geschiedenis.
Rijnmond.nl
'De Gouden Eeuw is nu een beladen term. Je mag nog steeds heel trots zijn op Rembrandt, dat is prima. Maar het is ook de tijd waarin we begonnen met kolonialisme. Het is hypocriet om trots te zijn op het een en te doen of het ander niet is gebeurd. Het motto is lang geweest: vergeten en verdringen. Nu komt het terug.'
Op dit moment is Oostindie met zijn collega's druk bezig de laatste hand te leggen aan het onderzoek naar kolonialisme in Rotterdam. Rond 1 oktober worden drie boeken gepresenteerd. Een over de koloniale geschiedenis van Rotterdam, een over het slavernijverleden en een over de erfenissen van deze geschiedenis.
Michiel van Groesen
Michiel van Groesen is hoogleraar zeegeschiedenis
NRC
'In Piet Hein hebben de Nederlandse actievoerders wel een ‘intrigerend’ doelwit gekozen.' Want de Zilvervloot hielp wel de verovering van Brazilië te financieren, 'maar je kunt hem niet rechtstreeks met slavernij in verband brengen'. In de tijd dat Hein in dienst van de West-Indische Compagnie oorlog voerde met Spanje, van 1624 tot 1629, 'was nog helemaal geen sprake van Nederlandse slavernij'.