Toegepaste taalkunde
Tweedetaalverwerving
Het onderzoek binnen dit domein combineert conceptuele en praktische perspectieven op het gebied van het leren en doceren van tweede talen.
Aan het LUCL wordt er onderzoek gedaan naar hoe tweede talen worden aangeleerd, en hoe het doceren en beoordelen van tweede talen kan worden verbeterd. De wetenschappers aan het LUCL werken dan ook intensief samen met het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsonderzoek en Nascholing (ICLON).
Onderzoek
- Jill Jeffery doet onderzoek naar de academische schrijfvaardigheid op of na de middelbare school. Hierbij bekijkt ze hoe een goede schrijfvaardigheid wordt geconceptualiseerd in het onderwijsbeleid, de academische normen, grootschalige beoordelingen en onderwijspraktijken.
- Nivja de Jongs onderzoek naar beoordeling en spreekvaardigheid combineert eveneens conceptuele en praktische opvattingen. Zij onderzoekt onder andere het construct van de spreekvaardigheid en de manieren waarop spreekvaardigheid kan worden onderwezen in de klas.
- Paz Gonzalez’ onderzoek richt zich op het verwervingsproces van grammaticale fenomenen, met name op de manier waarop het gebruik van aspect en tense in de tweede taal goed kan worden beschreven. Uit dit onderzoek volgen ook praktische aanbevelingen voor het onderwijs.