Games: Homo ludens in actie
- Type gastles
- digitale gastles
- Taal
- Nederlands
- Lesduur
-
1 lesuur (50 min.)
2 lesuren (100 min.)
- Interesse(s)
-
cultuur, geschiedenis, religie en filosofie
gedrag en maatschappij
taal, literatuur en communicatie - Schoolvak
-
Maatschappijleer
Geschiedenis
Filosofie - Docenten
- Angus Mol (Universitair hoofddocent) Nadira Saab (Hoogleraar Onderwijswetenschappen)
Toelichting
Gamen is vaak veel leuker dan huiswerk maken, maar stel: je maakt van je huiswerk een game, is het huiswerk dan ook leuker? En leer je er dan nog net zo veel van? In deze digitale gastles bespreken Nadira Saab (Lerarenopleiding) en Angus Mol (Geschiedenis) welke elementen gamen zo leuk (en verslavend) maken, en hoe deze elementen gebruikt kunnen worden in het onderwijs. Homo ludens, de spelende mens, komt in actie in deze digitale gastles over alle soorten games: van het bordspel Monopoly tot de videogame Assassin’s Creed.
Digitale gastlessen behandelen in een 10 minuten durende video wetenschappelijke vraagstukken over maatschappelijk relevante thema’s. Met de activerende werkvormen in de bijgeleverde docenthandleiding beslaat deze digitale gastles 1 lesuur.
Meer weten
...over Gamen of onderzoek?
- Wetenschapsdossier Brein en gedrag in ontwikkeling
- Gamen op school
- Stichting Value (RoMeincraft)
- Loket Profielwerkstukken
...over de betrokken faculteiten en opleidingen?
- Faculteit Geesteswetenschappen
- Leiden University Centre for Digital Humanities
- Instituut voor Geschiedenis
- ICLON
- Lerarenopleidingen