Dutch Annual Linguistics Day
The AVT, Anéla, and LOT annually organise the Dutch Annual Linguistics Day, where all linguists in the Netherlands meet up.
Dutch Annual Linguistics Day 2024
The most recent Dutch Annual Linguistics Day, co-organised by AVT, LOT and Anéla, took place on Friday 2 February 2023, in Utrecht at Drift 21-25.
Here is the book of abstracts (including the programme).
We enjoyed the reconnection with colleagues, and the inspiring keynote duo presentation about ‘Multilingualism in educational settings’ (see below). As usual, the DALD was concluded with the annual Taalgala, where the AVT/Anéla Dissertation Award and the LOT Popularization Prize were awarded. This year, special attention was paid to the winners of the LOT Big Questions Award, as well as to Nota Bene, AVT’s and BKL’s (Belgian Circle for Linguistics) brand new journal.
-
An interested audience listened to the varied presentations -
'A ship full of words': Margot van den Berg and Jeroen van Ravenhorst presented the travelling exhibition realised with last years LOT Popularization prize -
Eva van Lier explained her team's plan for an Urban Field Station as the winners of the LOT Big Questions prize
Keynote 'Multilingualism in educational settings - insights from research in Flanders and the Netherlands'
To highlight the Belgian-Dutch collaboration in the new journal Nota Bene, we invited Joana Duarte (Rijksuniversiteit Groningen) and Orhan Agirdag (KU Leuven & Universiteit van Amsterdam) to jointly present on 'Meertaligheid in het onderwijs – inzichten uit onderzoek van Vlaanderen en Nederland'. Here is their abstract:
"Iedere docent krijgt in de praktijk te maken met meertaligheid. Vreemde talen, buurtalen, streektalen of migrantentalen: zichtbaar of niet, meertaligheid is er in de samenleving en op onze scholen (Duarte et al, 2022). Alhoewel België en Nederland rijk zijn aan taaldiversiteit, blijft het onderwijssysteem in onze landen hardnekkig eentalig georiënteerd (Agirdag, 2020). Dat betekent dat er op veel scholen van uit wordt gegaan dat voornamelijk Nederlands als instructietaal moet worden gebruikt.
In onze lezing stellen wij deze taalbadbenadering ter discussie en presenteren wij recente inzichten uit onderzoek van Vlaanderen en Nederland rondom onderwijs, gebaseerd op hoge verwachtingen, een warm-strenge aanpak op scholen en meertalig onderwijs. Wij laten zien wat er op scholen gebeurt als leerlingen met een meertalige achtergrond zich niet hoeven aan te passen aan de taal en cultuur van Nederland en België. Deelnemers zullen bovendien ook meertalig onderwijs in de praktijk ervaren."
-
The many benefits and possibilities of multilingual education became crystal clear during this enthusing duo presentation -
The audience got a chance to experience first hand an immersive Portuguese 'language bath' -