Stages en praktijkervaring opdoen
Fase 2: Uitvoering
Als je een stageplaats hebt gevonden, begin je met het maken van je stageplan. Het doel van het stageplan is het vertalen van de algemene stagedoelen in jouw persoonlijke leerdoelen. Per doel beschrijf je de werkzaamheden die je bij de stage-instelling gaat uitvoeren. Het stageplan wordt opgesteld door de student in overleg met de stagedocent en –begeleider.
Tijdens de stage krijg je begeleiding vanuit de opleiding en vanuit de stage-instelling.
Stagedocent
Vanuit de opleiding word je begeleid door je stagedocent. De begeleiding bestaat uit individuele gesprekken en/of een aantal groepsbijeenkomsten. De stagedocent zal je vragen om kritisch te reflecteren op je leerproces. Je stagedocent bekijkt ook of je stageplan voldoende diepgang heeft en beoordeelt je stageverslag aan het eind van je stage.
Stagebegeleider
De stagebegeleider is je dagelijks begeleider in de organisatie/instelling waar je stage loopt. Hij of zij geeft je de kans om nuttige praktijkervaring op te doen binnen de instelling en zorgt dat je over de noodzakelijke faciliteiten beschikt om je taken op de stageplaats uit te kunnen voeren.
Reflectie
Tijdens de stage maak je een aantal (reflectie)opdrachten, waarin het academisch karakter van je stage aan bod komt. Denk hierbij aan een reflectie op je voortgang, een beschrijving van de theoretische achtergrond van het onderzoeksproject waaraan je deelneemt, een analyse van de stage-instelling of een beschrijving van de wetenschappelijke inzichten die richtinggevend zijn voor het praktisch handelen binnen de instelling. Deze opdrachten bespreek je met je stagedocent en/of medestudenten.
Tussentijdse evaluatie
Halverwege je stage vindt een tussentijdse evaluatie plaats. Het doel van de tussentijdse evaluatie is na te gaan hoever je bent met het behalen van je persoonlijke leerdoelen en vaststellen of er aanpassingen nodig zijn in de werkzaamheden die je doet. Eventuele knelpunten komen aan de orde en er wordt gezamenlijk gezocht naar een oplossing of volgende stap in je leerproces.