Informatieoverdracht
Wat wil je weten over het pleegkind in je klas?
Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.
Verlaat onze website om deze video te bekijken.Checklist
Als er een pleegkind in de klas komt, zijn er een aantal zaken die je meteen over dit kind moet weten. Je vindt de vragen die je aan pleegouders en de vorige school kunt stellen in de checklist.
Uitleg over thema’s in de checklist:
Zorg dat je weet wie het gezag over het pleegkind uitoefent, zodat je bij het maken van belangrijke beslissingen de juiste persoon benadert.
Is er sprake van een geheime plaatsing? Dan is het voor de veiligheid van het kind belangrijk dat de ouders niet weten waar hun kind woont en op school zit. Let dus op dat de naam van het kind niet te vinden is op openbare leerlingenlijsten, de nieuwsbrief of de schoolwebsite. Publiceer ook geen foto’s van het kind!
Een plaatsing kan tijdelijk of langdurig van aard zijn. Vraag na of dit bekend is, zodat je kunt inschatten hoe lang het kind in je klas blijft. Je weet dan ook of het kind mogelijk onzeker is of spanningen ervaart over de duur van de plaatsing.
Vraag na om wat voor type plaatsing het gaat en of het kind nog moet wennen aan de pleegouders. Soms is de nieuwe gezinssituatie meteen vertrouwd, bijvoorbeeld als de pleegouders bekenden of familie van het kind zijn (zoals grootouders of kennissen). In dat geval spreken we van een netwerkplaatsing. Als de pleegouders géén bekenden of familie van het kind zijn, is er sprake van een bestandsplaatsing. Deze situatie is voor het kind natuurlijk minder vertrouwd dan een netwerkplaatsing.
Veel pleegkinderen komen eerst in een crisispleeggezin terecht, waarna ze naar een volgend pleeggezin gaan. Mogelijk is er daarna nog een overplaatsing (of meerdere). Omdat het aantal overplaatsingen van een kind vaak samen hangt met meer moeite om volwassenen te vertrouwen, is het goed hier meer informatie over op te vragen.
De reden waarom een kind niet meer bij de ouders kan wonen, kan je helpen om gedrag in de klas te begrijpen. Het is ook van belang om in te schatten hoe je met een kind om moet gaan. Een kind dat seksueel misbruik heeft meegemaakt wil bijvoorbeeld niet zomaar aangeraakt worden.
Als de informatieoverdracht tussen oude en nieuwe school lang duurt, neem dan zelf het initiatief door contact op te nemen met de vorige school/leerkracht. Bij problemen kun je dan beter inschatten of dit al langer speelt of een recente oorzaak heeft.