Contact met pleegouders
Waarom is dit belangrijk? En hoe pak je het praktisch aan?
Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.
Verlaat onze website om deze video te bekijken.Spanningen thuis
Goed contact onderhouden met ouders van leerlingen is altijd van belang, zo weet je namelijk of er thuis mogelijk spanningen zijn. Bij pleegkinderen is dat extra belangrijk, want deze kinderen hebben veel om gespannen over te zijn. Denk bijvoorbeeld aan wat ze thuis hebben meegemaakt, de duur van de plaatsing, of contact met hun ouders. Als je weet of een kind ergens gespannen over is, kun je gedrag in de klas beter plaatsen en kun je het kind ook beter helpen.
Informatie voor therapie
Pleegkinderen hebben vaak een hoop meegemaakt en volgen mogelijk een therapie om te herstellen. Dat kan gerelateerd zijn aan een traumatische gebeurtenis, maar er kan ook gewerkt worden aan gehechtheidsproblemen. In het laatste geval wordt er gekeken naar de interacties met de pleegouders. Het kan dan belangrijk zijn om te weten of een kind zich bij de pleegouders anders gedraagt dan bijvoorbeeld bij de leerkracht. Dit kan helpen bij het duiden van gedrag en bij de behandeling.
Communicatie vormgeven
De communicatie met pleegouders kun je op verschillende manieren vormgeven. De ene leerkracht vindt het prettig om te mailen, de andere leerkracht houdt van persoonlijk contact. Veel pleegouders geven aan dat een schriftje over en weer handig kan werken.
- Het voordeel van een schrift is dat alles bewaard blijft zodat je ook terug in de tijd kan lezen wat er gebeurd is. Als kinderen in het weekend bij hun ouders zijn geweest, kan maandag een moeilijke dag zijn. Als je in het schriftje leest dat er inderdaad een bezoek is geweest, kun je het gedrag van het kind beter duiden.
Daarnaast is het handig dat een schrift twee kanten uit werkt: soms ziet een leerkracht weinig problemen, maar heeft een kind thuis juist veel woedeaanvallen. Dit is belangrijk om te weten voor pleegouders.