PhD-project
Het verbeteren van LLA-literatuuronderwijs door CLIL en disciplinaire geletterdheid
Hoe kan een CLIL-aanpak, met een focus op Disciplinary Literacies, het literatuuronderwijs van het LLA-programma in de bovenbouw van TTO verbeteren?
- Looptijd
- 2024 - 2028
- Contact
- Marjolein Lansing
- Financiering
- Dudoc Alfa
Het Engels A Language and Literature (LLA) programma van het International Baccalaureate (IB) wordt in Nederland gegeven aan leerlingen in de bovenbouw TTO (havo en vwo). Nederlandse TTO-leerlingen hebben vaak moeite met de hoge taalkundige en cognitieve eisen van het LLA-curriculum en scoren daardoor doorgaans lager dan het wereldgemiddelde.
Een sterkere integratie van de 4C's van Content and Language Integrated Learning (CLIL) zou dit kunnen verbeteren. Eerdere studies tonen echter aan dat taaldocenten moeite hebben om deze 4C's te combineren binnen een CLIL-aanpak. Disciplinary literacies, dat zich richt op het begrijpen van hoe kennis wordt geconstrueerd en de vakspecifieke manieren van lezen, schrijven en redeneren binnen een discipline, zou een oplossing kunnen bieden. Dit project onderzoekt hoe deze aanpak kan worden toegepast in het literatuuronderwijs binnen deze context.
Lees de uitgebreide onderzoeksbeschrijving (in het Engels).