Proefschrift
Enhancing Performance and Motivation in Lower Secondary Education
Stimuleren van Prestaties en Motivatie in de Eerste Jaren van het Voortgezet Onderwijs
- Auteur
- Lindy Wijsman
- Datum
- 30 mei 2018
- Links
- Promotie
- Nieuwsbericht
Dit proefschrift gaat over de ontwikkeling van motivatie en prestaties van leerlingen in klas 1 t/m 3 van de middelbare school en vond plaats in de context van GUTS (Gedifferentieerd Uitdagen van Talent op School). Deze innovatie is erop gericht prestaties te verhogen en motivatie te stimuleren door (1) ‘talentlessen’ waarin leerlingen uitgedaagd worden in vakken die zij zelf aangeven als favoriete vakken, en (2) een verhoogde overgangsnorm. In het proefschrift zijn vier studies opgenomen: (1) de ontwikkeling van rapportcijfers in klas 1 t/m 3; (2) de relaties tussen motivatie en rapportcijfers bij favoriete en niet favoriete vakken van leerlingen; (3) de perceptie van leerlingen over de talentlessen in GUTS in relatie tot hun motivatie voor het betreffende vak; en (4) de motivatie en prestaties van leerlingen in GUTS, in vergelijking met verschillende vergelijkingsgroepen. We vonden een dalende trend van prestaties en een wisselende relatie tussen motivatie en cijfers bij favoriete en minder favoriete vakken. Daarnaast ervaarden leerlingen de talentlessen als motiverend, en zagen we deze motiverende werking ook terug in de motivatie voor het vak. Tenslotte hadden leerlingen in GUTS een hoger niveau prestaties en motivatie dan andere leerlingen, maar is de dalende trend hiervan niet voorkomen.