Universiteit Leiden

nl en

Proefschrift

Bridging the gap between macro and micro

Hoe helpen demonstratie-experimenten in de klas leerlingen om te leren chemisch redeneren?

Auteur
Marie-Jetta den Otter
Datum
06 december 2023
Links
Fulltext in Leiden University Scholarly Publications

Door een nieuw examenprogramma kwam in het scheikundeonderwijs meer nadruk op het ontwikkelen van het micro-macrodenken (structure-property reasoning (SPR)). Leerlingen op de middelbare school zijn beginners in de scheikunde. Zij zijn georiënteerd op de waarneembare wereld om ons heen, het macroniveau. Met micro-macrodenken moeten ze eigenschappen van stoffen als water of benzine op macroniveau verklaren. Dit doen ze met het niveau van de deeltjes. Deze deeltjes zijn niet met het blote oog is te zien, en noemen we daarom het microniveau. Leerlingen vinden deze manier van redeneren moeilijk om te leren.

Omdat de deeltjes niet te zien zijn, wordt er gewerkt met modellen. Leerlingen vinden het lastig om met de grenzen van modellen om te gaan. Hierdoor ontstaan misconcepten en moeilijkheden in het aanleren van het micro-macrodenken. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het laten zien van chemische fenomenen in de klas helpt om dit type redeneren te leren. Docenten laten deze chemische fenomenen zien in demonstratie-experimenten en leggen het daarna uit op microniveau. Zo stimuleren ze de ontwikkeling van micro-macrodenken bij leerlingen.

Deze website maakt gebruik van cookies.  Meer informatie.