Publicatie
Bouwplannen voor toekomstbestendige curricula
Perspectieven zouden het fundament van een toekomstbestendig curriculum in alle onderwijssectoren moeten zijn
- Auteur
- Fred Janssen
- Datum
- 20 juli 2020
Met enige regelmaat laait de discussie op over de inrichting van toekomstbestendig onderwijs in alle onderwijssectoren. Het gaat dan in essentie om twee vragen:
- Wat is echt de moeite waard om leerlingen en studenten te leren?
- Hoe kunnen leerlingen of studenten dit leren?
In de maatschappelijke discussie over beide vragen is er sprake van een voortdurende en onproductieve pendelbeweging. Voorstanders van een traditionele benadering houden een pleidooi voor de overdracht van specifieke vakinhouden. Terwijl voorstanders van een progressieve benadering van mening zijn dat het gaat om het ontwikkelen van algemene vaardigheden aan de hand van vakoverstijgende kwesties.
In onderstaande bijdragen worden bouwplannen voor een derde weg uitgewerkt om deze onproductieve pendelbeweging te beëindigen. Wij beargumenteren dat perspectieven het fundament van een toekomstbestendig curriculum zouden moeten zijn. Perspectieven zijn manieren van kijken, denken en werken. Ze vormen het onmisbaar denkgereedschap voor leerlingen en studenten om grip te krijgen op complexe situaties en om kennis te ontwikkelen en samenhangend te organiseren. Bovendien kunnen curriculumontwikkelaars en docenten perspectieven gebruiken als ontwerpgereedschap voor het ontwerpen van hun onderwijs, van lessen tot doorlopende leerlijnen.
Wat is de moeite waard om leerlingen en studenten te leren?
- Wat willen we onze kinderen leren?
- Biesta's drieslag als denkstopper
- Biesta's wenkend en wijkend wonderland
- De gevaarlijke mythe van de brede vaardigheden
- Kerndoelen herzien? Ja graag. Maar hoe dan?
- Grip krijgen op complexiteit
- Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen?
- Samenhang? Ja graag. Maar hoe dan?
Hoe kunnen leerlingen en studenten dit leren?
- Grip krijgen op complexiteit
- Vragen leren stellen voor het leven
- Motiveren, gedifferentieerd uitdagen én formatief evalueren
- Diep leren op afstand
- Stel de juiste vraag
- Wat is echt de moeite waard om te onderwijzen?
- Uitdagend gediffentieerd vakonderwijs
- Vakdidactische begeleiding en samen opleiden
- College 'Onderwijs vanuit perspectieven'
College 'Onderwijs vanuit perspectieven'
Vanwege de gekozen cookie-instellingen kunnen we deze video hier niet tonen.
Bekijk de video op de oorspronkelijke website of