Benodigde documenten
Als je een toelatingsverzoek moet indienen, wordt je gevraagd verschillende documenten in te dienen.
Je studieachtergrond en gekozen opleiding bepalen welke documenten je precies nodig hebt. Raadpleeg de informatie die bij de masteropleiding van jouw keuze staat om precies te zien welke documenten je nodig hebt voor de desbetreffende opleiding.
Let op: Als je een (Nederlands) diploma hebt dat direct toegang geeft tot de door jouw gekozen master, dan kun je deze stap overslaan. Het online aanmeldportaal (uSis) laat zien of je direct toelaatbaar bent.
Verplichte documenten bij toelatingsverzoek
- Upload documenten van al je vooropleidingen (middelbaar én hoger onderwijs, afgerond én onafgerond).
- Bij je toelatingsverzoek vragen wij je in eerste instantie kopieën van al je diploma’s, of uittreksels, en cijferlijsten te uploaden. Wanneer je wordt toegelaten tot de master ontvang je instructies hoe je gewaarmerkte kopieën op moet sturen.
- De documenten moeten in de originele taal geüpload worden. Als dit niet Engels, Nederlands, Duits of Frans is, dien je een officiële vertaling mee te sturen in een van deze vier talen.
- Als je je opleiding nog niet hebt voltooid, vermeld dan de verwachte afstudeerdatum en voeg een actuele cijferlijst toe. Voeg daarnaast ook een lijst toe met de nog te voltooien vakken.
- De Universiteit Leiden biedt vluchtelingstudenten die niet beschikken over verifieerbare documenten van hun vooropleiding een alternatieve procedure. Als dit van toepassing is op jouw situatie, upload dan een uitgebreid cv met uitleg over welke documenten je in je bezit hebt, en gedetailleerde informatie over je gevolgde vooropleidingen.
Je kunt een toelatingsverzoek indienen voordat je de uitslag hebt van een taaltoets. Wel moet je uiteindelijk geslaagd zijn voor de taaltest om toegelaten te worden tot de opleiding. Als je de resultaten van de taaltest al binnen hebt, kun je deze direct uploaden.
Aanvullende documenten– niet voor alle opleidingen
- Motivatiebrief
- Aanbevelingsbrieven
- Overige documenten per opleiding
Controleer altijd eerst bij de toelatingseisen van je opleiding of je een aanbevelingsbrief moet indienen en wat de vereisten zijn van de aanbevelingsbrief.
Vereisten voor het indienen van aanbevelingsbrieven
- Aanbevelingsbrieven moeten op briefpapier geschreven zijn, voorzien zijn van de persoonlijke gegevens van de referent (puur ter verificatie) en ondertekend worden.
- Je referent dient je vaardigheden, kwaliteiten en competenties te beschrijven.
Optie 1. Upload de brief zelf
Je kunt de aanbevelingsbrief(en) zelf uploaden in het online inschrijfsysteem (uSis).
Optie 2. Verstuurd door je referent
Je referent kan de brief rechtstreeks versturen naar de universiteit. Dit doet hij of zij als volgt:
1. Zorg ervoor dat je referent duidelijk jouw naam en studentnummer in de brief vermeldt.
2. Hij of zij kan de brief op twee manieren versturen:
- digitaal, door de brief te uploaden in ons contactformulier
- per post, door het te sturen naar:
Universiteit Leiden
SOZ / Admissions Office
Rapenburg 70
2311 EZ Leiden
3. Als je referent de referentiebrief direct naar de Universiteit Leiden stuurt, kun je deze verklaring uploaden in het online aanmeldportaal (uSis).
Sommige masteropleidingen vragen om aanvullende documenten. Controleer daarom de opleidingsbeschrijving van jouw master.
>> Ga naar de volgende stap: Stap 4: Start de aanmeldprocedure