Public Management and Leadership (MSc)
Veelgestelde vragen
Hier vind je antwoorden op veelgestelde vragen over de masteropleiding Public Administration.
Toelating en Aanmelding
Je komt in aanmerking voor toelating tot de master Public Administration als je beschikt over:
- Een bachelordiploma in Public Administration (Bestuurskunde), Politicologie, Public Management, Public Economics of een vergelijkbare opleiding die nauw verwant is aan Public Administration van een onderzoeksuniversiteit (WO), en je kunt aantonen dat je bekwaam bent in de methodologie van sociaalwetenschappelijk onderzoek door eerder gevolgde vakken.
of
- Een bachelordiploma van een onderzoeksuniversiteit (WO) in een andere richting, mits je de minor Public Administration: Multi-Level Governance of de minor Bestuurskunde: Openbaar Bestuur, Beleid en Management aan de Universiteit Leiden hebt afgerond, en je bekwaamheid in de methodologie van sociaalwetenschappelijk onderzoek kunt aantonen door eerder gevolgde vakken.
Als je een bachelordiploma van een onderzoeksuniversiteit (WO) in een andere richting hebt (bijvoorbeeld Culturele Antropologie, Pedagogische Wetenschappen, Rechtsgeleerdheid of Public Health), of een bachelordiploma van een hogeschool (HBO) in een relevant vakgebied, zoals Bestuurskunde of Europese Studies, kun je mogelijk worden toegelaten tot het Pre-Masterprogramma. Na succesvolle afronding van het Pre-Masterprogramma ben je toelaatbaar tot de master Public Administration.
Ja, als je bent afgestudeerd aan een bacheloropleiding die niet aan de toelatingseisen voldoet, kun je je aanmelden voor de Pre-Master’s Programme. Als je aan bepaalde vereisten voldoet, kun je worden toegelaten tot de pre-master. Deze vereisten omvatten onder andere het behalen van minimaal 25 ECTS in bestuurskundige vakken en een GPA van 7,0 (op een schaal van 10). Na toelating en het succesvol afronden van de pre-master, ben je toelaatbaar tot de master Public Administration.
De Pre-Master’s Programme wordt twee keer per academisch jaar aangeboden: in blok 2 (eind oktober - januari) en blok 4 (eind maart - juni). De pre-master wordt volledig in het Engels gegeven en biedt voornamelijk toegang tot de master Public Administration. Er is ook een Nederlandstalige pre-master beschikbaar die toegang biedt tot verschillende Nederlandstalige masteropleidingen.
Om je goed voor te bereiden op de master Public Administration is de pre-master een intensieve en voltijdse studie. Hoewel de pre-master slechts één blok duurt en 15 ECTS omvat, is het uitdagend om deze te combineren met andere studies, stages of werk. We raden daarom aan om eventuele nevenactiviteiten uit te stellen en je volledig te richten op deze opleiding van 40 uur per week.
Tijdens de pre-master volg je drie vakken die een goede basis vormen voor de master Public Administration en je voorzien van de benodigde vaardigheden en tools om succesvol te zijn:
- Research in Public Administration (5 ECTS)
- Public Policy (5 ECTS)
- Public Management and Organisations (5 ECTS)
Om toegelaten te worden tot de master Public Administration moet je een goede beheersing van de Engelse taal hebben.
Engelse taalvereisten voor cohort 2024 – 2025:
Start september 2024 en start februari 2025
- IELTS 6.5, TOEFL 90
- IELTS: minimaal 6.5 (met voor elk onderdeel een minimale score van 6.0)
- TOEFL: minimaal 90 (met voor elk onderdeel een minimale score van 20)
Vrijstellingen
Je hoeft geen bewijs van Engelse taalvaardigheid aan te leveren als je:
- een International Baccalaureate diploma (of vergelijkbaar met English A) hebt;
- een diploma van voortgezet of hoger onderwijs hebt behaald in de VS, het Verenigd Koninkrijk, Ierland, Nieuw-Zeeland, Australië of Canada (met uitzondering van Franstalig onderwijs in Canada);
- een VWO-diploma hebt;
- een diploma hebt van een bacheloropleiding aan een Nederlandse universiteit of hogeschool.
Ja, er zijn verschillende beurzen beschikbaar voor studenten van Universiteit Leiden. Deze beurzen kunnen financiële ondersteuning bieden tijdens je studie en worden toegekend op basis van verschillende criteria, zoals academische prestaties, nationaliteit en inschrijving voor een specifiek programma.
Voor gedetailleerde informatie over de beurzen waarvoor je mogelijk in aanmerking komt, inclusief aanvraagprocedures en deadlines, kun je de Beurzen-pagina bezoeken. Hier vind je uitgebreide informatie over het aanbod, waaronder het Leiden University Excellence Scholarship (LExS) voor uitmuntende niet-EEA/EFTA-studenten.
Algemeen
Ja, de Master of Public Administration wordt volledig in het Engels aangeboden, en ook de scriptie moet in het Engels worden geschreven.
Als je liever een masterprogramma in het Nederlands volgt, kun je je aanmelden voor de studie Management van de Publieke Sector. Deze studie biedt een stevige wetenschappelijke basis in bestuurskundige kennis en vaardigheden en geeft inzicht in actuele vraagstukken en cases uit de Nederlandse bestuurlijke praktijk. Dit programma kent twee specialisaties:
- Politiek, Beleid en Management (dagprogramma)
- Bestuur en Advisering (avondprogramma)
Helaas is het niet mogelijk om deze studie online te volgen.
Wij hechten veel waarde aan onderwijs op locatie om het leerproces te stimuleren en een community op te bouwen tussen studenten en docenten. Daarom is fysieke aanwezigheid vereist voor alle vakken.
De inhoud van de studie Public Administration blijft hetzelfde, ongeacht of je in september of februari begint. Er zijn echter verschillen in het rooster en het aanbod van keuzevakken.
De volgorde van de vakken verschilt afhankelijk van het startmoment, waardoor je studieplanning kan variëren.
Daarnaast hebben studenten die in september starten over het algemeen een breder aanbod aan keuzevakken dan degenen die in februari beginnen.
Bij het schrijven van je scriptie ontwerp je je eigen onderzoeksproject, voer je zelfstandig onderzoek uit en schrijf je een uitgebreid document van maximaal twintigduizend woorden waarin je je belangrijkste bevindingen rapporteert.
Dit is een intensief proces dat organisatie en planning vereist. Maar maak je geen zorgen, je staat er niet alleen voor! Je werkt aan je individuele scriptieproject in een kleine groep studenten binnen dezelfde ‘capstone’. Dat betekent dat jullie allemaal schrijven over hetzelfde overkoepelende thema.
Je capstone wordt begeleid door een ervaren docent die je door het onderzoeksproces heen leidt, feedback geeft en opbouwende kritiek biedt. Houd er echter rekening mee dat het schrijven van je scriptie een zelfstandig project is en een belangrijke mijlpaal om af te studeren.
Deze opleiding vindt volledig plaats in de gebouwen van de faculteit Governance and Global Affairs in het centrum van Den Haag.
We zijn daar omringd door Europese en mondiale organisaties, ambassades en multinationals, met de echte wereld als outdoor-collegezaal, in het hart van het Nederlandse bestuur.
Den Haag staat bekend als internationale stad van vrede en recht, waar instellingen zoals onder andere het Internationaal Gerechtshof en het Internationaal Strafhof gevestigd zijn. Dit maakt het een inspirerende omgeving om Public Administration en mondiale vraagstukken te verkennen.
Nee, die keuze is helemaal aan jou.
Veel studenten kiezen er wel voor om in Den Haag te wonen, een levendige studentenstad met meer dan 30.000 studenten in het hoger en wetenschappelijk onderwijs en volop mogelijkheden voor iedereen.
Daarnaast wonen veel Public Administration studenten ook in Leiden (met de trein ben je binnen 15 minuten in beide steden) of in omliggende steden zoals Delft of Rotterdam.
Specialisatie: Public Management and Leadership
De specialisatie Public Management and Leadership vertrekt vanuit de visie dat effectief bestuurontwerp vereist dat men de motieven, interacties en gedragingen van sleutelactoren begrijpt die het bestuur in de praktijk doen functioneren, waaronder politici, topambtenaren, uitvoerende professionals en burgers.
De focus verschuift van macro-theorieën en -discussies naar analyses op het niveau van individuen, teams en organisaties. Bijvoorbeeld, enkele van de besproken vragen zijn: waarom maken burgers geen gebruik van sociale uitkeringen, hoe kan een manager in de publieke sector zijn of haar medewerkers motiveren, en hoe lossen politici en bureaucraten hun verschillende beleidsvoorkeuren op?
De specialisatie combineert literatuur over openbaar bestuur met onderwerpen uit de management- en gedragswetenschappen, waaronder organisatiedynamica en sociologie, human resources management en strategisch management. Dit voorziet toekomstige leiders van de conceptuele tools en praktische vaardigheden die nodig zijn voor effectief management en leiderschap in de publieke sector.
Hoewel de naam vergelijkbaar is, zijn er verschillende belangrijke verschillen. Naast de taal, hanteert de specialisatie Public Management and Leadership een internationaal vergelijkende benadering, waarbij geleerd wordt van de verschillen en overeenkomsten in openbaar bestuur over nationale grenzen heen. Het programma Management van de Publieke Sector richt zich meer op de toepassing binnen de Nederlandse nationale overheid.
Daarnaast is de specialisatie Public Management and Leadership een specifieke track met de nadruk op management en leiderschap, terwijl de Management van de Publieke Sector een masterprogramma is dat verschillende onderwerpen binnen openbaar bestuur behandelt, maar studenten de mogelijkheid biedt om een aantal vakken te kiezen met nadruk op management en leiderschap.
De vakken in de specialisatie zijn zo georganiseerd dat studenten Management en Leadership vanuit verschillende invalshoeken kunnen onderzoeken.
Het vak Collaborative Governance neemt een externe leiderschapsbenadering en analyseert wanneer en hoe publieke organisaties samenwerken met externe partijen.
Daarentegen neemt het vak Leadership in Organisations een interne benadering en kijkt het vanuit het perspectief van een publieke manager die binnen een organisatie opereert.
Daarnaast behandelt het vak Politicians and Public Managers de benadering van publieke managers die zich in de politieke sfeer bewegen, terwijl Citizen-State Interactions focust op hoe burgers staatsbeslissingen ervaren en hier invloed op kunnen uitoefenen.
Samen bieden de vakken een goed afgeronde en uitgebreide studie van Public Management en Leadership.
Net als de andere specialisaties is Public Management and Leadership een brede master die na afstuderen veel mogelijkheden biedt.
Naast beleidsanalyse, werken voor de overheid en internationale organisaties, kan een afgestudeerde van Public Management and Leadership eenvoudig een plek vinden in de private sector (bijvoorbeeld consultancy of projectmanagement) of werken in communicatie en HR. Afgestudeerden van deze track vinden ook regelmatig een baan als onderzoeker bij een academische of toegepaste onderzoeksinstelling.
De vakken in de specialisatie Public Management and Leadership zijn georganiseerd in wekelijkse plenaire bijeenkomsten. In combinatie met de algemene vakken kan een student rekenen op negen contacturen per week, verdeeld over drie vakken per blok. De vakken zijn zeer interactief en proactieve deelname wordt verwacht van zowel de professoren als medestudenten.
De beoordelingsmethoden zijn voornamelijk op opdrachten gebaseerd, met een balans tussen academische onderzoeksverslagen en praktijkgerichte beleidsnota’s. Elke beoordeling is gekoppeld aan het respectieve vak en draagt bij aan de ontwikkeling van vaardigheden die nodig zijn voor een toekomstige werkplek.
Bijvoorbeeld, het vak Collaborative Governance vraagt studenten om een beleidsbrief te formuleren voor gemeentelijke ambtenaren, waarin hen wordt aangespoord om samenwerking met een externe partner te overwegen.
Naast de negen vaste contacturen, wordt van studenten verwacht dat zij hun tijd zelfstandig organiseren.
Elke lezing wordt voorafgegaan door twee of drie leesopdrachten ter voorbereiding op de klassikale discussies, en het wordt van studenten verwacht dat zij aantekeningen maken over deze leesopdrachten.
Daarnaast bevatten sommige vakken kleine, wekelijkse deelnameopdrachten om de voortgang te monitoren en discussies aan te moedigen.
De specialisatie Public Management and Leadership telt meestal 35-40 studenten per klas, met een grotere groep in september en een kleinere groep in februari.
Specialisatie: Economics and Governance
De specialisatie Economics and Governance onderzoekt op unieke wijze de interactie tussen economische principes en bestuursstructuren, waardoor het zich onderscheidt van de andere specialisaties binnen de Master Public Administration.
Terwijl de Public Leadership specialisatie zich richt op leiderschapsvaardigheden en managementstrategieën binnen publieke organisaties, en de specialisatie International and European Administration zich bezighoudt met de complexiteit van bestuur op internationaal en regionaal niveau, richt Economics and Governance zich op de manier waarop economische theorieën en beleid bestuursmechanismen beïnvloeden en vormen.
Deze specialisatie benadrukt het belang van het begrijpen van economische factoren in besluitvormingsprocessen en beleidsvorming. Onderwerpen zoals de impact van economisch beleid op sociaal welzijn, de rol van markten in openbaar bestuur en de effectiviteit van economische regelgeving bij het behalen van publieke doelstellingen worden uitgebreid onderzocht.
Studenten in de track Economics and Governance zullen zich bezighouden met kritische analyses van actuele vraagstukken, zoals publieke financiën, economische ontwikkeling en de regulerende omgeving. Dit bereidt hen voor om innovatieve oplossingen te bedenken voor maatschappelijke uitdagingen. Door economische analyse te integreren met bestuursleer, stelt deze specialisatie studenten in staat om complexe problemen in zowel de publieke als private sector effectief aan te pakken.
Een achtergrond in economie is niet verplicht voor toelating tot de studie, maar kan zeker een voordeel zijn. De master Public Administration is zo ingericht dat studenten uit verschillende academische disciplines welkom zijn, wat zorgt voor een rijke en diverse leerervaring.
Hoewel enige bekendheid met economische concepten het gemakkelijker kan maken om bepaalde onderwerpen te begrijpen, is het belangrijkste je enthousiasme voor het bestuderen van economische vraagstukken en je bereidheid om je in het materiaal te verdiepen. Als je nieuwsgierig bent en bereid bent om te leren, zul je succesvol zijn in de studie, ongeacht je eerdere ervaring met economie.
De specialisatie Economics and Governance binnen de master Public Administration bevat enkele statistiekgerelateerde vakken. Eén volledige cursus is gewijd aan statistiek en methodologieën: Research Methods, Applied Empirical Economics.
Vanwege de interdisciplinariteit van de studie is de hoeveelheid statistiekonderwijs echter gematigd.
Afgestudeerden van de specialisatie Economics and Governance hebben een breed scala aan carrièremogelijkheden, zowel in de publieke sector als de private sector. Veel afgestudeerden kiezen voor een rol als beleidsanalist, waar ze economische beleidsmaatregelen evalueren om overheidsbesluitvorming te ondersteunen, of als economisch adviseur, waar ze organisaties adviseren over naleving van regelgeving en economische strategieën.
Andere afgestudeerden werken als overheidsadviseur, waarbij ze op onderzoek gebaseerde aanbevelingen doen om publieke programma’s te verbeteren, of als manager in het publieke bestuur, waar ze de uitvoering van beleidsmaatregelen binnen overheidsorganisaties superviseren.
Afgestudeerden kunnen ook werken als gemeentelijke administrateurs, die verantwoordelijk zijn voor het beheer van lokale overheidsfuncties, of als public affairs managers, die de relaties tussen organisaties en overheidsinstanties bevorderen. Ook zijn er functies in strategische planning, gericht op economische ontwikkeling en beleidsimplementatie.
Carrièremogelijkheden zijn beschikbaar in verschillende sectoren, waaronder overheidsinstanties, internationale organisaties zoals de Verenigde Naties, adviesbureaus, onderzoeksinstituten en niet-gouvernementele organisaties (NGO’s).
Met een grondig begrip van de wisselwerking tussen economie en governance zijn afgestudeerden goed voorbereid om de complexiteit van het publieke bestuur te navigeren en zinvolle veranderingen door te voeren in diverse sectoren.
Vakken en contacturen zijn doorgaans georganiseerd met lezingen en seminar sessies. Studenten volgen meestal drie vakken per zevenweekse periode. Tijdens de lezingen ontvangen studenten theoretische instructie over de kernconcepten en principes van het vakgebied.
In de seminars passen studenten de theoretische kennis die tijdens de lezingen is opgedaan, toe in praktische activiteiten. Dit kan onder meer groepsdiscussies, presentaties of debatten omvatten.
Het is belangrijk op te merken dat elk vak een eigen structuur en opzet kan hebben, dus de specifieke organisatie van lezingen en seminars kan variëren van het ene vak naar de andere. De combinatie van theoretische instructie tijdens lezingen en praktische toepassing in seminars is echter een veelgebruikte aanpak in de specialisatie Economics and Governance.
Toetsen bestaan meestal uit een combinatie van examens en schriftelijke opdrachten. Gedurende de vakken worden studenten vaak beoordeeld op wekelijkse opdrachten, presentaties, groepsprojecten en klassikale discussies.
Veel vakken eindigen met een examen, en studenten moeten aan het einde van de studie een thesis schrijven. Deze diverse toetsmethoden zijn ontworpen om zowel theoretische kennis als praktische vaardigheden te ontwikkelen.
De werkdruk voor de specialisatie Economics and Governance is voltijds, met gemiddeld 12 contacturen per week, inclusief colleges, seminars en groepsdiscussies.
Naast deze geplande uren wordt van studenten verwacht dat ze veel tijd besteden aan zelfstandig studeren, onderzoek doen en het afronden van opdrachten. Dit omvat vaak het lezen van wetenschappelijke literatuur, het voorbereiden van presentaties, het werken aan groepsprojecten en het schrijven van papers, inclusief de eindthesis.
In de specialisatie Economics and Governance bestaan seminargroepen meestal uit ongeveer 25-30 studenten. De colleges voor de specialisatie worden bijgewoond door alle studenten die zijn ingeschreven voor de specialisatie Economics and Governance.
Voor algemene Public Administration vakken zijn ook studenten uit andere specialisaties binnen de master aanwezig, wat leidt tot gemengde groepen. Colleges worden altijd gegeven voor grotere groepen, hetzij met alle studenten van de specialisatie Economics and Governance, hetzij met alle masterstudenten binnen Public Administration.
Specialisatie: International and European Governance
De specialisatie in Internationale en Europese Governance biedt studenten een diepgaand begrip van de besluitvormingsprocessen en de institutionele structuren van meervoudige bestuursystemen.
Studenten krijgen inzicht in de praktische aspecten van governance met meerdere belanghebbenden en hoe dergelijke systemen mondiale uitdagingen aanpakken via beleidsvorming. Deze specialisatie richt zich op de interactie tussen internationale, EU- en (sub)nationale bestuursystemen en de private sector door vragen te stellen over hoe beleidsmakers op verschillende niveaus reageren op maatschappelijke problemen en besluiten over oplossingen. Meer details over de specialisatievakken zijn te vinden via de studiegids.
De specialisatie in Internationale en Europese Governance stelt studenten in staat om kennis toe te passen op zowel internationale als Europese bestuursorganen, door een theoretische basis te bieden die toepasbaar is op beide bestuursniveaus.
De literatuur van de vakken richt zich zowel op internationale aspecten van governance als op governance binnen het meerlagige systeem van de Europese Unie. Studenten hebben enige keuzevrijheid in welk bestuursniveau ze zich willen richten tijdens opdrachten, hoewel dit afhankelijk is van de vakken en opdrachten.
Aan het einde van de studie beschikken studenten over uitgebreide kennis van zowel de Europese als de internationale bestuursstructuren en hun besluitvormingsprocedures.
Afgestudeerden van de specialisatie Internationale en Europese Governance van de master Public Administration zijn goed voorbereid om te werken bij nationale en internationale bestuursorganen door gebruik te maken van state-of-the-art wetenschappelijke kennis van EU- en internationale instellingen en besluitvormingsprocessen.
Afgestudeerden kunnen werken bij de EU, internationale organisaties of nationale ministeries als beleidsmakers, beleidsadviseurs, consultants, overheidsadviseurs of onderzoekers. Ze kunnen ook in de private sector of binnen public affairs aan de slag.
De mogelijkheden zijn eindeloos, aangezien de analytische vaardigheden die tijdens de specialisatie Internationale en Europese Governance worden opgedaan, zeer gewild zijn en toepasbaar in de huidige context van meerlagige besluitvorming.
De specialisatie Internationale en Europese Governance is opgebouwd rond hoorcolleges en werkgroepen. Tijdens de hoorcolleges krijgen studenten een combinatie van theoretische en analytische kennis. In de werkgroepen kunnen studenten actief het lesmateriaal bespreken binnen kleine werkgroepen en dienen als een interactief platform voor betrokkenheid en participatie.
Sommige vakken bestaan alleen uit hoorcolleges, andere alleen uit werkgroepen, en sommige combineren beide – dit hangt af van de docent en de leerdoelen van het vak. Studenten worden verwacht zich voor te bereiden op de hoorcolleges en werkgroepen en krijgen per sessie ongeveer twee tot vier leesopdrachten (afhankelijk van het vak). Naast de vaste contacturen per week (die normaal variëren van vier tot zes uur), wordt van studenten verwacht dat ze hun tijd zelfstandig indelen.
De specialisatie Internationale en Europese Governance is een voltijdstudie en vereist dat studenten ongeveer 40 uur per week aan het lesmateriaal besteden.
De specialisatie Internationale en Europese Governance is zeer literatuurintensief en vereist dat studenten in staat zijn om grote hoeveelheden complexe literatuur te verwerken en te begrijpen.
De beoordelingsmethoden van de specialisatie Internationale en Europese Governance combineren op unieke wijze kennisgerichte beoordelingsmethoden, zoals onderzoeksverslagen, presentaties en examens, met creatieve en praktische assessments zoals podcasts, beleidsmemo's, speechwriting of individuele reflectieverslagen.
De beoordelingsmethoden trainen studenten om te reageren op toekomstige taken van werkgevers, zoals ministeries en internationale bestuursorganen, die zowel analytisch denken en expertise als praktische vaardigheden vereisen.
Om de toepassing van vaardigheden in de praktijk te trainen, organiseert de specialisatie Internationale en Europese Governance unieke evenementen voor studenten, zoals bezoeken aan ministeries of onderhandelingssimulaties, die worden geïntegreerd in de beoordeling van studenten.
De specialisatie beoordeelt studenten individueel, maar studenten werken ook samen aan groepsopdrachten.
De specialisatie Internationale en Europese Governance is een populaire keuze onder studenten van de master Public Administration vanwege de relevantie in het aanpakken van maatschappelijke problemen die nationale en regionale grenzen overschrijden. Tijdens de werkgroepen werken studenten samen in groepen van 20-30 studenten.
Extra activiteiten
De werklast per week is 40 uur, inclusief hoorcolleges, werkgroepen en zelfstudie. Daarnaast is aanwezigheid bij de hoorcolleges en werkgroepen verplicht en hebben deze vaste tijden.
Het is mogelijk om naast je studie te werken en veel studenten doen dat ook, maar het is belangrijk om het rooster in overweging te nemen voordat je een extra werklast op je neemt.
Let op: onze Nederlandstalige master Management van de Publieke Sector biedt een avondtrack, Bestuur en Advisering.
Net als bij parttime werken, kan een stage alleen worden aanbevolen als deze de prestaties tijdens de master niet beïnvloedt.
Als je een stage wilt doen, is het raadzaam om je masteropleiding met een semester te verlengen. Dit komt omdat stages geen integraal onderdeel zijn van de master Public Administration.
Voor meer informatie kun je deze pagina raadplegen.
Ja, het is mogelijk om deel te nemen aan een uitwisseling tijdens je masterstudie Public Administration aan de Universiteit Leiden. De Universiteit Leiden maakt deel uit van het European Masters in Public Administration (EMaster of Public Administration) Netwerk, dat bestaat uit vooraanstaande Europese universiteiten op het gebied van openbaar bestuur en beleid.
Via het EMaster of Public Administration Network Exchange hebben studenten de mogelijkheid om een extra semester—ofwel in de herfst of de lente—cursussen te volgen aan een van de gekwalificeerde partneruniversiteiten binnen het consortium.
Het is raadzaam om je vakken in de Master in Public Administration en mogelijk je scriptie te voltooien voordat je aan de EMaster of Public Administration-uitwisseling deelneemt, aangezien dit zal leiden tot een extra semester studie (de uitwisseling kan niet tegelijkertijd met de master Public Administration worden voltooid). Na succesvolle afronding van de uitwisseling ontvangen studenten het EMaster of Public Administration-certificaat.
Het is belangrijk te weten dat het EMaster of Public Administration-programma geen integraal onderdeel is van het curriculum van de Master in Public Administration.
Leven in Den Haag
Je kunt huisvesting vinden via de universiteit of online websites en (Facebook) groepen. Voor huisvesting via de universiteit is het nodig je in te schrijven bij je aanvraag. Om zelf huisvesting te vinden, kun je online verhuurbureaus zoals Pararius, Funda of DUWO gebruiken en je inschrijven voor Facebookgroepen zoals Den Haag ‘Housing’, ‘Kamer in Den Haag’ en ‘Zoekt kamer in Den Haag Community’.
Carrièremogelijkheden
Afgestudeerden van de master Public Administration zijn goed voorbereid op diverse carrièrepaden in de publieke, private en non-profit sector. 60% van de alumni vindt binnen drie maanden na afstuderen een baan, aangezien de kernvaardigheden die tijdens de opleiding zijn ontwikkeld, zoals onderzoek, beleidsvorming en analytisch redeneren, afgestudeerden in staat stellen om kansen in verschillende sectoren te verkennen.
Hoewel de meerderheid van de alumni in de publieke sector terechtkomt, werkt een aanzienlijk deel in consultancy, financiële, juridische en andere zakelijke diensten. De master Public Administration is geen onderzoeks-master, dus het biedt geen direct pad naar een PhD. Het bevat echter wel training in onderzoeksmethoden, die waardevol kan zijn voor studenten die later misschien een PhD willen volgen.
Afhankelijk van de specialisatie die tijdens de master is gevolgd, zullen studenten een unieke toolbox aan vaardigheden en kennis hebben verworven die hen niet alleen voorbereidt om effectief te reageren op actuele maatschappelijke vraagstukken, maar ook om de ontwikkeling en implementatie van innovatieve oplossingen in verschillende sectoren te leiden.