Universiteit Leiden

nl en

Liberal Arts and Sciences: Global Challenges (BA/BSc)

Opbouw van de opleiding

Bij LUC The Hague stel je je eigen curriculum samen rond de afstudeerrichting van jouw keuze: je major. Een centraal thema in de studie is Global Challenges; in iedere major houd je je bezig met uitdagingen in de echte wereld, en je leert hoe je deze beter kunt begrijpen.

Het Curriculum

De opleiding bestaat uit een aantal componenten:

  • Vakken over Global Challenges, waarin je verschillende Global Challenges bestudeert en een beeld krijgt van hoe complex ze zijn, en hoe ze met elkaar samenhangen
  • Verplichte vakken waarin je een goede basis legt voor je universitaire studie, zoals statistiek of academisch schrijven
  • Vakken in jouw major, je specialisatie
  • Global Citizenship-vakken, die gericht zijn op cross-culturele communicatie en reflectie
  • Keuzevakken, waarin je een minor kan volgen, een semester in het buitenland kan studeren bij één van onze partner-universiteiten, of een deeltijd-stage kan volgen

In het eerste jaar wordt een solide basis gelegd, waar je jouw universitaire studie verder op gaat bouwen. Het eerste jaar bestaat daarom uit voornamelijk verplichte vakken, maar er is dan ook al ruimte voor vrije keuze. Vanaf het eind van jaar 1 kies je je jouw major. Je hebt daarbinnen nog de mogelijkheid om een specialisatie te kiezen, en ook ben je vrij om te bepalen wanneer je Global Citizenship-vakken wilt volgen. Als je een semester in het buitenland wilt studeren doe je dat in het eerste semester van het derde jaar. Hieronder vind je meer informatie over de opbouw van de studie.

In je eerste jaar volg je vakken waarin je meer leert over Global Challenges, zoals vrede & rechtvaardigheid, duurzaamheid, welvaart en diversiteit. Doordat deze vakken worden gegeven door meerdere docenten, krijg je een heel interessant beeld van hoe verschillende disciplines naar de wereld kijken, en ook op welke manier ze samenhangen. Doordat je met verschillende denkwijzen in contact komt, krijg je een beter gevoel bij de specialisatie die bij jou past. 

Daarnaast volg je een aantal basisvakken, die helpen bij de overgang van de middelbare school naar de universiteit. Je bouwt zo je academische en analytische vaardigheden op. 

De overgebleven ruimte mag je zelf invullen. Je kunt kiezen voor een keuzevak in de major die je misschien wilt gaan volgen, maar je kan ook juist een keuzevak uit een totaal andere discipline volgen. 

LUC gebruikt een blokkensysteem. Ieder jaar bestaat uit 4 blokken van 8 weken. Sommige vakken overspannen een heel semester. In het midden van ieder blok is een tentamenweek ("reading week") en vakantie van 1 week. 

Year 1 bij LUC

Aan het eind van jaar 1 beslis je in welke richting je je graag wilt specialiseren. LUC biedt 6 specialisaties aan: de majors. Iedere major heeft een aantal verplichte basisvakken waarin de basis voor de major wordt gelegd. De rest van de vakken vallen binnen de discipline van je major, maar kies je zelf. 

In je tweede jaar kun je ervoor kiezen om vakken van de "Global Citizenship" component te volgen, gecombineerd met vrije keuzevakken. Wil je graag in het derde jaar een semester naar het buitenland? Dan zal het tweede jaar vooral bestaan uit vakken van jouw major. Je vrije keuzeruimte wordt dan namelijk ingevuld door je exchange semester. 

Een voorbeeld van hoe je 2e jaar bij LUC eruit kan zien

Het derde jaar begint met een bijzonder semester: je kan in dit semester een paar maanden in het buitenland studeren. Je kan dit semester ook vullen met een minor binnen de universiteit Leiden of elders in Nederland, keuzevakken of een part-time stage. 

Omdat de weg van iedere student door LUC heen uniek is, kan dit jaar er voor iedereen heel anders uit zien. In onze voorbeelden stond bijvoorbeeld Global Citizenship in jaar 2, maar je kan dit ook in jaar 3 inplannen. 

Klinkt dit allemaal wel heel breed? Geen zorgen! Je krijgt hulp van onze studieadviseurs bij het invullen van jaar 2 en 3. 

Je sluit het laatste jaar af met een capstone: jouw bachelorscriptie. Je kiest hiervoor zelf een onderwerp en voert een onderzoek uit onder begeleiding van een docent. 

Een voorbeeld jaar 3 bij LUC

In het eerste semester van je derde jaar kun je een paar maanden lang in het buitenland wonen en studeren. De studiepunten die je daar krijgt tellen mee voor jouw bachelordiploma bij LUC. 

Als student aan LUC kun je gebruikmaken van het partnernetwerk van de universiteit Leiden. Daarnaast heeft LUC zelf een aantal uitwisselingsovereenkomsten met universiteiten zoals:

  • Macalester College
  • Sciences Po Paris
  • Bocconi University
  • Australian National University
  • National University Singapore
  • National Taiwan University
  • Rykkio University Tokyo
  • Yonsei (South Korea)

Dit is geen volledige lijst; voor een overzicht van alle partners kun je een kijkje nemen op de website over studie in het buitenland van de universiteit Leiden.

Wil je tijdens je studie graag ervaring opdoen? Sommige studenten kiezen ervoor om stage te lopen. Je kunt voor je stage maximaal 5 ECTS krijgen; een equivalent van een keuzevak. Een stage is een hele goede manier om dingen die je geleerd hebt in de praktijk toe te passen. Vooral een onderzoeksstage past goed bij de studie: een stage waarbij je zelfstandig onderzoek doet of data verzameld, bijvoorbeeld voor je capstone, maar ook stages die je oriënteren op het werkveld zijn heel geschikt.

LUC studenten hebben in het verleden stage gelopen bij onderzoekscentra, tijdens de zomer bij een ambassade gewerkt, stagegelopen bij een NGO of een archief. 

Denk je erover om een stage te doen en daar ook studiepunten voor te verzamelen? Zorg er dan voor dat je een aanmelding indient aan het eind van jaar 1. Meer informatie over stages is te vinden op onze studentenportal.

Global Citizenship is erop gericht om een link te leggen tussen wereld-uitdagingen en lokale uitdagingen. Het doel is om wat je in de lessen leert ook toe te passen in de echte wereld. Dit is een belangrijk onderdeel van je Liberal Arts & Sciences-opleiding, omdat je zo interculturele vaardigheden opdoet, maar ook je communicatie- en reflectievaardigheden verbetert. Veel studenten geven na het voltooien van hun Global Citizenship-vak aan dat ze culturele verschillen meer zijn gaan waarderen. Je kunt als onderdeel van Global Citizenship een andere taal leren of een van de projecten kiezen:

  • The college project: een project dat inzoomt op het hoger onderwijs: de geschiedenis en politiek die eraan ten grondslag liggen. Ook LUC wordt grondig bestudeerd
  • Sustainable Livelihoods: Veldwerk dat onderzoekt hoe mensen en groepen hun leven inrichten
  • Taalcursussen: Nederlands, Arabisch, Frans, Spaans of Russisch. Andere talen kunnne gevolgd worden bij de unviersiteit Leiden

Sandra Schmidt-Tauscher

Global Citizenship Course

Sandra Schmidt-Tauscher

"Our trip to Oerol on Terschelling was one of my personal highlights during my time at LUC. Although every student had their own research question during the trip, it was about so much more than investigating a research question. It was about scrutinizing our own minds and beliefs, broadening our experiences, experimenting with new methods, and exploring different ways of thinking and how we come to hold our beliefs… All of that whilst getting to know the beautiful Dutch Wadden culture and environment, visiting interesting art pieces, and growing closer as a class community!

The course itself was not knowledge centered but mostly aimed at providing insights into different anthropological ways of working and approaching anthropological field work. This made it quite a practical class and I think that everyone, regardless of major, year, and personal learning intentions, could take some insights and joy from it, because you can adapt it to fit your own interests, e.g. in terms of the research questions you want to investigate, the methods you want to focus on, or how you organize your free time during the excursion. When I think back to my experience, ‘exchange’ is an important concept coming to mind. Throughout the course, we always shared experiences from our different backgrounds and interests, about the new methods we tried, lessons we learned, insights we gathered. On top of that, we met and talked to many people we would not have met otherwise, from old islanders and fishermen to artists to strangers in The Hague, learning about others’ perspectives on social, cultural, and environmental topics and sharing experiences. 

If anything, I remember the class as an enjoyable learning journey and an unforgettable trip which tied all our learning experiences together."